مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

«بدون اصلاح ساختار اداری و اجرایی هرگز به پیشرفت پایدار دست پیدا نمی‌کنیم. در این راه باید به یک نظام برنامه‌ریزی هوشمند، اثربخش و آینده‌نگر توجه کنیم.»

قالیباف

اين يكي از نكات مورد اشاره شهردار تهران در كنفرانس بين‌المللي برنامه‌ريزي و توسعه شهري بود كه ديروز در مركز همايش‌هاي كتابخانه ملي افتتاح شد و امروز به‌كار خود پايان مي‌دهد.

محمدباقر قاليباف در اين‌باره گفت: با شرايطي كه امروز مي‌بينيم منابع انساني و نيرو‌هاي فكري مهم‌ترين سرمايه‌هاي جوامع به‌شمار مي‌روند. امروز ديگر داشتن نفت، گاز و منابع طبيعي مايه افتخار كسي نيست بلكه داشتن نيروهاي فكري، انديشمند، خلاق و مبتكر مهم‌ترين سرمايه‌هاي اصلي جوامع با اولويت در مراكز جمعيتي است. به گفته قاليباف، اطلاعات ديگر نمي‌تواند پشت پرده باقي بماند يا در اختيار قشر خاص و كساني كه در مصدر قدرت هستند، قرار داشته باشد.

امروز جامعه شبكه‌اي شده و تغيير و تحولات در عرصه‌هاي مختلف زندگي مردم بسيار سريع و در حال پيشرفت است. از اين‌رو آينده براي ما پيچيده و ناشناخته شده و خيلي قابل پيش‌بيني نيست. همچنين بر اثر اين رخداد محيط‌زيست به يكي از دغدغه‌هاي بزرگ تبديل شده است.

  • فرصت‌ها و تهديدهاي شهري

شهردار تهران در ادامه به اقداماتي كه بايد در حوزه مديريت شهري انجام شود پرداخت و گفت: بسياري از صاحب‌نظران معتقدند كه قرن 21، قرن شهرهاست و امروز 71درصد جمعيت ما شهرنشين هستند. ما بر اين باور هستيم كه توليد در همه بخش‌ها شامل توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در مكان‌هايي اتفاق مي‌افتد كه مردم در آن زندگي مي‌كنند. با اين نگاه شهرها هم يك فرصت و هم يك تهديد هستند. وي به تشريح نگاه به شهرها به‌عنوان يك فرصت پرداخت و منابع انساني و نيرو‌‌هاي فكري در شهرها را فرصت دانست.

به گفته قاليباف، در بخش تهديد نيز شهرها با مواردي چون تراكم جمعيت، مهاجرت، محيط‌زيست، آلودگي هوا و صوت، حاشيه‌نشيني، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و بي‌هويتي جوامع مواجه هستند. شهردار تهران افزود: از همه مهم‌تر براي ملت‌ها و كشورهايي مثل ايران كه با باورهاي اسلام زندگي مي‌كنيم، دوقطبي فقر و غنا و شمال و جنوب شدن شهرها و همچنين احساس بدي كه از اين تبعيض در مردم شهر به‌وجود مي‌آيد، از تهديدهاست. همه اين پيچيدگي‌هاي شهر، ما را ملزم مي‌كند كه به يك نظام برنامه‌ريزي كاملا هوشمند، اثربخش و آينده‌نگر توجه كنيم.

  • ضرورت تفكيك كار محلي و ملي

تشريح وضعيت شهر تهران از ديگر بخش‌هاي مورد نظر قاليباف بود كه گفت: يكي از مشكلات جدي در حوزه مديريت شهري ساختار اداري و اجرايي است. با تجربه بيش از 3دهه عرض مي‌كنم اگر در اصلاح ساختار اداري و اجرايي تجديد نظر نشود و تفكيك كار محلي و ملي انجام نشود و امورات تصديگري و تولي‌گري از هم جدا نشود، هرگز به يك پيشرفت پايدار دسترسي پيدا نخواهيم كرد و قادر به مبارزه با فساد اداري و اقتصادي نيستيم. ما مي‌دانيم سيستم اداري و اجرايي ما يك سيستم متمركز است و اين حرف مثل آن است كه دقيقا مي‌خواهيم خلاف جريان رودخانه شنا كنيم اما عقل، خرد جمعي و تجربه دنيا اين را به ما ديكته مي‌كند.

  • بهبود سبك زندگي

قاليباف توجه به بهبود سبك زندگي را از ديگر رويكردهاي شهرداري تهران عنوان كرد و گفت: براي بهبود سبك زندگي ابتدا تلاش كرديم تا وظايف اوليه و روشني كه مردم از ما مطالبه مي‌كنند را به درستي پيش ببريم. مردم در يك نگاه اوليه از ما نظافت شهر را مي‌خواهند و امروز نيز نظافت شهر حين اينكه نسبت به همه شهرهاي پيشرفته جزو بهترين شهرها به شمار مي‌رود اما سخت‌ترين كار نظافت هم بر عهده ماست؛ چرا كه در اين بخش نيازمند ارتقاي روش در شهرداري و همچنين ارتقاي فرهنگي در مردم هستيم.

وي ادامه داد: در بقيه دنيا كه اين كيفيت نظافت را ندارند هفته‌اي يك‌بار زباله را جمع مي‌كنند اما ما در شهر تهران روزي 3بار زباله جمع مي‌كنيم؛ با همه اين سختي‌ها قبول كرديم كه شهر ما شهر تميزي باشد. شهردار تهران گفت: قبول كرديم زيرساخت‌هاي شهر كه در حوزه كاري شهرداري است را توسعه دهيم.

بنابراين سال گذشته همه طرح‌هاي افق 1404در حوزه بزرگراهي را تكميل كرديم. اگر اين كار را نكنيم ديگر معني ندارد از رويكرد حوزه اجتماعي و فرهنگي با مردم حرف بزنيم. قاليباف يادآور شد: ما نبايد در ابتدايي‌ترين موضوعات خود دچار چالش شده و براي اين كار هيچ بهانه‌اي نبايد بياوريم تا به يك نقطه قابل اعتماد برسيم.

همچنين براي تغيير اين سبك زندگي، سراهاي محله ساخته شده و در اختيار آنها قرار دارد كه پايه و اساس اين حركت فرهنگي و آموزشي به شمار مي‌رود. شهردار تهران در ادامه به هوشمندسازي در شهر و اصلاح كارهاي شهرداري پرداخت و بيان كرد: امروز بيش از 57خدمت تحت وب در شهرداري تهران ارائه مي‌شود و ساليان سال است كه شهرداري تهران در اين حوزه در رقابت با ساير دستگاه‌ها هميشه جزو دستگاه‌هاي برتر‌شناخته‌شده است.

  • وعده بهره‌برداري از 240كيلومتر مترو

شهردار تهران در بخش ديگر سخنانش به وضعيت حمل ونقل شهر اشاره كرد. به گفته قاليباف، امروز 170كيلومتر مترو در شهر تهران بهره‌برداري شده و تا سال 96اين رقم به بيش از 240كيلومتر خواهد رسيد. اين در شرايطي است كه تا قبل از سال 84، خطوط متروي تهران تنها 34كيلومتر بوده است. همچنين توسعه خطوط اتوبوس تندرو در شهر تهران صورت گرفته و توجه به حمل‌ونقل پاك از اتفاقاتي است كه در دستور كار قرار دارد. پس يكي از كارهاي پيش رو تبديل موتورهاي بنزيني به موتور برقي است. همچنين در حوزه حمل‌ونقل پاك همه تاكسي‌ها به تاكسي‌هاي هيبريدي تبديل خواهد شد.

در كنار اين موارد در طرح كاهش نيز ورود خودروها به مركز شهر را از بحث ترافيك به محيط سبز منتقل كرده است. قاليباف خاطرنشان ساخت: همه تلاش ما اين است كه چالش‌هاي پيش رو را با كمك انديشمندان و با تمام توان برطرف كنيم و اگر اين شهر پيشرفته و مدرن عاري از فقر و تكاثر و همچنين مزين به تعليم و تكريم نباشد، حركت ما مبتني بر تمدن ايراني- اسلامي نبوده است.

  • لزوم تبيين جايگاه مديريت شهري در برنامه ششم

نخستين كنفرانس بين‌المللي برنامه‌ريزي و مديريت شهري ديروز درحالي در تهران گشايش يافت كه در برنامه‌هاي توسعه كشور، جايگاه مديريت شهري مشخص نيست. ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهردار تهران در اين‌باره خواستار تبيين جايگاه ويژه براي مديريت شهري در برنامه ششم توسعه شد. وي با اشاره به رويكرد جديد مديريت نوين شهري، گفت: خوشبختانه به‌دليل جذابيت و توفيقات چشمگير تهران، همه شهرهاي ايران از الگوي اين تحول استفاده مي‌كنند. اماني افزود: اميدواريم بتوانيم جايگاه و نقش مديريت و برنامه‌ريزي شهري در نظام حكمراني كشور را به‌دست بياوريم.

کد خبر 309674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha