مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سال‌های گذشته سبک‌ترین فلز جهان را برای شرکت بوئینگ تولید کردند و این شرکت به تازگی برای اولین بار تصاویر ویدیویی را از این ماده سبک‌وزن که ریزشبکه نامیده می‌شود،‌منتشر کرده‌است.

فلز

براساس گزارش ساينس الرت، اين فلز 100 برابر سبك‌‌تر از يونوليت است اما درعين حال مانند فلزات سخت و مقاوم است، و اين به آن معني است كه كاربري ماده جديد تنها به ايستادن روي تارهاي يك گل قاصدك خلاصه نمي‌شود و كاربرد‌هاي هيجان‌انگيزي مي‌توان براي آن متصور شد.

فلز

ريزشبكه با الهام از ساختار استخوان‌هاي انسان ساخته شده‌است،‌ماده‌اي كه لايه بيروني بسيار سختي دارد اما درون آن به شدت متخلخل است، به بياني ديگر اين ماده را نمي‌توان به راحتي شكست اما به اندازه‌اي سبك وزن است كه به راحتي مي‌توان آن را حمل كرد. ماده جديد بوئينگ چنين ساختاري دارد و با وجود لايه خارجي مستحكمي كه دارد از ساختار سه‌بعدي پليمري سلولي بازي برخوردار است كه 99.99 درصد از آن را هوا تشكيل داده‌است.

شبكه ريز موجود در اين ماده از لوله‌هاي توخالي فلزي شبكه‌اي از جنس نيكل ساخته شده‌است. ديواره هريك از اين لوله‌ها 100 نانومتر است، يعني هزار برابر باريك‌تر از موي انسان. سلول‌هاي باز در اين ساختار قابليت فشرده‌سازي قابل توجهي به ريزشبكه مي‌بخشد، يعني اين فلز مي‌تواند حجم زيادي از فشار را تحمل كند.

بوئينگ در ويديوي جديد خود نشان مي‌دهد مي‌توان از اين ماده براي ساخت هواپيماهايي سبك‌وزن و بسيار مقاوم استفاده كرد. به گفته بوئينگ استفاده از اين ماده امكان ساخت هواپيماهاي بسيار سبك را براي بوئينگ فراهم كرده و ماهش وزن باعث كم‌مصرف شدن هواپيماها خواهد‌شد.

کد خبر 310188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha