یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام محدثی با بیان این‌که «ثار» به معنای خون نیست بلکه به معنای حق خون‌خواهی و تقاص است، گفت: با ظهور امام زمان (عج) و با تشکیل دولت حق در جهان، انتقام خون سیدالشهدا (ع) و امام علی (ع) گرفته می‌شود.

ثار الله

به گزارش رسا، حجت‌الاسلام جواد محدثی استاد حوزه علمیه قم در برنامه «حسینیه» رادیو معارف به شرح فراز «الاسلام عَلَیک یا ثارَاللهِ وَ ابْنَ ثارِەِ» از زیارت عاشورا پرداخت و گفت: در این بخش از زیارت عاشورا، امام حسین (ع) با عنوان خون خدا و پسر خون خدا معرفی شده، یعنی خون سیدالشهدا و امام علی (ع) که به ناحق ریخته شده و تا کنون تقاص آن خون گرفته نشده است.

محدثی بیان کرد: خداوند جسم نیست و خون ندارد و خونی که در رگ‌های انسان جاری است در لغت عربی به آن «دم» گفته می‌شود، بنابراین «ثار» به معنای خون نیست بلکه به معنای حق خونخواهی و تقاص است، یعنی فردی که به ناحق کشته می‌شود اولیای دم و وارثان او حق‌ دارند انتقام بگیرند و این حق برای آن‌ها محفوظ است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از میان امامان شهید، حضرت علی (ع) و سیدالشهدا (ع) با شمشیر به شهادت رسیده‌اند و خون آن‌ها به زمین ریخته شده است، بنابراین حق خونخواهی آن‌ها باقی‌ مانده است و خداوند خون‌خواه امام حسین (ع) است.

وی عنوان کرد: گرچه ابن مجلم پس از قتل امیرمؤمنان (ع) قصاص شد و مختار قیام کرد و قاتلان سیدالشهدا را به سزای اعمال خویش رساند، اما زمانی که آن امامان معصوم به شهادت رسیده‌اند ضربه بزرگی به مکتب حق وارد شد و تا کنون جبهه حق تقاص خود را از جبهه باطل نگرفته است.

وی در ادامه سخنانش به تفسیر فراز «وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ» پرداخت و گفت: «وتر» به معناي اين است كه فردی مورد ظلم و جنایت واقع شده باشد و هنوز انتقام خون آن گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام محدثی اظهار داشت: در این دنیا گاهی انتقام فرد ظلم شده گرفته می‌شود و گاهی هم قصاص و خونخواهی این فرد تا روز قیامت باقی می‌ماند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم تقاص سیدالشهدا (ع) گرفته شده است که دین و آیین خدا بر جهان حاکم شود و این خوانخواهی با ظهور امام زمان (عج) محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام محدثی بیان کرد: با ظهور امام زمان (عج) و با تشکیل دولت حق در جهان انتقام خون سیدالشهدا (ع) و امام علی (ع) گرفته می‌شود؛ بنابراین در روایات و ادعیه مختلفی حضرت مهدی (عج) به عنوان انتقام گیرنده قیام عاشورا و خون به ناحق ریخته امام حسین (ع) معرفی شده است.

کد خبر 310811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha