همشهری‌آنلاین: موضوع فیلترینگ نرم‌افزار «تلگرام» که از مدت‌ها پیش بارها مطرح شده بود، به نظر می‌رسد این‌بار وارد فاز جدی‌تری شده باشد.

ايسنا نوشت: از ساعات پایانی سه‌شنبه 28 مهر ماه مدیران تلگرام در قالب یک پیام توئیتری از ممانعت مسئولان ایرانی برای ادامه فعالیت این نرم‌افزار خبر دادند و اینگونه مدعی شدند که این نرم‌افزار در ایران فیلتر شده است.

مديران تلگرام در توييني مدعي شدند وزارت ارتباطات ایران از تلگرام خواسته ابزارهای سانسور را در اختیارشان بگذاریم، ما نپذیرفتیم، به همین دلیل ما را مسدود (فیلتر) کردند.

با گذشت ساعاتی از انتشار این توئیت، اگرچه کاربران تلگرام در ایران با اختلالات زیادی مواجه شده‌اند اما کماکان فعالیت این اپلیکیشن به سختی، ادامه دارد؛ البته در این‌باره، روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز توضیحاتی ارائه و تاکید کرده است که از سوی این وزارتخانه اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام صورت نگرفته است.

محمدرضا فرنقی‌زاد - مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات - در پاسخ به این سوال که «آیا از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای که مسئولیت فیلتر کردن سایت‌های غیرمجاز را برعهده دارد نامه‌ای در این رابطه به وزارت ارتباطات و بطور مشخص به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده است؟»، گفت: تاکنون نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.

البته اختلالات تلگرام در ایران برای بار اول نیست که رخ داده و پیش از این نیز بارها این موضوع تجربه شده است ولی معمولاً هر بار از سوی شرکت تلگرام توئیتی منتشر شده و توضیحاتی درباره دلایل این اتفاقات داده می‌شد. پیش‌تر در اغلب موارد، نقص فنی دلیل اختلالات این نرم‌افزار عنوان می‌شد اما این‌بار بطور مشخص از عبارت «فیلتر شدن» استفاده شده است؛ ادعایی که البته روابط عمومی وزارت ارتباطات، صورت‌گرفتنِ آن از سوی این وزارتخانه را رد می‌کند.

  • پاسخ وزیر ارتباطات به ادعای مدیرعامل تلگرام؛ خواستار فیلتر شدن صفحات غیراخلاقی شدیم

فارس نيز در اين زمينه نوشت: وزیر ارتباطات در واکنش به ادعای امروز مدیرعامل تلگرام گفت: وزارت ارتباطات طی مکاتبات ایمیلی خواستار حذف محتوای غیراخلاقی از این پیام‌رسان برای جلوگیری از فیلتر شدن آنها بود که پس از ۲ هفته اکنون بار دیگر صفحات غیراخلاقی تلگرام باز شده است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک نشست خبری در واکنش به ادعای امروز یک مدیرعامل تلکام مبنی بر اعمال محدودیت توسط دولت ایران در این نرم‌افزار در پی ممانعت مدیران تلگرام در برابر درخواست وزارت ارتباطات برای ارائه راه‌های دستیابی به اطلاعات کاربران گفت: اختلال اخیر تلگرام به دلیل قطعی برخی کانال‌‌های ارتباطی بوده که اخیرا سه کانالی که ایران را به دنیا متصل می‌کرد در ترکیه، باب‌المندب و خلیج‌فارس خسارت دید و همه کشورهای در مسیر این کانال‌ها دچار اختلال شدند و ایران یکی از این کشورها بود.

وی گفت: سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطابق با قوانین ایران فیلتر نشوند. اگرچه وزارت ارتباطات متولی تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ نیست و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره فیلترینگ سایت‌های غیراخلاقی تصمیم می‌گیرد و سپس دستور اجرا را به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌کند.

واعظی تصریح کرد: در پی بروز اختلال‌های اخیر در اینترنت کشور مدیران پیام‌رسان تلگرام تصور کردند که این اختلال تنها مربوط به این نرم‌افزار است و از این رو اعلام کردند که ایران تلگرام را فیلتر کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه چرا اختلال اینترنت تنها روی تلگرام تاثیرگذار بوده است،گفت: اختلال روی سایر شبکه‌های اجتماعی نیز کندی ایجاد کرده بود اما از آنجا که سرور تلگرام در اروپاست کندی بیشتری در تلگرام ایجاد شده بود.

وی در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر اینکه ایمیل‌هایی رسمی از آدرس‌های ICT.GOV.IR و ICT.IR دریافت کردند که از آنها خواسته اطلاعات کاربران ایرانی را به آنها بدهد، گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوایی مجرمانه درخواست فیلتر شدن نرم‌افزار تلگرام را داده بود که وزارت ارتباطات فرصتی مطالبه کرد که با تلگرام مکاتبه کند و بخش‌های غیراخلاقی این پیام‌رسان حذف شود.

واعظی گفت: بنابراین این مکاتبات به منظور مسدود کردن صفحات غیراخلاقی تلگرام بوده است که مدیران تلگرام صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند اما حدود 2 هفته پیش برخی از این صفحات مجددا باز شد و ما نیز مجددا با ایمیل درخواست مسدودسازی مجدد این صفحات را اعلام کردیم.

وی در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر درخواست وزارت ارتباطات برای جاسوسی از اطلاعات کاربران ایرانی گفت: آنها به دلیل اینکه نمی‌توانند اذعان کنند که دسترسی به محتوای غیراخلاقی را مجدد باز کرده‌اند سعی دارند که از حربه جاسوسی اطلاعات کاربران استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دولت معتقد به حفظ حریم خصوصی افراد در اینترنت و موبایل است و اگر روزی حکم قاضی مبنی بر دسترسی به اطلاعات فردی باشد این موضوع ربطی به وزارت ارتباطات یا دولت نخواهد داشت.

کد خبر 311224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha