یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کانال‌‌های تلگرام حالا به یک ابزار جدید و محبوب رسانه‌ای تبدیل شده‌اند. پیشرفت مداوم این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل حالا و با راه‌اندازی کانال‌ها که امکان انتشار یکسویه محتوا را برای جمع زیادی از مخاطبان فراهم می‌کنند به نقطه جدیدی رسیده است.

روزنامه دنياي اقتصاد نوشت: تلگرام تا پیش از راه‌اندازی کانال از سه روش دیگر برای ارتباط بین کاربران بهره می‌گرفت. هر چند گروه‌ها در ابتدای راه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت اما امکان کنترل و مدیریت همه افراد در یک گروه کار ساده‌ای نبود. خصوصا که حتی درصد کوچکی از افراد می‌توانستند مسیر تعیین شده برای انتشار محتوای یک گروه را به هم بزنند.  با این حال گروه‌های تلگرام هنوز هم بهترین کاربرد تعاملی را برای بحث‌های گروهی اند و موضوعاتی که دارای پتانسیل بحث هستند می‌توانند در داخل گروه‌ها مطرح شوند.

در حالی که ضریب نفوذ موبایل در کشور 115 درصد است فقط طی یک سال اخیر شاهد رشد دسترسی به اینترنت پرسرعت روی موبایل با ایجاد شبکه‌های 3G و 4G بودیم و همین باعث شد که اقبال گسترده‌ای به تلفن‌های هوشمند در کشور ایجاد شود. بنا بر اعلام عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل به مرز 14 میلیون نفر رسیده است.

این در حالی است که حداقل دو برابر این میزان نیز به اینترنت نسل قبلی روی موبایل دسترسی دارند که برای اتصال به یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام و خواندن متن مناسب است. رشد سریع اینترنت پرسرعت در سراسر کشور که حالا محل رقابت اپراتورهای موبایل شده در کنار فروش گسترده تلفن‌های هوشمند نمایانگر این نکته است که به زودی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. 

  • کانال‌های تلگرام

همزمان با توسعه گروه‌های تلگرام یک امکان ویژه در این اپلیکیشن به نام Broadcast که برای ارتباط یکسویه تولیدکنندگان محتوا با مخاطبان تهیه شده بود هم به وجود آمد اما Broadcast با تغییر به کانال (Channel) قابلیت‌های بهتری پیدا کرد و از این رو مورد استقبال وسیع تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است.

حالا و در کانال‌های تلگرام محدودیتی برای تعداد اعضا وجود ندارد و در عین حال اعضای یک کانال نمی‌توانند مطلب یا عکسی را به یک کانال اضافه کنند مگر اینکه دسترسی به ادمین داشته باشند.

از طرف دیگر مخاطبان کانال نمی‌توانند سایر اعضای یک کانال را ببینند و اینکه حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. (چنین امکانی در گروه‌های تلگرام وجود نداشت و اعضا می‌توانستند دیگر عضوهای یک گروه را ببینند).

یک کانال تلگرام به سادگی ایجاد می‌شود به همین جهت نیازی به هیچ تخصص خاصی (مثلا برنامه‌نویسی موبایل یا طراحی سایت) نیست به همین دلیل تنها طی چند هفته اخیر شاهد افزایش قابل توجه کانال‌های تلگرامی مختلف بوده‌ایم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز به آنها جذب شده‌اند.  

  • کانال‌های تلگرام برای چه کسانی مناسب است؟

کانال‌های تلگرام طبیعتا مسیر تعاملی شبکه‌های اجتماعی را تغییر داده‌اند و آن را به سمت ارسال یکسویه پیام بازگردانده‌اند (چیزی که پیش از این در رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون، رادیو و مجلات وجود داشته است). مخاطبان کانال‌های تلگرام نمی‌توانند نظری روی مطلب بگذارند و به همین دلیل تنها دریافت کننده‌اند.

 

با این حال مزیت‌های این روش مستقیم ارسال پیام در این است که در مسیر ارسال پیام به مخاطبان دیگر اختلال ( نظرات موافق و مخالف و ... ) به وجود نمی آید. 

به نوعی تلگرام با تفکیک کانال از گروه حالا کارکردی متناسب به هر بخش بخشیده به این ترتیب حتی تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با راه‌اندازی گروه در کنار کانال امکان تعامل مخاطبان با هم را فراهم کنند ولی در عین حال مسیر مستقیم ارسال پیام و مطلب را هم حفظ کنند. 

مشخص است که در این عرصه تولیدکنندگان محتوا مانند سایت‌های خبری بیشترین استقبال را از کانال‌های تلگرام انجام دادند اما کانال‌های تلگرام یک امکان خوب هم برای شخصیت‌ها (سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و ...) است که می‌خواهند رابطه‌ای مستقیم با مخاطبان ایجاد کنند.

چنین امکانی پیش از این نیز از طریق اینترنت و راه‌اندازی وب‌سایت شخصی یا وبلاگ وجود داشت، اما در دسترس بودن موبایل و محبوبیت تلگرام این امکان را فراهم می‌کند که مخاطبان بسیار سریع‌تر به محتوا دسترسی یابند. 

  • رسانه‌ها

رسانه‌ها با توجه به موضوعیت و کاربرد تلگرام شاید خیلی زود اهمیت یک کانال جدید اطلاع‌رسانی را دریافتند و خیلی سریع به سراغ راه‌اندازی کانال رفته‌اند. بسیاری از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌هایی که روی اینترنت فعال هستند حالا کانال تلگرام دارند. در این میان تعداد زیادی از رسانه‌های جریانات محافظه‌کار دیده می‌شوند. 

به رغم اینکه بسیاری از این رسانه‌ها مطالبی را در زمینه لزوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی (مانند وایبر، وی‌چت‌، واتس‌اپ و تلگرام) منتشر کرده بودند، اما حالا با دریافت اینکه همین شبکه‌ها بهترین مسیرهای ارتباطی آنان با مخاطبان است اقدام به راه‌اندازی کانال کرده‌اند و توانسته‌اند در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از مخاطبان را هم به سمت خود جلب کنند. کانال سایت دفتر مقام معظم رهبری یکی از نمونه‌ها است که در آن هم متن، هم صوت و هم فیلم‌هایی که قبلا روی سایت ایشان قرار گرفته در کانال تلگرام هم عرضه می‌شود. 

تقریبا همه خبرگزاری‌ها و سایت‌های مهم خبری هم کانال تلگرامی خود را راه انداخته‌اند که نشان‌دهنده جذابیت این ابزار برای رسانه‌هاست.

  • مذهبی‌ها

شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تعداد زیادی از کانال‌های تلگرام را به خود اختصاص داده موضوعات مذهبی باشد. هم‌اکنون تعداد قابل توجهی کانال مذهبی در زمینه‌های گوناگون ایجاد شده و مشخص است باتوجه به محبوبیت موضوعات مذهبی در میان مردم تعداد این کانال‌ها رو به افزایش است.

کانال‌های شخصیت‌های مذهبی مانند آیت الله بهجت به نوعی اطلاع‌رسانی از روی سایت ایشان هم هست و شامل نقل‌قول‌ها یا سخنرانی‌های ایشان در تناسب با موضوعات روز است. کانال اربعین یا امام حسین ( ع) طی روزهای اخیر و همزمان با ایام عزاداری مملو از مطالب مذهبی مرتبط با این موضوع بود. 

به نظر می‌رسد با استقبال صورت گرفته بسیاری از فعالان مذهبی روی اینترنت به سرعت کانال‌های جدیدتری را روی این شبکه اجتماعی موبایلی فعال کنند.

کد خبر 311454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha