مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

وقتی طرح انضباط شهری در محدوده تهران قدیم و به‌ویژه محله هرندی کلید  خورد، کارشناسان حوزه شهری توأم با اجرای آن هشدار ‌دادند که پس از گرفتن پاسخ‌های لازم، مسئولان مربوطه نباید کار را تمام‌شده تلقی کنند.

 همان زمان اعلام شد كه به سرانجام رسيدن طرح انضباط شهري در گرو همكاري شهروندان، نهادهاي دولتي و غيردولتي است اما پس از موفقيت و براي بسته شدن هميشگي درهاي ناامني به روي محله هرندي نبايد موضوع را فراموش كرد.

رئيس شوراي شهر تهران نيز حالا نسبت به همين مسئله هشدار مي‌دهد؛ چنان‌كه مهدي چمران اعلام مي‌كند اگر سيكل موجود در بوستان هرندي و محدوده اطرافش بسته نشود، باز شاهد بازگشت كارتن‌خواب‌ها خواهيم بود. وي ديروز در گفت‌وگو با مهر به جمع‌آوري 4هزار كارتن‌خواب معتاد از اين محله اشاره كرد و گفت: با همكاري شهرداري تهران و دستگاه‌هاي ذيربط بوستان هرندي به خوبي ساماندهي شد و اين تعداد كارتن‌خواب براي ترك و آموزش در اختيار مراكزي قرار گرفتند كه معاونت فرهنگي شهرداري به اين منظور آماده‌سازي كرده است.

اتفاقي كه چمران درباره جمع‌آوري معتادان كارتن‌خواب اشاره كرد، در اوايل دي‌ماه گذشته رخ داد و باعث شد روح زندگي بار ديگر به محله قديمي هرندي دميده شود. به همين‌خاطر روز هشتم دي ماه، شهروندان همزمان با ميلاد پيامبر اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) بازگشت آرامش به قلب تهران را در بوستان حقاني جشن گرفتند. البته شهرداري پيش از جمع‌آوري كامل معتادان، براي ارتقاي كيفيت زندگي، بوستان مهارت را در يكي از بوستان‌هاي پاكسازي شده راه‌اندازي كرد. بوستان مهارت كم‌كم اعتماد در زنان محله را افزايش داد و آنها را به سمت كارآفريني كشاند. پس از آن بود كه اهالي نيز قرار گذاشتند تا صبح‌هاي جمعه در بوستان‌هاي هرندي گردهم آيند. نهايتا همه اين اقدامات پاسخ داد و بوستان‌هايي كه دو سه سالي پاتوق معتادان كارتن خواب شده بود، رنگ شادي به خود گرفت.

  • گام اول، اشتغال‌زايي است

با همه اينها نكته اينجاست كه اغلب معتادان اتراق كرده در هرندي، بيكاران مهاجر بودند. اين يعني بايد موضوع اشتغال‌زايي را براي آنان كه به مراكز ترك اعتياد فرستاده شده‌اند جدي گرفت. اگرچه شهرداري قرار است به اين افراد پس از ترك مواد در كمپ‌هاي آماده شده، براي اشتغال كمك كند تا زندگي جديدي را آغاز كنند، اما ضمن اين نيز قوه قضاييه و سازمان بهزيستي بايد سازوكار لازم براي عدم‌بازگشت آنها به اعتياد و كارتن‌خوابي را مدنظر قرار دهند. بر همين اساس مي‌بايست آنطور كه اعلام شده پاكسازي 42پاتوق ديگر معتادان در تهران هم به جد دنبال شود. چنان‌كه رئيس شوراي شهر تهران گفت: «بيش از ۶۰درصد كارتن‌خواب‌ها شهرستاني هستند؛ آنها از شهرستان‌هاي مختلف براي كار به تهران مي‌آيند و چون پارك شهيدهرندي نزديك ترمينال است و آنها هم جايي براي اقامت ندارند، آنجا ساكن مي‌شوند.» به گفته مهدي چمران چون اين جوانان مهاجر كار ندارند و نمي‌توانند كاري پيدا كنند، با وجود معتادان ساكن در بوستان‌ها، معتاد مي‌شوند و خودشان به كاروان آنها مي‌پيوندند.

رئيس شوراي شهر تهران به همين منظور تأكيد مي‌كند: «با وجود ساماندهي بوستان هرندي، چون به‌اصطلاح، راه آب هنوز بسته نشده و سيكل مشكل‌دار عدم‌اشتغال در شهرستان‌ها همچنان باز است، به عقيده من بار ديگر شاهد حضور كارتن‌خواب‌ها در بوستان هرندي و سطح منطقه خواهيم بود.» وي البته عنوان مي‌كند كه در طرح معاونت اجتماعي شهرداري، پيش‌بيني‌هاي لازم براي بازگرداندن معتادان شهرستاني بعد از ترك و كارآفريني شده است. چمران در عين حال مي‌گويد: «كارتن‌خوابي و آسيب‌هاي آن بايد به‌صورت دائمي جمع شود و اين وظيفه برعهده دولت و حمايت ملي است و به‌نظرم گام اول در اين راه ايجاد اشتغال به‌ويژه در شهرهاي كوچك است.»

  • دره دربند بايد ساماندهي شود

يكي از مسائلي كه طي روزهاي اخير نيز نسبت به آن هشدار داده شده، پاتوق معتادان كارتن‌خواب در برخي از روددره‌هاي شمال شهر تهران است. رئيس پليس پايتخت نيز در پاييز امسال اعلام كرده بود دره فرحزاد و پارك هرندي در منطقه‌12، 2 پاتوق اصلي معتادان در شهر تهران است. رئيس شوراي شهر تهران اما اعلام مي‌كند حضور معتادان و كارتن‌خوابي در شمال شهر به گستردگي مناطق جنوبي از نظر كثرت نيست، اما مسائل ضداخلاقي كاملا بايد قابل بررسي باشد. مهدي چمران درباره دره دربند مي‌گويد:« متأسفانه اين دره شرايط خوبي ندارد؛ اخيرا بازديدهايي از آنجا داشته‌ام، كه حتي رود اشغال شده و باران تند مي‌تواند با توجه به اين متصرفات، باعث سيل شود.» وي مي‌افزايد: «مسائل اخلاقي و ساخت‌و‌سازها تا دهكده پس‌قلعه را داريم كه بايد طرح موضعي هرچه سريع‌تر آماده شود تا بتوانيم با همكاري ساير دستگاه‌ها براي ساماندهي آنجا برنامه‌ريزي كنيم.»

کد خبر 322636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha