چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ارشد بهداشتی آمریکا تأیید کردند که ویرووس زیکا در ایالت تکزاس در این کشور از طریق آمیزشی منتقل شده و به این ترتیب نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری ناشی از این ویروس که مسئول اوج‌گیری شمار نوزادان دچار آسیب مغزی دانسته شده، افزایش یافته است.

Zika۶

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالیکه نگرانی‌ها درباره گستردگی بیشتری شیوع سریع ویروس زیکا در آمریکای لاتین بالا گرفته است، مقامات بهداشتی در تکزاس اعلام کردند که ثابت کرده‌اند که این ویروس نه فقط به‌وسیله پشه‌هاي گرمسيري، بلکه از طریق تماس جنسی هم منتقل می‌شود.

این رویداد جدید،‌ چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای برای ایالات متحده، کانادا و اروپا ایجاد می‌کند که تا به حال در موارد عفونت ویروس زیکا در آنجا فقط در مسافران بازگشته از مناطق مبتلا در آمریکای جنوبی مشاهده شده است.

نخستین مورد شناخته‌شده انتقال زیکا روز سه‌شنبه 2 فوریه (13 بهمن) در ایالات متحده به‌وسیله مقامات محلی در شهر دالاس در ایالت تکزاس گزارش شد که اعلام کردند احتمالاً این انتقال بيماري از طریق آمیزش جنسی و نه گزش پشه ویروس انجام شده است.

گریگوری هارتل،‌ سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «ما کاملاً نگرانی در این باره را درک می‌کنیم. این مورد نیاز به بررسی بیشتری برای شناخت شرایط آن دارد، اینکه انتقال جنسی چقدر محتمل است یا با چه فراوانی صورت می‌گیرد و آیا سایر مایعات بدنی نیز در انتقال ویروس دخالت دارند یا نه.»

او گفت: «این مورد گزارش‌شده تنها دومین مورد از سرایت جنسی ویروس زیکا است» و به گزارش‌های رسانه‌ها درباره یک مرد آمریکایی اشاره کرد که در سال 2008 از سنگال به این کشور بازگشته بود و احتمالاً از راه آمیزشی ویروس را به همسرش منتقل کرده بود.

این ویروس که تولد نوزادان دچار سرهای به طور غیرطبیعی کوچک (میکروسفالی) در برزیل مربوط شده است،‌ به‌سرعت در قاره آمریکا در حال انتشار است و سازمان جهانی بهداشت به این علت روز دوشنیه وضعیت اضطراری با ابعاد بین‌المللی اعلام کرد.

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال هدایت اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای مقابله با این شیوع ویروس زیکا است که ممکن است به آفریقا و آسیا- قاره‌هایی دارای بالاترین میزان‌های زادوولد-و نیز اروپای جنوبی گسترش یابد.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه به دولت‌های عضو اروپایی‌اش اعلام کرد که خطر انتشار ویروس به اروپا با شروع بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

زوزنانا جاکاب، رئیس منطقه اروپا در سازمان جهانی بهداشت، گفت: » اکنون زمان آن رسیده است که کشورهای اروپایی خودشان را برای کاهش خطر شیو ع این ویروس در میان جمعیت‌های‌شان آماده کنند. هر کشور اروپایی که در آن پشه آئدس در آن حضور دارد، می‌تواند در معرض خطر انتشار بیماری ویروس زیکا باشد.»

«شماری از مسافران آلوده به ویروس زیکا به اروپا وارد شده‌اند، اما تا به حال بیماری انتشار بیشتری پیدا نکرده است، زیرا پشه‌ها با توجه به سردی هوا هنوز غیرفعال هستند. با شروع تابستان و بهار، خطر انتشار ویروس زیکا افزایش می‌یابد.»

سازمان جهانی بهداشت ممنوعیت مسافرت یا تجارت با کشورهای مبتلا را پیشنهاد نکرده است، اما می‌گوید به زنان باردار توصیه کرده به این کشورها سفر نکنند.

هارتل گفت، گروه پاسخ جهانی سازمان جهانی بهداشت گزارش انتقال جنسی ویروس زیکا را به همراه موضوعات دیگر در جلسه روزانه‌شان در ساعات بعدی روز چهارشنبه به بحث خواهد گذاشت.

«چیزهای بسیاری است که ما درباره زیکا نمی‌دانیم. مراقبت و نظارت بسیاری مورد نیاز است... گروه ما آماده کار است و ما مطمئن هستیم که به‌سرعت در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد.»

به گفته هارتل، در حال کلید حل مشکلات در مناطق مبتلا تلاش برای کنترل پشه‌ها و به تن کردن لباس کافی پوشاننده بدن به‌وسیله مردم، استفاده از مواد دافع حشرات و خوابیدن زیر پشه‌بند است.

شرکت‌های فایزر، جانسون‌ اند جانسون و مرگ اعلام کرده‌اند که در حال ارزیابی تکنولوژی‌هایشان یا واکسن‌های موجود از لحاظ توان بالقوه‌شان برای مبارزه با ویروس زیکا هستند.

یک روز پس‌ازآنکه شرکت سانوفی اعلام کرد یک برنامه تولید واکسن زیکا را به راه می‌اندازد، شرکت داروسازی ژاپنی تاکدا نیز اعلام کرد گروهی برای بررسی راه‌های کمک به ساختن واکسن تشکیل داده است.

کد خبر 323932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha