«عملکرد سازمان‌های خدمات‌رسان به‌ویژه شهرداری تهران امسال به نسبت سال گذشته به زائران کربلا وسیع‌تر بوده است»؛ این مطلب را چندین دستگاه اجرایی و نظارتی کشور و شهری اعلام کرده‌اند.

اربعین

اينطور كه برنامه‌ريزي شده است شهرداري تهران در كنار چند نهاد ديگر در 2مرحله به زائران مراسم اربعين امسال در كربلا و نجف خدمت‌رساني مي‌كند. اقدامات نخست در مرزهاي چزابه، مهران و شلمچه صورت گرفته و اقدامات بعدي مربوط به داخل كشور عراق مي‌شود. البته فعاليت‌هاي اجرايي لازم براي فراهم آوردن امكانات از هفته گذشته آغاز شده است و همچنان نيز ادامه دارد.

برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي در مرزها، نصب سرويس‌هاي بهداشتي سيار، رنگ‌آميزي جداول و تميز كردن مسيرهاي پياده‌روي به سمت حرم‌هاي مطهر، تعويض مخازن زباله، استقرار نيروهاي درماني از سوي شركت شهرسالم شهرداري تهران و همچنين نيروهاي مديريت بحران و... ازجمله اين اقدامات است. علاوه بر اين خبر مي‌رسد كه 3موكب با رويكرد فرهنگي در مسير نجف به كربلا با كمك منابع مردمي راه‌اندازي مي‌شود.

وزير اطلاعات هم در حاشيه بازديد از پايانه‌هاي مرزي ايران و عراق، به‌ويژه مرز شلمچه با تقدير از ارائه خدمات وسيع‌تر به زائران براي مراسم اربعين امسال نسبت به سال گذشته از سوي شهرداري تهران مطالبي را در اين رابطه بيان كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين علوي گفت: خوشبختانه امسال همه دستگاه‌هاي نظامي، انتظامي، شهرداري تهران و حتي مردم دست به‌دست هم دادند و شرايطي را به‌وجود آورده‌اند كه خدمات‌دهي به زائران كربلاي معلي منسجم‌تر و در خور ‌شأن آنهاست.

وي در اين بازديد توضيحاتي را درباره الزامي بودن ويزا براي سفر به كشور عراق نيز بيان كرد. به گفته وي داشتن ويزا براي زائران كربلاي معلي تصميمي است كه كشور عراق اعلام كرده و البته به نفع هر دوكشور و مردم است. محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در حاشيه بازديد از مرز مهران با تقدير از اقدامات صورت گرفته براي زائران كربلا و نجف گفت: طي چند روز گذشته مشكلات ارتباطي تلفن همراه براي زائران به وجود آمده بود كه با برقراري 1800 كانال مشترك ميان ايران و عراق اين مشكلات به حداقل رسيده است وي در گفت‌وگو با همشهري افزود: در طول تمام مسير‌هاي منتهي به 3 مرز شلمچه، چزابه و مهران BTS هاي متحرك گذاشته‌ايم و پهناي باند و امكانات صوتي را به 10 برابر سال گذشته افزايش داديم. وي از شهروندان خواست تا از ايران با زائران تماس بگيرند كه هم ترافيك كاهش يابد و هم تماسشان ارزان‌تر باشد. رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني و امور مساجد شهرداري تهران نيز چند نكته را به زائران كربلا توصيه كرد.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده با بيان اينكه در راستاي اقدامات فرهنگي مديريت شهري، جزوه‌هايي از شيوه‌هاي رفتار در اسلام و راهكارهاي اجتماعي ائمه تهيه شده است كه در اختيار زائران قرار مي‌گيرد، گفت: به زائران توصيه مي‌كنم در ايام پياده‌روي با حضور در مراكز و موكب‌هاي فرهنگي نسبت به چرايي فلسفه قيام امام حسين(ع) نيز، توجه كرده و كسب آموزش كنند.

مشاور فرهنگي اجتماعي شهردار تهران و مسئول ستاد فرهنگي اربعين شهرداري تهران هم از برپايي 3موكب با رويكرد فرهنگي در مسير نجف به كربلا با كمك منابع مردمي خبر داد. به‌گفته علي‌محمد نائيني اين موكب‌ها توسط سازمان بسيج شهرداري تهران در عمودهاي 628، 728، 828راه‌اندازي مي‌شود و امكان اسكان و تغذيه زائران با ظرفيت حدود 20هزار نفر با منابع خيرين در آنها پيش‌بيني شده است.

وي همچنين از اجرايي شدن برنامه‌هايي خبر داد كه مي‌تواند از طريق تلفن همراه و اينترنت به زائران نجف اشرف و كربلاي معلي در طول مراسم اربعين خدمات‌رساني كند. ساير خدماتي كه وي به آنها اشاره كرده است عبارتند از:
راه‌اندازي سيستم راهنماي زائر در سامانه 137و حضور 300نيروي آموزش ديده براي ثبت اطلاعات گمشدگان در 40نقطه نجف، كربلا و در مسير.

سامانه امكان ارسال و دريافت عكس‌هاي اربعين، برپايي ايستگاه‌هاي فضاي مجازي و برقرار كردن اينترنت براي زائران، ارائه خدمات براي شارژ تلفن همراه، رايانه‌هاي قابل حمل و رايانه‌هاي دستي.

نصب تصاوير شهداي ايراني مدافع حرم به همراه جملات برگزيده از متن وصيت‌نامه آنان در قالب مجموعه‌اي با عنوان «زيارت به نيابت» در فاصله ورودي هر 3شهر مرزي تا نقط صفر مرزي.

  • ضرورت مشاركت‌دهي مردم

رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر تهران هم معتقد است كه فعاليت شهرداري در ساماندهي خدمات به زائران اربعين حسيني به نحو شايسته در حال انجام است. اينطور كه پرويز سروري گفت، هنر شهرداري در مديريت امسال اربعين حسيني آن است كه ظرفيت‌هاي مردم را در راستاي اهداف تعيين شده هدايت كند. به‌گفته وي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه از مشاركت مردمي به خوبي استفاده مي‌شود، به‌طوري كه بسياري از هزينه‌هاي داخل ايران و خارج از كشور، متأثر از حمايت‌هاي مردمي است. وي اظهار اميدواري كرد كه شهرداري تهران اين روند را تبديل به مدل كند و اجازه ندهد رويكردي غيرمردمي به ارائه خدمات حاكم شود.

  • جداول بودجه مراسم به شورا ارائه مي‌شود

عبدالحسين مختاباد، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز به نكته‌اي در مورد هزينه‌كرد شهرداري تهران براي مراسم اربعين اشاره كرد. اين هزينه‌كرد 2هفته پيش و در قالب جلسه‌ روزهاي يكشنبه، به تأييد شوراي شهر تهران رسيده بود. علاوه بر اين، مختاباد اعلام كرده امسال علاوه بر تعيين بودجه براي خدمت‌رساني به زائران اربعين، جداول هزينه نيز از سوي شوراي شهر اعلام شده است و گزارش نهايي عملكرد در شوراي شهر بررسي مي‌شود.

به‌گفته وي سال گذشته با توجه به حجم قابل توجه زائران و محدوديت امكانات، برنامه‌ريزي مالي دقيقي درخصوص هزينه‌هاي مديريت اين رخداد وجود نداشت اما امسال جداول هزينه تهيه شده است كه اميدواريم مبناي عمل شهرداري تهران در برنامه‌ريزي براي مديريت خدمت‌رساني به زائران مسير كربلا باشد. اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به حضور مديران و بخشي از بدنه اجرايي خدمات شهري و مناطق در خدمت‌رساني به زائران از هم‌اكنون در عراق، افزود:

شهرداري تهران يك نهاد ميداني است و مديريت امور در خارج از تهران اهميت بسياري دارد كه به اين نهاد سپرده شده است. امام جمعه موقت اهواز نيز، در بازدید از مرز شلمچه از عملکرد شهرداری تهران قدردانی کرد و عملکرد این سازمان را الگویی برای سایر دستگاه های اجرایی دانست.حجت الاسلام حسن زاده اظهار داشت: از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم اما کار و اقدامات شهرداری تهران چه سال گذشته و چه امسال به طور کامل‌تر، در میان سایر نهادها و دستگاه های اجرایی استثنایی است.

  • آماده‌سازي ميدان امام حسين(ع)

همزمان با پياده‌روي بزرگ اربعين حسيني از استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف كشور به حرم مطهر امام حسين(ع) در كربلا پياده‌روي بزرگ اربعين حسيني با حركت بيش از هزاران زائر آستان مقدس شاه عبدالعظيم(ع) از ميدان امام حسين در مسيري 14كيلومتري نيز برگزار مي‌شود. به همين منظور ميدان امام حسين براي پذيرايي از پياده‌روي بزرگ روز اربعين آماده‌سازي شده است.

به‌گفته رضا نگهبان، شهردار منطقه7، بر اين اساس پايگاه ويژه زائران اربعين حسيني با ارائه خدمات فرهنگي و صلواتي منطقه7 و ديگر مناطق در مسير پياده‌روي برپا مي‌شود. گفتني است موكب‌هاي پذيرايي پياده‌روي روز اربعين تهران در ميدان شهدا، دروازه دولاب، زير پل شهيد محلاتي، ميدان خراسان، تير‌دوقلو، ميدان شوش، تقاطع خيابان شيشه گرخانه، زير پل فدائيان اسلام (پل بعثت)، موكب شهيد قاسم زنگنه در منطقه 15، تقاطع بزرگراه آزادگان، تقاطع بلوار بسيج، سه‌راه ورامين، ميدان حرم (شهرري) برپا مي‌شوند. اجراي سازه دروازه قرآن ويژه بدرقه زائرين حسيني نيز از ديگر برنامه‌هاي مربوط به روزهاي آخر‌ماه صفر است.

کد خبر 315278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha