فریبا خانی: خب، بد نیست در این زمینه با یک کارشناس حرف بزنیم‌. من به نمایندگی همه‌ی نوجوانان تلگرام‌باز سؤال‌هایی با دکتر شهرام خرازی‌ها، کارشناس بهداشت و روان در میان گذاشتم و جواب گرفتم :-)

دوچرخه شماره ۸۱۸

دوچرخه شماره ۸۱۸

  • تلگرام‌باز: سلام آقاي دكتر...

 دكترخرازي‌ها: سلام

  • تلگرام‌باز: آقاي دكتر ما متوجه نشديم بالأخره اين تلگرام خوب است يا بد؟ چون گاهي پدر و مادرها خيلي به ما گير مي‌دهند چرا سرت توي  تلگرام است؟

تلگرام يك پديده‌ي نوظهور و مدرن است و فوايد و مضرات مختلفي دارد. مثل شمشير دو لبه است. وقتي يك رسانه‌ي مدرن مثل تلگرام وارد جامعه‌‌ي ايران مي‌شود مسايل خود را به‌‌همراه مي‌آورد. چون رسانه‌ي مدرني مثل تلگرام نفوذ و قدرت بالايي دارد و ما بايد هنگام مواجهه با اين رسانه، فرهنگ استفاده از آن را هم داشته باشيم و فرهنگ‌سازي كنيم.

دوچرخه شماره ۸۱۸

  • تلگرام‌باز: آقاي دكتر خود بزرگ‌ترها بيش‌تر از ما سرشان در تلگرام است؟ چه فرقي دارد ؟

نوجواني، زمان تكوين شخصيت است و نوجوانان مدام در حال تجربه‌كردن هستند. نوجوانان در اين سن ممكن است بيش‌تر از بقيه دچار آسيب شوند. نوجوانان دنبال هيجان هستند و دنبال مطالب هيجان‌انگيز... اين رسانه‌ها ممكن است اطلاعاتي به ما بدهند كه بخشي از آن‌ها با هنجارهاي اجتماعي و عرفي و قانوني كشور مطابقت نداشته باشد.

  •  تلگرام‌باز: يعني همه‌ي گروه‌هاي تلگرام بد و نامناسبند؟

نه، يكي از ويژگي‌هاي تلگرام ايجاد گروه براي به‌اشتراك گذاشتن نظرها، عكس‌ها و طراحي‌هاست. افراد با عضويت در يك گروه از حالت فرد در مي‌آيند و به جمع مي‌پيوندند. آن‌جا مي‌توانند تبادل آرا كنند و تكثر آراء را تجربه ‌كنند؛ مخصوصاً در گروه هم‌شاگردي‌ها، هم‌كلاسي‌ها  و گروه‌هاي دوستانه. البته در مواقعي گروه‌هاي خياباني و تبهكاري و... هم هستند كه بايد ديد در چه گروهي عضو مي‌شويد. نوجوانان با عضويت در اين گروه‌ها از پيله‌ي تنهايي در مي‌آيند و به نوعي خود را تخليه‌ي رواني مي‌كنند.  نوجواناني در گروه‌هاي درسي با استفاده از تلگرام در وقت صرفه‌‌جويي مي‌كنند و اين رسانه  به زندگي آن‌ها شتاب و سرعت مي‌دهد.

دوچرخه شماره ۸۱۸

  • تلگرام باز:پس تلگرام خوب است!

خوب و بد... تلگرام خاصيتش اين است كه ما را با مجموعه‌اي از اطلاعات سيل‌آسا مواجه مي‌كند. ما بايد بدانيم چه‌طور اين حجم از اطلاعات را مديريت كنيم تا در درياي اطلاعات غرق نشويم.

  • تلگرام‌باز: چه‌كار كنيم كه غرق نشويم؟

ما نياز به يك  فيلتر داريم. ما به همه‌ي اطلاعاتي كه در روز از تلگرام به ما مي‌رسد، نياز نداريم و اين حجمِ اطلاعات ممكن است ما را سردرگم كند. پس لزومي ندارد همه‌ي فايل‌هايي را كه به دست ما مي‌رسد ببينيم.

  • تلگرام‌باز: آيا اگر كسي زياد در تلگرام و سايت‌هاي اينترنتي بچرخد معتاد تلگرامي مي‌شود؟

اعتياد رسانه‌اي، اين موضوعي است كه آدم‌ها دچارش هستند. اعتياد به رسانه‌هاي نوظهور، ويرانگر است و مثل اعتياد به مواد مخدر است. اگر ما مدام سرمان در گوشي‌تلفن همراه باشد و از كارهاي روزانه و روزمره عقب بيفتيم و مدام به دسك‌تاپ يا گوشي خيره باشيم و  متوجه زمان نباشيم و از صبح تا عصر در اين فضا غرق باشيم اين نشانه‌هاي اعتياد است. اين اعتياد بر روابط ما،كار ما و درس ما تأثير منفي مي‌گذارد. بيدارماندن طولاني و كمبود خواب هم از عوارض اعتياد به تلگرام است. شايد فرد به‌همين دليل دچار پرخاشگري هم بشود.

دوچرخه شماره ۸۱۸

  • تلگرا‌م‌باز: اين ماجراي حريم شخصي چيست ؟

ممكن است آدم‌هايي با سوء نيت وارد فضاها‌يي مثل تلگرام بشوند و بخواهند سوءاستفاده كنند. نوجوانان بايد بدانند وقتي عكس يا فيلم يا اطلاعات خصوصي خود را در اين فضاها مي‌گذارند، ممكن است افرادي بخواهند از اين تصاوير و اطلاعات عليه شما سوءاستفاده‌كنند.

  • تلگرام‌باز: پيشنهاد آخر...

تلويزيون و آموزش و پرورش بايد  سواد رسانه‌اي كودكان و نوجوانان را بالا ببرند. در ژاپن، استراليا و انگليس از دبستان به كودكان آموزش مي‌دهند از اين رسانه‌ها چه‌طور استفاده كنند. سال‌هاست در اين مدرسه‌ها تخته‌سياه جايي ندارد و با رسانه‌هاي مدرن به كودكان و نوجوانان آموزش مي‌دهند.  ابزار آموزش تغيير كرده است. حركت لاك‌پشتي ما در مواجهه با اين رسانه‌ها بسيار خطرناك است. نوجوانان قبل از سن بلوغ نياز دارند كه دانش رسانه‌اي داشته باشند. معلم‌ها بيش‌تر از پدر و مادر در آگاه‌سازي مي‌توانند نقش داشته باشند. تلويزيون در دهه‌ي 90 بايد قدري خط‌شكني كند و با برخورداري بازتر، درباره‌ي پديده‌هاي مدرن شفاف‌تر فرهنگ‌سازي كند. ما در سال‌هاي آينده شاهد رسانه‌هاي نافذتر از تلگرام خواهيم بود كه سوپر تلگرام به‌شمار مي‌آيند و جامعه‌ي ما در رويارويي با آن‌ها دچار شوك خواهد شد.

دوچرخه شماره ۸۱۸

کد خبر 321524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha