جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند.

تسهیلات  وام

اگر قصد خريد كالاي ايراني با كارت‌هاي اعتباري ۱۰ ميليون‌ توماني داريد يا مي‌خواهيد خودروي ايراني با وام ۲۵ ميليوني بخريد، از روز دوشنبه و با آگاهي كامل روانه فروشگاه‌هاي لوازم خانگي يا نمايندگي‌هاي خودروسازان شويد. از روز دوشنبه فهرست نمايندگي‌هاي مجاز فروش خودرو و كالا روي سايت‌هاي دولت، بانك مركزي و وزارت صنعت و معدن قرار خواهد گرفت.

  • چگونه وام خودرو بگيريم؟

در اطلاعيه مشترك بانك مركزي و وزارت صنعت آمده است: متقاضيان مي‌توانند از تاريخ هجدهم آبان 1394با مراجعه مستقيم به نمايندگي‌هاي مجاز نسبت به خريد دستگاه موردنظر اقدام كرده و بخشي از بهاي دستگاه را به‌صورت نقد و مابقي را حداكثر تا 250ميليون ريال (كه بيش از 80درصد بهاي آن نباشد) در قبال ارائه اسناد تجاري يعني چك يا سفته (با اقساط حداكثر 84‌ماه با احتساب سالانه 16درصد) به نمايندگي مجاز پرداخت كنند.

بنابر اعلام بانك مركزي، خريد خودروها و ماشين‌آلات كشاورزي (كمباين و تراكتور) با اقساط حداكثر 7 ساله امكان‌پذير است و ضرورتي به مراجعه يا حضور متقاضيان خريد خودرو و ماشين‌آلات كشاورزي در شعب بانك‌ها نبوده و براي انجام خريد مورد نظر صرفاً مراجعه به نمايندگي‌هاي مجاز كافي است.

  • نحوه تسويه بانك با خودروسازان

اطلاعيه يادشده درباره نحوه تسويه بانك‌ها با شركت‌هاي خودروساز تأكيد دارد: خودروساز اسناد تجاري دريافتي از مشتريان را پشت‌نويسي كرده و به بانك‌هاي عامل ارائه و بانك‌هاي عامل اسناد تجاري ارائه شده از سوي خودروساز را كه سررسيد آنها كمتر از 4 سال باشد، با نرخ 16درصد خريداري و مبلغ موردنظر را به‌حساب خودروساز واريز مي‌كنند.

  • وام فروش اقساطي كالاهاي داخلي

در اين طرح، بانك‌ها اسناد ناشي از فروش اقساطي كالاهاي واسطه‌اي را با سررسيد حداكثر يك سال و نرخ سود سالانه 16درصد خريداري مي‌كنند. منابع مورد نياز اين طرح توسط بانك‌مركزي با نرخ سالانه 14درصد براي بانك‌هاي عامل تأمين مي‌شود. درخصوص فروش مدت‌دار كالاهاي واسطه‌اي، متقاضيان با مراجعه به توليدكنندگان منتخب، نسبت به خريد كالاي مشمول طرح مورد نظر به‌صورت مدت‌دار با ارائه اسناد تجاري (چك يا سفته) اقدام مي‌كنند.

در ادامه بانك‌هاي عامل، اسناد تجاري ارائه شده از سوي توليدكنندگان را با نرخ 16درصد خريداري و مبلغ موردنظر را به‌حساب توليدكننده واريز مي‌كنند. براساس برنامه‌ريزي انجام شده، ضرورتي به مراجعه يا حضور خريداران كالاهاي واسطه‌اي در شعب بانك‌ها نبوده و براي انجام خريد مورد نظر صرفاً مراجعه به نمايندگي‌هاي مجاز كافي است.

  • خريد كالاي ايراني با كارت اعتباري

بانك مركزي همچنين راهنماي خريد كالاي ايراني با كارت خريد 10ميليوني را شفاف و اعلام كرد: كارت خريد كالاي ايراني، ابزاري اعتباري است كه توسط بانك‌هاي كشور براي عموم مردم كه درآمد مشخص و ثابتي دارند، صادر شده و دارنده آن مي‌تواند تا سقف تعيين شده كه متناسب با درآمد ماهانه و حداكثر معادل 100ميليون ريال خواهد بود، كالاهايي را كه فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شده است، خريداري كند.

اين اطلاعيه تأكيد دارد: در مراحل بعدي و به‌تدريج متناسب با اعلام آمادگي دستگاه‌هاي اجرايي و يا كارفرمايان ذيربط، اين طرح گستردگي بيشتري پيدا خواهد كرد. شرايط و نحوه عمل و فهرست كالاها متناسب با شرايط توليد در كشور، متنوع و متغير خواهد بود و به‌تدريج اطلاع‌رساني خواهد شد. براساس اعلام بانك مركزي، حسب تقاضاي امور اداري دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي از بانك‌هاي عامل پرداخت حقوق كاركنان، فرم‌هايي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد كه به كاركنان و مستمري بگيراني كه مايل به دريافت كارت خريد كالاي ايراني هستند، ارائه شود. بر اين اساس پس از تكميل و ارسال فرم‌هاي درخواست متقاضيان توسط دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي، بانك‌هاي عامل كارت‌ها را صادر كرده و از طريق دستگاه‌هاي مربوطه در‌اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند.

در اطلاعيه رسمي بانك مركزي آمده است: كارت‌هاي اعتباري از زمان تحويل به متقاضيان، قابليت خريد در مراكز فروش حضوري و اينترنتي مشخص شده را خواهد داشت و براي دارندگان كارت در هر ‌ماه شمسي و متناسب با زمان صدور كارت، صورتحسابي از طريق پيامك ارسال مي‌شود كه شامل ريز اقلام خريد در هر دوره به علاوه مجموع تسهيلات اعطايي قبلي است. بر اين اساس مشتريان مي‌توانند با اطلاعات پيامك فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهيلات خود همانند ساير قبوض خدماتي اقدام كنند.

  • راهنماي كليدي دريافت تسهيلات خريد كالا و خودرو

فهرست نمايندگي‌هاي مجاز خودروها و ماشين‌آلات براي وام 25ميليون توماني از تاريخ هجدهم آبان 1394در سايت دولت (www.dolat.ir)، بانك‌مركزي (www.cbi.ir) و وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.mimt.gov.ir) اعلام مي‌شود. سايت رسمي براي اطلاع فهرست كالاهاي قابل خريداري به‌صورت فروش اقساطي و توليدكنندگان و كالاهاي مشمول طرح كارت اعتباري 10ميليون تومان سايت هايwww.dolat.ir، www.shaparak.com و www.mimt.gov.ir و www.cbi.ir خواهند بود.

  • متقاضيان دريافت تسهيلات خريد خودرو و كالاي ايراني به هيچ عنوان به بانك‌ها مراجعه نكنند.
  • كارت اعتباري 10ميليوني در مرحله اول به كارمندان و بازنشستگان دولتي داده مي‌شود.
  • افراد عادي براي استفاده از كارت 10ميليون توماني خريد اعتباري فعلا منتظر مرحله دوم طرح باشند.
  • از پرداخت هرگونه هزينه اضافي يا مبلغ به افراد واسطه خودداري شود.

 

کد خبر 312836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha