همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای پاسخ به سوال نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، گفت: با استفاده از تجارب کشورهای شبیه خودمان روی رشد همراه با کاهش سطح بیکاری تمرکز کردیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در پاسخ به سئوال نماينده مجلس مبني بر« علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور چیست؟ »عنوان کرد: من هم وزیر کارگران، کارفرمایان و هم وزیر بیکاران هستم. بیکاران هم باید وزیر داشته باشند که من وزیر آنها هستم. تجربه 15 سال گذشته نشان داده که همیشه رشد با اشتغال همراه نبوده و بیکاری بالاتر از اشتغال ایستاده است. ما این بار از تجارب کشورهای شبیه خودمان استفاده کردیم و روی رشد همراه با کاهش سطح بیکاری تمرکز کردیم.

ربیعی در ادامه گفت: من در این میان از مسئولیت شانه خالی نکردم و همه تلاش خود را به کار بردیم اما در اقتصاد ضعیف شده باید انصاف به خرج داد که تغییرات در این‌ها به سختی صورت خواهد گرفت. ما دچار نارسایی‌هایی هستیم. به یک باره 4 میلیون و 800 هزار تحصیلکرده وارد کار می‌شوند که بیشترشان مهارت هم ندارند. نیاز داریم سازمان فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم. در آخرین جلسه شورای عالی اقتصاد نیز که به ریاست آقای روحانی برگزار شد ایشان تاکید کردند هر فرد که وارد جامعه می‌شود یک کارنامه اشتغال داشته باشد.

او افزود: ما در سه حوزه تقاضا، عرضه و نهادها دچار مشکل هستیم؛ حتی در فرهنگ کار هم دچار مشکلات زیادی هستیم. ما باید بتوانیم در یک فرآیند اصلاح ساختار، نتیجه‌ای از اشتغال بگیریم.

ربیعی متذکر شد: در سالهای گذشته سرمایه گذاری‌ها بر اساس آمایش سرزمینی و برای رفع نابرابری کمتر مورد توجه بوده؛ من هم این مساله را تایید می‌کنم. هر چه به استانهای دورتر و مرزی‌تر می‌رویم به طبع بر اساس عدالت، عمل می‌شود. منتهی سوال این است که ما در سال 95 باید چه کنیم؟

او گفت: دولت اصول برنامه ششم توسعه را کم کردن نابرابری‌ها گذاشته است. همچنین بحث ایجاد اشتغال از خانه تا کارخانه در شش استان محروم دارد ادامه پیدا می‌کند. ما مشخص کرده‌ایم که کدام دسته مشخص وجود دارد که می‌توانیم حول و حوش آن کارآفرینی را بیشتر کنیم.

وزیر کار خاطر نشان کرد: باید به سمت اشتغال‌هایی برویم که رونق را به روستاها و شهرهای کوچک ببریم که انتظار شد بزرگ و کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نمیتوانیم بنشینیم تا سالی 700 -800 هزار شغل ایجاد کنیم. ما داریم تمدن را به سمت بنگاههای کوچک می‌بریم. نظام تامین ما، آمادگی کمتری برای ایجاد شغل‌های خود و روستاها و مناطق محروم دارد.

او همچنین به نمایندگان اطمینان داد که سیاست گذاری‌هایی در حوزه اشتغال اتخاذ شده که به سمت مناطق محروم پیش برویم ولی همچنین نابرابری در اشتغال را پذیرفتیم.

او با اشاره به شعارهایی مثل هر روستا یک محصول، و اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک خاطر نشان کرد: اگر بیکاری پدیده‌ی مهمی است باید جهت گیری‌ها را به سمتی ببریم که با بنگاههای کوچک و از شهرهای کوچک سالانه 700 تا 800 هزار شغل ایجاد کنیم.

ربیعی همچنین گفت: سه حیطه بازار پول، کالا و کار هر سه باید در کنار هم عمل کنند. ما دیدیم که در بحث پایه‌ی پولی و نقدینگی چه مسائلی داشتیم . برنامه‌هایی که ریخته‌ایم نیاز به زمان دارد. در تثبیت نرخ ارز و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. در آستانه برنامه ششم و بودجه مجلس می‌تواند به ما کمک کند.

او ادامه داد: نرخ مشارکت بهبود پیدا کرده است و با این که به تعداد بیکارها اضافه می‌شود اما این مساله نشان می‌دهد که هنوز امیدی است. همچنین دستمزدها هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد که باید بهبود پیدا کند. ما در تلاش هستیم که در برنامه ریزی‌هایمان بین مزد و بهره وری رابطه ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه ایرج عبدی نماینده سوال کننده از وزیر با اشاره به محرومیت‌ها در برخی از استان‌ها گفت: نهادهایی مثل کمیته امداد و بنیاد مسکن برای محرومیت زدایی راه اندازی شده‌اند؛ منتها عملا توجهی به مناطق محروم نمی‌شود و نهادهایی که در قانون تعریف شده‌اند سرمایه گذاری لازم را انجام نمی‌دهند.

او ادامه داد: نیروگاهی در خرم آباد 12 سال است که کلنگش زده شده، اما هنوز راه اندازی نشده است. کارخانه سیمان این شهر نیز 12 سال است که تعطیل است. کارخانجات هم یا تعطیل هستند و یا نیمه تعطیل. اینها همه با دخالت دولت قابل حل و فصل است.

عبدی همچنین گفت: در استانهای محروم مشکلات حادی داریم و مردم دارند به این نتیجه می‌رسند که عمدی در کار است. بیکاری در ایلام ، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه بیش از 20 سال است که بالاست. در استانهایی که بیکاری بالایی دارند آمار خودکشی از میانگین کشوری بالاتر است. بیکاری در این استانها مزمن شده و خیلی از پدران و مادرانی که آبرو دارند دست مدیر را می‌بوسند تا برای فرزندانشان کار ایجاد شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تلاش زیادی برای جوانان جویای کار شده است. ما سعی کردیم مستمری برای آنها در نظر بگیریم و 5000 میلیارد به اشتغال اختصاص دادیم. دولت باید برنامه‌ی عملیاتی انجام دهد تا بتوانیم از مهاجرت، اعتیاد و افزایش سن ازدواج جلوگیری کنیم.

کد خبر 318002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha