یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح تأسیس مدرسه ملی سینمای ایران در آبان‏‌ماه سال ۱۳۹۲ و در دولت یازدهم مطرح شد.

mmciran

طراحی و اجرای این مهم از سوی ریاست سازمان سینمایی به مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه‌ی دانش و مهارت‌های سینمایی سپرده شد که مأمور انجام مطالعات و رایزنی‏‌های لازم جهت ایجاد این نهاد گردید. در نتیجه، پژوهش در باب ساختار و شیوه‌ی فعالیت مدارس مهم سینمایی در جهان، مشورت با فعالان حرفه‌‏ای و اساتید دانشگاه در حوزه‌ی سینما و بویژه ضرورت و اهمیت تأسیس چنین مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

بدین‌ترتیب، زمستان سال 1392، به مطالعات مقدماتی اختصاص داشت تا فروردین سال 93 که شورای سیاست‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی مدرسه تشکیل شد. این شورا طی جلسات متعدد و بر اساس مطالعات قبلی و مشورت‌ها و پژوهش‏‌هایی که همچنان در جریان بود، ساختار اولیه‌ی مدرسه را به ریاست سازمان سینمایی جهت ارائه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه كرد.

پس از تأیید مقام وزارت، مراحل تصویب طرح در مرکز نظارت بر مؤسسات فرهنگی انجام شد و اولین نشست هیئت امنای مدرسه ملی سینمای ایران مرکب از ناصر تقوایی، مجید مجیدی، لیلا حاتمی، یونس شکرخواه، مجتبی راعی، محمدباقر قهرمانی، حجت‏‌الله ایوبی، مجید شیخ‏‌انصاری و مدیرعامل بنیاد فارابی، در تاريخ 24 دی‏‌ماه 93 تشکیل شد.

در این جلسه هیئت مدیره‌ی مدرسه انتخاب شده، مراحل پیگیری ثبت قانونی مدرسه در مرکز ثبت شرکت‏‌ها و مؤسسات آغاز شد و در نهایت، در تاریخ 24 اسفند 1393، مدرسه ملی سینمای ایران رسماً آغاز به کار کرد. از آن تاریخ تا کنون، برنامه‌‏ریزی‌‏های آموزشی و پژوهشی مدرسه در شوراهای مختلف در دست انجام است. در این بین، مدرسه ملی سینمای ایران اقدام به برگزاری نشست‏‌ها و کارگاه‌‏هایی نیز نموده است که اخبار آن در رسانه‏‌ها موجود است.

افقی که مدرسه ملی سینمای ایران برای خود ترسیم كرده است در محورهای مختلف و به شرح زیر می‏‌آید:

1- دستیابی به استانداردهای سینمای جهان و پیشنهاد این استانداردها به عوامل سینمای ایران در حرف و حوزه‌‏های مختلف

2- فراهم ساختن بستری مناسب برای تجمیع تجارب اساتید سینمای ایران و انتقال این تجارب به نسل‌‏ جوان

3- فراهم ساختن بستری مناسب برای انتقال دانش سینمای جهان به ایران

4- پرورش سینماگرانی خلاق که ضمن حفظ نگاه شخصی خود به جهان، آثاری ملی و ایرانی پدید آورند

5- پرورش نیروهای حرفه‏‌ای در حوزه‏‌هایی که نهادهای دیگر آموزشی کمتر به آنها توجه دارند.

منبع مورد استفاده براي اين مدخل

کد خبر 322740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha