مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای به جا مانده از شهاب‌سنگی که گفته می‌شود قدمتی بیشتر از سن زمین دارد در استرالیا کشف شد.

شهاب‌سنگ

براساس گزارش ساينس الرت، زماني كه در ماه نوامبر گلوله آتشين سبزرنگي از ميان آسمان جنوب استراليا عبور كرد،‌محققان شهاب‌سنگي تلاش‌هاي خود براي شكار سنگ آسماني كه چنين نمايشي از خود در آسمان اجرا كرده‌بود را آغاز كردند.

شهاب‌سنگ

اين محققان اكنون اعلام كرده‌اند كه موفق به بيرون كشيدن شهاب‌سنگي از ميان زميني گل‌آلود و شور در نزديكي بستر يك درياچه دورافتاده در بيابان شده‌اند. اين سنگ 1.6 كيلوگرمي احتمالا در زمان شكل‌گيري سامانه خورشيدي، بيش از 4.5 ميليارد سال پيش ايجاد شده‌است. به گفته فيليپ بلند زمين‌شناس سياره‌اي دانشگاه كورتين در پرت كشف و بازيابي اين شهاب‌سنگ كار گروهي شگفت‌انگيزي بود كه براي انجام آن از جان و دل مايه گذاشته‌شد.

اين سنگ آسماني در 27 نوامبر 2015 در آسمان ديده شد و نه تنها بوميان منطقه، بلكه 32 دوربين ديجيتالي كه براي رصد ستاره‌ها و سنگ‌هاي آسماني در سرتاسر استراليا نصب شده‌اند نيز توانستند آن را ببينند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از اين دوربين‌ها كه شبكه‌اي به نام شبكه سنگ‌هاي آسماني بياباني يا DFN را ايجاد كرده‌اند، محققان تلاش كردند تا موقعيت محل سقوط اين سنگ را بيابند.  در مرحله بعد، محققان بر فراز منطقه احتمالي سقوط پرواز كردند و نشانه‌اي حفره‌مانند اما كوچك را در منطقه‌ درياچه‌اي خشك و پست‌تر از سطح دريا به نام كاتي‌تاندا در جنوب استراليا كشف كردند.

محققان پس از آن به مدت سه روز جستجوي زميني را براي يافتن اين سنگ آسماني آغاز كردند در شرايطي كه هر لحظه اين احتمال وجود داشت كه بارش باران شديد ردپاي شهاب‌سنگ را پا كند. زماني كه در نهايت حفره كوچك در بستر درياچه را مشاهده كردند،‌ گل‌هاي بستر درياچه را حفر كرده و شهاب‌سنگ را بيرون كشيدند. اين اولين‌باري است كه چنين سنگ كيهاني با استفاده از شبكه سنگ‌هاي آسماني كشف مي‌شود.

دانشمندان پس از بررسي دقيق دريافتند اين سنگ در دسته شهاب‌سنگ‌هاي كندريتي قرار دارد،‌ رايج‌ترين و ابتدايي‌ترين نوع شهاب‌سنگ‌هايي كه در سامانه خورشيدي وجود دارد. اين سنگ در ابتدا وزني برابر 80 كيلوگرم داشته اما پس از برخورد با اتمسفر سوخته و كوچكتر شده‌است. فرايند سوختن سنگ در ارتفاع 11 كيلومتري از سطح سياره متوقف شده و سنگ با زمين برخورد كرده‌است. سن اين سنگ بيش از 4.5 ميليارد سال تخمين زده شده‌است، يعني زمين وقتي متولد شده كه اين سنگ در دوران ميانسالي قرار داشته‌است.

کد خبر 320962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha