شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: دریل از آن دسته ابزار‌هایی است که در زندگی روزمره ما به‌طور فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریل کاری

 پركاربرد بودن اين وسيله باعث شده كه در اكثر خانه‌ها، دريل در كنار جعبه ابزار وجود داشته باشد. استفاده از اين وسيله بسيار راحت است اما عدم‌رعايت نكات ايمني و اصولي هنگام استفاده از دريل مي‌تواند ناگهان خسارت‌هاي فراواني را به‌وجود آورد. اين صفحه به شما اطلاعاتي درباره شيوه درست استفاده از دريل مي‌دهد و نكات ايمني دريل‌كاري را آموزش مي‌دهد. ممكن است هنگام خريدن مته به‌دليل تنوع اين محصول سردرگم شويد. اين صفحه مته‌هاي مختلف را هم به شما معرفي مي‌كند تا با توجه به نوع نياز، بتوانيد مته مورد نياز خود را خريداري كنيد.

  • شيوه صحيح دريل‌كاري

قبل از دريل‌كاري بايد با شيوه صحيح استفاده از آن آشنا باشيد. استفاده از دريل به شيوه صحيح باعث مي‌شود خطرات ناشي از دريل‌كاري كاهش يابد. خب حالا روش استفاده درست از دريل چگونه است؟

1- قبل از هر كاري بايد چك كنيد كه اندازه سيم دريل براي فاصله پريز برق تا محل دريل‌كاري كافي باشد. حواستان باشد كه دريل در محل دريل‌كاري بايد آزادانه حركت كند و كشيده شدن سيم، عملكرد دريل را محدود نكند. اگر هم از دريل شارژي استفاده مي‌كنيد حواستان باشد كه دريل شارژ لازم را داشته باشد.

2- «سه‌نظام» قطعه‌اي در جلوي دريل است كه مته را به آن وصل مي‌كنند. آچار سه نظام در جعبه دريل به‌صورت جداگانه وجود دارد. سر آچار را وارد سوراخ زير سه‌نظام كنيد و در خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت بچرخانيد تا دندانه‌هاي سه‌نظام براي وارد شدن مته باز شوند. مته مورد نظر را وارد سه‌نظام كنيد و سپس آچار را در جهت عقربه‌هاي ساعت بچرخانيد تا مته در سه نظام سفت شود. پس از آنكه مطمئن شديد مته سفت شده است، آچار را از سوراخ در بياوريد. اين سفت كردن مته در سه‌نظام بسيار اهميت دارد. بسياري از حوادث به‌دليل رعايت نكردن همين نكته ايمني بوده است.

3- به آرامي مته را داخل شي مورد نظر فشار دهيد و روشن كنيد. اين كار را آرام انجام دهيد تا به اندازه مورد نياز سوراخ ايجاد شود.

4- در اين مرحله ماشه را نگه‌داريد تا مته از سوراخ ايجاد شده كاملا خارج شود و پس از خارج شدن، ماشه را‌‌ رها كنيد. اين كار از گير كردن مته در سوراخ جلوگيري مي‌كند.

  • انواع مته

مته‌ها در جنس‌هاي مختلفي در بازار عرضه مي‌شوند و هر يك كاربرد متفاوتي دارند. در اين قسمت به معرفي مته‌هاي معروف و پركاربرد موجود در بازار پرداخته‌ايم.

مته گرانيت: اين نوع مته بهترين كارايي براي سوراخ كردن سنگ‌هاي گرانيت و ديگر انواع سنگ‌ها را دارد. هنگام استفاده از اين مته هرازچندگاهي مته را خيس كنيد. اين كار به‌طول عمر مته و كاركرد بهتر آن كمك مي‌كند.

مته چوب: اين مته براي سوراخ كردن چوب و‌ ام‌دي‌اف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مته چوب كارايي زيادي به لحاظ شكل ظاهري سوراخ ايجاد شده دارد.

مته الماس: اين نوع مته براي سوراخ كردن سنگ، بتن، كاشي و سراميك كاربرد دارد. فقط حواستان باشد كه اين مته براي دريل‌هاي چكشي كاربرد دارد.

مته آهن: جهت سوراخ‌كاري فلزاتي مانند چدن، آهن و استيل كاربرد دارد و به 2دسته مته‌آهن بلند و مته آهن كوتاه تقسيم مي‌شود. مته آهن كوتاه براي سوراخ كردن ورقه‌هاي نازك كاربرد دارد و از مته آهن بلند براي سوراخ كردن فلزات با عمق زياد استفاده مي‌كنند. حواستان باشد كه احتمال شكستن مته آهن بلند وجود دارد پس سعي كنيد دريل را هنگام استفاده از اين مته روي دور كم بگذاريد.

مته آلومينيوم: اين مته براي سوراخ كردن فلزات نرمي مثل آلومينيوم، مس و برنج كاربرد دارد. بهتر است هنگام استفاده از اين مته دريل را روي دور تند بگذاريد.

مته‌ گردبر: مته‌هايي هم وجود دارند كه براي ايجاد سوراخ‌هاي بسيار بزرگ روي اشياي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين مته‌ها را اصطلاحا مته گردبر مي‌گويند. مته گردبرهاي چوب، ام‌دي‌اف، فلز، بتن و سراميك در بازار موجود است.

  • دريل پيچ‌گوشتي

اين روزها در بازار ابزارآلات، وسايل بسياري براي ساده‌تر شدن كارهاي فني وجود دارد. نمونه‌اش همين دريل پيچ‌گوشتي‌هاي شارژي است. افراد فني‌ كه در كارشان زياد از پيچ‌گوشتي استفاده مي‌كنند مانند نصاب‌هاي پرده، معمولا اين دريل‌ها را در جعبه‌ابزارشان دارند. شايد اين وسيله زياد ضروري براي يك جعبه ابزار خانگي نباشد اما شما مي‌توانيد مته‌هايي را كه سر آنها مثل پيچ‌گوشتي‌هاي دو سو و چهارسو است بخريد و از همان دريل ساده خانه به‌عنوان دريل پيچ‌گوشتي استفاده كنيد.

  • نكات ايمني دريل‌كاري

با رعايت نكات ايمني هنگام دريل‌كاري، هم ايمني خود و هم عدم ايجاد خسارت روي محل دريل‌كاري را تضمين كنيد. بايد توجه داشت كه مهم‌ترين نكته در اين زمينه به هنگام خريد دريل مربوط مي‌شود. امروزه جنس‌هاي فراواني در بازار عرضه مي‌شود. هنگام خريد بايد حواستان را خوب جمع كنيد تا جنسي كه مي‌خريد كيفيت لازم را داشته باشد. خب، حالا نكات مهم ايمني در دريل‌كاري چيست؟

هنگام استفاده از دريل سعي كنيد از پوشيدن لباس‌هاي گشاد خودداري كنيد. اگر مو‌هايتان بلند است آنها را از پشت ببنديد و هميشه از عينك مخصوص دريل‌كاري استفاده كنيد.

كودكان را از محل دريل‌كاري دور نگه‌داريد. هرگونه شي بي‌ربط به دريل‌كاري را از محدوده دريل دور كنيد چرا كه ممكن است خسارات فراواني را به‌وجود آورد. به‌عنوان مثال پرده يكي از وسايلي است كه به راحتي به مته گير مي‌كند و دور آن مي‌چرخد و خسارات فراواني را به‌وجود مي‌آورد.

دريل را هميشه از دسته آن بگيريد و هنگام حمل انگشتتان را روي ماشه قرار ندهيد. هنگام دريل‌كاري با دست راست قسمت جلويي بدنه دريل را بگيريد تا دريل منحرف نشود و با دست چپ دسته و ماشه را بگيريد. پاهاي خود را از هم باز كنيد و در راستاي دريل و به‌صورت عمود بر محل دريل‌كاري، كمي عقب‌تر از دريل قرار دهيد.

از محكم بودن محل دريل‌كاري اطمينان حاصل كنيد. اگر محل دريل‌كاري چوب يا ورقه آهني متحرك است ابتدا آن را با گيره سفت كنيد.

محل ايجاد سوراخ را قبل از دريل‌كاري با پيچ‌گوشتي يا سوراخ‌نشان به مقدار كمي سوراخ كنيد.

اگر عمق سوراخ مورد نظر برايتان اهميت دارد، قبل از دريل‌كاري مته مورد استفاده خود را علامت‌گذاري كنيد. بهترين كار براي علامت‌گذاري مته، چرخاندن چسب برق به دور مته است. اين كار باعث مي‌شود هنگام چرخيدن مته شما باز هم محل علامت زده را تشخيص دهيد.

کد خبر 319349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha