همشهری آنلاین: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که فیلم‌های سینمایی که در کشورهایی به غیر از آمریکا تولید شده‌اند، با احتمال بیشتری از فیلم‌های ساخته شده در این کشور سیگار کشیدن را به تصویر می‌کشند.

به گزارش هلث‌دی نیوز اما اين تحقيق همچنين نشان داد که در فیلم‌های سینمایی که سیگار کشیدن را نشان مي‌دهند، فقط فیلم‌های آرژانتینی هستند که سیگار کشیدن را در چارچوب زمانی طولانی‌تری نسبت به فیلم‌های آمریکایی نشان می‌دهند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که صحنه‌های سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی می‌توانند به رواج يافتن سیگار کشیدن در نوجوانان و جوانان منجر شوند. آمریکا در سال 1997 قرار دادن فراورده‌هاي دخاني را در صحنه‌های فیلم‌هاي سينمايي در برابر  پرداخت پول ممنوع کرد، اما بسیاری از کشورهاي ديگر فاقد چنین قوانين محدودكننده‌اي هستند.

به گفته اين پژوهشگران كه يافته‌هايشان در ژورنال BMC Public Health منتشر شده است، کشورها باید نشان دادن مصرف دخانیات را در فیلم‌های که يارانه دولتی می‌گیرند، ممنوع کنند.

این گروه بین‌المللی پژوهشگران ۵۰۲ فیلم آمریکایی و ۳۳۷ فیلم ملي تولیدشده در شش کشور اروپایی و دو کشور آمریکایی لاتین را آناليز  کردند. این فیلم‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ ساخته شده و از لحاظ تجاری موفق بودند.

این بررسی نشان داد که فیلم‌های ساخت ایسلند بالاترین درصد صحنه‌های مصرف دخانیات و فیلم‌های ساخت هلند کمترین درصد نمایش سیگار کشیدن را در میان کشورهای غیرآمریکایی دارند.

جیمز تراشر،‌ پژوهشگر ارشد در این تحقیق گفت: «میزان نمایش مصرف دخانیات هم در فیلم‌های اروپایی و هم فیلم‌های آمریکای شمالی و جنوبی بالا است و حتی در کشورهایی که قرار دادن محصولات دخانی در برابر دریافت پول در صحنه‌های فیلم ممنوع است، در بیش از نیمی از فیلم‌ها فراورده‌های دخانی به چشم می‌خورند. در کشورهایی بدون چنین محدودیت‌هایی، حتی با احتمال بیشتر مصرف دخانیات روی پرده سینما به نمایش درمی‌آید.»

تراشر افزود: «فیلم‌ها وسایل قدرتمندی برای تأثیرگذاری بر رفتارها هستند. همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است، دولت‌هایی که به دنبال کاهش سیگار کشیدن در میان نوجوانان هستند، باید اجرای خط‌مشی کمک مالی نکردن به فیلم‌های ملی حاوی صحنه‌های مصرف دخانیات را در نظر بگیرند.»

کد خبر 321315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha