چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

زهرا رفیعی: مطالبات چندین هزار میلیاردی در حوزه سلامت بار دیگر زمزمه‌های استیضاح علی ربیعی را در مجلس به‌همراه داشته است.

وزیر رفاه

عدم‌حضور وزير رفاه در كميسيون بهداشت مجلس نمايندگان را دلخور و نا اميد كرده است؛ به اندازه‌اي كه آنها حرف از استيضاح ربيعي به ميان آورده‌اند. اين چندمين‌بار است كه نمايندگان از وي خواسته‌اند براي پاره‌اي توضيحات در كميسيون بهداشت حضور يابد اما او براي چندمين‌بار و اين‌بار به‌دليل بيماري از اين كار سر باز زده است.

در هفته‌هاي اخير عدم‌پرداخت مطالبات باعث اعتراض جامعه پزشكي شده است. نمايندگان مجلس بارها اعلام كرده‌اند كه دولت يا بايد بدهي خود به تأمين اجتماعي را پرداخت كند تا اين سازمان هم بتواند با دستي باز بدهي خود به مراكز درماني را پرداخت كند و يا اينكه بدهي دولت به تأمين اجتماعي و تأمين اجتماعي به مراكز درماني به شكل جداگانه تعيين تكليف شود.

يكي از اعضاي كميسيون بهداشت در همين ارتباط به همشهري گفت: به‌دليل مشكلاتي كه در ارتباط با بيمه‌ها و مطالبات باقي مانده از وزير براي توضيحات بارها دعوت شده است. ماه‌هاست كه مطالبات مردم و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي پرداخت نشده است. اميني افزود: با نمايندگاني از كميسيون‌هاي بهداشت و اجتماعي و برنامه و بودجه آقايان نوبخت، خدادادي و تاجگردون پيگير مسئله مطالبات شده‌ايم. هفته گذشته از وزير بهداشت و روساي سازمان‌هاي بيمه‌گر و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايران، تهران و شهيد بهشتي و وزير رفاه براي ارائه توضيحات دعوت شده بود. روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بارها اعلام كرده بودند كه به‌دليل عدم‌پرداخت مطالبات از سوي بيمه‌ها امكان سرويس‌دهي مطلوب به مردم وجود ندارد. به‌دليل احساس مسئوليت نمايندگان اين جلسه برگزار شد. وزير بهداشت و معاونين و مسئولان بيمه‌ها، به‌خصوص تأمين اجتماعي حضور يافتند، ولي دكتر ربيعي نيامد و دليل آن كسالت ايشان اعلام شد.

وي با اشاره به اعتراض نمايندگان شاخص كميسيون بهداشت در مورد عدم‌حضور وزير رفاه در مجلس گفت: عدم‌حضور ايشان بازتاب منفي داشته است هرچند فضاي مجلس هم‌اكنون مناسب استيضاح نيست ولي بدون شك استيضاح حق نمايندگان مجلس است و آنها اگر فكر مي‌كنند تنها از اين طريق به سؤالاتشان پاسخ داده خواهد شد، مي‌توانند وزير را استيضاح كنند. وزارت رفاه بايد در ارتباط با مسئله سلامت، نگاه مثبت‌تري داشته باشد. ما نمايندگان كميسيون بهداشت، نگاه مثبت وزير را در اوايل كار مجلس حس مي‌كرديم و همكاري ايشان خوب بود ولي در ماه‌هاي اخير به‌دليل حجم انبوه بدهي‌ها به‌نظر مي‌رسد وزير رفاه در ارتباط با منابع درمان (يك بيست‌و هفتم) بايد پاسخگو باشد. بيمه‌هاي تأمين اجتماعي و سلامت همچنان تحت نظر وزير رفاه كار مي‌كنند. اگر مشكلاتي وجود دارد بايد در فضاي دوستانه حل شود. وي بهترين چاره را ورود رئيس‌جمهور به مسئله بدهي‌ها دانست و گفت: وزير رفاه و بهداشت هر دو عضو كابينه يك دولت هستند. آنها مسئوليت مشترك در مورد مصوبات كابينه دارند. از آنجا كه مشكل مطالبات بخش عمده‌اي از خدمتگزاران و خدمات‌گيران را درگير كرده است، ورود رئيس‌جمهور به ماجرا ضروري به‌نظر مي‌رسد.

  • استضاح شماره 5 ؟

اختلافات اخير وزارت بهداشت و رفاه در پرداخت بدهي‌ها چرخه باطلي شده است كه به‌نظر مي‌رسد برون‌رفتي از آن وجود نداشته باشد. حال بايد ديد رئيس‌جمهور خود وارد گود مي‌شود يا نمايندگان با ارائه طرح استيضاح وزير رفاه، پنجمين استيضاح را براي دولت يازدهم در آستانه انتخابات بعدي رياست‌جمهوري رقم مي‌زنند؟

  • اعتراض جامعه پزشكی به عملكرد مالي طرح تحول سلامت

در روزهاي اخير بخشي از جامعه پزشكي به‌دليل پرداخت نشدن مطالبات طولاني مدتشان از انجام برخي خدمات درماني سر باز زده‌اند. نامه‌هايي از اين گروه از پزشكان در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است. مراكز درماني و بيمارستان‌هاي دولتي خدمات خود را به دارندگان دفترچه‌هاي بيمه تأمين اجتماعي در قبال پرداخت وجه ارائه مي‌دهند. محمدحسين قرباني، نايب‌رئيس كميسيون بهداشت مجلس درباره اين تغييرات گفت: پرداخت مطالبات جامعه پزشكي ضروري است. براي رفع اين موضوع بايد شخص رئيس‌جمهور وارد عمل شود چراكه اختلافات موجود بين وزارتخانه‌هاي بهداشت و كار باعث چنين مشكلاتي شده است. پاشنه آشيل طرح تحول سلامت كمبود منابع مالي است؛ عدم‌تحقق منابع مالي در بهداشت و درمان باعث شده دولت نتواند به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند. بدون شك اينكه پزشكي 2سال مطالبات خود را دريافت نكند پذيرفته شده نيست و طبيعي است كه بخواهد نسبت به اين شرايط اعتراض داشته باشد. البته اعتراضات پزشكان به‌معناي آن نيست كه بخواهند دست از طبابت بردارند اما به هر حال ممكن است عده‌اي از اين وضعيت بهره‌برداري‌هاي شخصي كنند.

کد خبر 363621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha