پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
۱ نفر

على مولوى: «جیمز مَتیو بَری»، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس اسکاتلندی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌دنیا آمد. او که نهمین فرزند از ۱۰ فرزند یک خانواده‌ی بافنده بود، پس از تحصیل در اسکاتلند، به لندن آمد و به‌صورت حرفه‌ای نوشتن رمان و نمایش‌نامه‌نویسی را شروع کرد.

پیتر پن از کجا آمد

او در طول ۷۷سال حیاتش، کتاب‌ها و نمایش‌نامه‌های بسیاری نوشت، اما بیش‌تر او را به‌عنوان خالق «پیتر پن» و ماجراهای جزیره‌ی «هیچ‌کجا» یا «ناکجاآباد» (Neverland) می‌شناسند.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

«جی. ام. بری» ۴۲ساله بود که برای اولین‌بار شخصیت پیتر پن را در کتابی به‌نام «پرنده‌ی سفید کوچک» در سال ۱۹۰۲ میلادی خلق کرد. او شخصیت پیتر را براساس برادر بزرگ‌ترش «دیوید» نوشت؛ پسری که هرگز بزرگ نشد. دیوید یک‌روز قبل از تولد ۱۴سالگی‌‌اش براثر سانحه‌ای در اسکیت‌روی‌یخ درگذشت. بری، سال ۱۹۰۴ میلادی، نمایش‌نامه‌ی مستقلی را بر اساس شخصیت پیتر پن به نام «پیتر پن؛ پسری که نمی‌خواست بزرگ شود» نوشت و همین نمایش‌نامه، سرآغاز محبوبیت پیتر پن و خلق ماجراهای بعدی این شخصیت بود.

 

این تصویرگری که به قلم «اف. دی. بدفورد» کشیده شده، از تصویرگری‌های کتاب «پیتر و وَندی» است که در سال ۱۹۱۱ میلادی منتشر شد.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

 

فیلم‌ها و انیمیشن‌های بسیاری براساس پیتر پن ساخته شده‌اند، اما یکی از مهم‌ترین این اقتباس‌ها، انیمیشن پیتر پن به تهیه‌کنندگی «والت دیزنی» در سال ۱۹۵۳ است.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

 

اولین فیلمی که براساس پیتر پن ساخته شد، فیلم صامتی به کارگردانی «هربرت برنون» در سال ۱۹۲۴ میلادی بود. اما یکی از معروف‌ترين اقتباس‌ها از پیتر پن، فیلم «هوک» ساخته‌ی «استیون اسپیلبرگ» است. اسپیلبرگ در فیلم هوک، ماجرایی متفاوت با کتاب پیتر پن را به تصوير مى‌كشد. او داستان پیتر پنی را روایت می‌کند که برخلاف اصولش یک آدم‌بزرگ شده و همه‌ی دوران خوب کودکی و نوجوانی‌اش را فراموش کرده است. اما پیتر برای نجات فرزندانش از دست كاپيتان هوك، ناچار می‌شود دوباره به ناکجاآباد برگردد و کم‌کم همه‌ی گذشته‌اش را به یاد ‌می‌آورد.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

 

درباره‌ی زندگی جی.ام.بری، کتاب‌ها و فیلم‌های بسیاری نوشته و ساخته شده‌اند. یکی از معروف‌ترین این آثار فیلم «در جست‌و‌جوی ناکجاآباد» با بازی «جانی دپ» در نقش جی.ام.بری به کارگردانی «مارک فوستر» است. این فیلم داستان زندگی جی.ام.بری و نگارش نمایش‌نامه‌ی پیتر پن است.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

 

پیتر پن آن‌قدر محبوب است که مجسمه‌ی او در میدان‌ها، پارک‌ها یا مراکز تفریحی کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، استرالیا، اسکاتلند، انگلیس، بلژیک، کانادا، نیوزلند و... نصب شده است. این مجسمه از سال ۱۹۲۴ میلادی در پارک اگمونت بروکسل (بلژیک) نصب شده تا بعد از جنگ جهانی‌ اول،‌ نمادی از دوستی بین کودکان و نوجوانان بلژیک و انگلیس باشد.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

 

گفتنى است تازه‌ترين اقتباس از اين رمان مشهور، فيلم سينمايى «پن» به كارگردانى «جو رايت» است كه از ۱۷ مهرماه ۱۳۹۴ در سينماهاى جهان به‌روى پرده رفته است.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۸

کد خبر 311277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha