دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

نمایشگاه کتاب که هر سال در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، سال آینده برای نخستین بار در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار خواهد شد.

یاد یارمهربان

اين خبري است كه شهردار تهران صبح ديروز در مراسم افتتاح سيزدهمين جشنواره ياد يار مهربان اعلام كرد. به گفته محمدباقر قاليباف، شروع سال آينده با يك رخداد فرهنگي بزرگ ديگر نيز همراه است و آن افتتاح باغ كتاب در زميني به وسعت 60هزار مترمربع در اراضي عباس آباد به‌عنوان بهترين نقطه شهر تهران است. قاليباف كه ظرف يك هفته گذشته براي دومين بار در جمع انبوهي از معلمان، مربيان و مسئولان بلند‌پايه فرهنگي و آموزشي كشور حاضر شده بود، گفت:

هفته گذشته به مناسبت مراسم مدرسه آماده و امروز به مناسبت جشنواره ياديار مهربان در خدمت جامعه معلمان هستم و با همه وجود بر اين باورم كه ما مسئولان تصميم بگيريم با وجود همه فراز و نشيب‌هاي كشور 2وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالي را نقطه عطف و هدف قرار دهيم و برآنها متمركز شويم. به گفته وي، اگر اين امر محقق شود به يك جهش بزرگ در كشور و تحقق پيشرفت و عدالت دست خواهيم يافت و مي‌توان در دهه‌هاي متوالي در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، كشور را به پيش برد و از چالش‌ها بيرون آمد.

قاليباف همچنين يادآور شد: جامعه اسلامي ما نشان داده در هر دوره‌اي كه به علم و انديشه توجه و آنجا سرمايه‌گذاري شده و توليد علم را فضيلت كرديم مايه افتخار در دنيا شديم. برعكس هرجا آن را فراموش كرديم مستبدين و مستكبران برما حاكم شدند. از نظر شهردار تهران كشورهايي پيشرفت مي‌كنند كه اقتصاد دانش بنيان را مبناي كارشان قرارداده باشند. البته در اين‌باره دلايل مختلفي وجود دارد چون تجربه، باورها، فرهنگ، قرآن و اهل‌بيت(ع) كه به ما ديكته مي‌كند اين مسير را طي كنيم. وي گفت: كشور ما امروز در بهترين شرايط جمعيتي است زيرا 60تا 70درصد جمعيت ما بين 15تا 60سال سن دارند.

اگر از اين منبع بزرگ انساني و غيرقابل تكرار غفلت كنيم اين فرصت طلايي را از دست داده‌ايم. شهردار تهران ميزان گردش پول در بخش كتاب، كتابخواني، انتشارات و... را 800ميليارد تومان و گردش مالي در بخش لوازم آرايشي را 20هزار ميلياردتومان اعلام كرد و گفت: اين نشان مي‌دهد ما اشكالات جدي در اين بخش داريم. وي بر رويكرد جدي خود در حوزه مديريت شهري به مسائل فرهنگي و اجتماعي تأكيد كرد و افزود: البته در كنار آن به مباحث خدماتي و فني هم پرداخته مي‌شود اما اولويت با مباحث فرهنگي و برپايي جشنواره‌هايي نظير ياديار مهربان با هدف توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني است؛

ضمن اينكه نيم نگاهي هم به حوزه اقتصاد نشر و محتوا داشتيم كه منجر به توزيع حدود 7ميليون جلد كتاب به مجموعه آموزش و پرورش، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها شده اما باز هم در حوزه كتاب و كتابخواني اتفاقي كه مدنظر ما بوده نيفتاده است. به گفته قاليباف، هم‌اكنون بالغ بر 360كتابخانه در شهر تهران فعال است. 70كتابخانه شبانه‌روزي نيز در پايتخت فعاليت مي‌كنند. از همين رو قاليباف از رويكرد جديد در بحث كتاب و كتابخواني خبر داد به اين معني كه گروه هدف طرح ياديار مهربان امسال پايه‌هاي هفتم وهشتم هستند. البته شهرداري درحوزه اجرا و پشتيباني چيزي كم نخواهد گذاشت ولي درعين حال اساس كار بر دوش مدارس خواهد بود.

  • آماده‌سازي شهرآفتاب

شهردار تهران در جمع خبرنگاران درباره برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب نيز اظهار داشت: نمايشگاه شهرآفتاب براي جلوگيري از آلودگي ساخته شده است. البته اين وظيفه دوستان ما در دولت محترم بود كه مكاني براي نمايشگاه بين‌المللي بسازند اما توافق شد كه شهرداري اين كار را انجام دهد و اعضاي شوراي شهر هم همراهي كردند. وي با بيان اينكه اقدامات مربوط به نمايشگاه شهر آفتاب حدود 6سال و اندي قبل شروع شد، تصريح كرد:

براي اجراي اين طرح نياز به زيرساخت‌هاي بسيار زيادي داشتيم. به‌طور مثال تأمين مترو بحث جدي و اساسي بود و تاسيسات آب و برق و به‌طور كلي زيرساخت‌ها بايد فراهم مي‌شد كه در نهايت اين اتفاق افتاد. قاليباف ادامه داد: با دوستان وزارت ارشاد نيز اين توافق را انجام داديم كه يكسري اقدامات خدماتي و جانبي كه باقي مانده است را طي 2تا 3‌ماه آينده به سرانجام برسانيم. بر اين اساس ان شاءالله امسال نمايشگاه ناشران بين‌المللي و نمايشگاه كتاب را در شهر آفتاب برگزار مي‌كنيم.

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز روز گذشته در مراسم افتتاحيه سيزدهمين نمايشگاه ياديار با اشاره به اينكه شاخص توسعه يافتگي در جهان سرانه مطالعه مردمان يك كشور است، گفت: با وجود همه تلاش‌ها اما نمي‌توانيم به سرانه مطالعه كودكان و نوجوانانمان بباليم. يكي از اشكالات اين است كه سازوكار آموزشي مدارس براساس مطالعه كتب درسي و گذر از آزمون‌هاي سخت است كه در اين شرايط دانش‌آموزان كمتر مي‌توانند به مطالعه آزاد بپردازند. بنابراين تقويت بخش كودك و نوجوان در كتابخانه‌هاي عمومي نيازمند استفاده از راهكار نوين متناسب با فرهنگ ملي و ديني ماست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار آن شد تا كتاب به سبد اقتصاد و فرهنگ خانواده بازگردد. البته به گفته وزير ارشاد، كتاب زماني ارزشمند است كه در دست مخاطب قرار بگيرد نه آنكه در قفسه كتابخانه‌ها بماند. از نظرجنتي، كساني كه در راستاي ترويج كتابخواني قدم بر مي‌دارند اجرشان از كساني كه در راه رفع مشكل خوراك و پوشاك نيازمندان قدم بر مي‌دارند كمتر نيست چون يكي روح و ديگر جسم نيازمندان را سيراب مي‌سازد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تقدير از شهردار تهران، اعضاي شوراي شهر، مؤسسه نشر شهر و وزارت آموزش و پرورش براي برگزاري جشنواره ياديار مهربان گفت: تصميم برگزاركنندگان اين جشنواره براي دانش‌آموزان تهراني با برگزاري مسابقات و معرفي نفرات برتر اقدام بسيار ارزشمندي است كه اميدواريم عامل مؤثر براي تشويق دانش‌آموزان به سوي مطالعه آزاد باشد.
بنابراين گزارش، در پايان اين مراسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهردار تهران، رئيس شوراي شهر تهران از وب‌سايت بزرگ ياديارمهربان به آدرس www.yym.ir رونمايي شد.

  • رويكرد جديد در ياديار سيزدهم

سيزدهمين دوره مراسم ياد يارمهربان كه به اهداي كتاب به مدارس، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها اختصاص داشت امسال شكل و شمايل جديدي به‌خود گرفت و در قالب جشنواره‌اي 200هزار دانش‌آموز پايه‌هاي هفتم و هشتم متوسطه را به‌عنوان گروه هدف خود قرارداد. در اين جشنواره مبلغ 4ميليارد تومان صرف خريد هزار و 114عنوان كتاب شده است. در رويكرد جديد هر دانش‌آموز ‌تا سقف 20هزار تومان كتاب يا كتاب‌هاي مورد علاقه‌اش را انتخاب و به‌عنوان هديه دريافت خواهد كرد.

يكي از اهداف اين جشنواره تبديل فعاليت‌هاي مطالعه به بازي‌هاي جذاب و مشاركتي است به‌نحوي كه بتوان از اين طريق به موفقيت افزايش 2دقيقه‌اي سرانه مطالعه درميان دانش‌آموزان هدف دست يافت. قرار است اين جشنواره برخلاف دوره‌هاي قبل مقطعي نباشد بلكه تا پايان تابستان سال آينده ادامه داشته باشد. مشاركت‌كنندگان اين طرح شهرداري تهران، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ وارشاد واسلامي هستند.

کد خبر 322070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha