نخستین «جایزه‌ی سپیدار» با اعلام کاندیداهای نهایی به پله‌ی آخر رسید، اما برای این جایزه، این تازه آغاز راه است و سال‌های آینده فعالیت خود را با قوت بیش‌تر ادامه خواهد داد.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

 مراسم اهداي جايزه‌ي سپيدار، چهارم مهر، در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (خيابان حجاب) برگزار مي‌شود.  به‌همين منظور يكشنبه،22 شهريور، نشست خبري اين جايزه در دفتر انتشارات فني و با حضور سيدرضا كروبي، مدير‌عامل انتشارات فني ايران و فريدون عموزاده‌خليلي، دبير اين جايزه برپا شد.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، فريدون عموزاده‌خليلي درباره‌ي شكل‌گيري اين جايزه گفت: «هدف از برگزاري اين جايزه، توجه بيش‌تر به بحران‌هاي زيست‌محيطي است. ما معتقديم محيط‌زيست ما در خطر است و كودكان و نوجوانان مهم‌ترين كساني هستند كه مي‌شود به آن‌ها براي آينده‌ي كره‌ي زمين و نجات محيط‌زيست اميد بست. سعي ما اين بود كه جشني برپا كنيم كه پايه‌ي آن كودكان و نوجوانان باشند و بتوانيم آن‌ها را با مهم‌ترين پايه‌ي فرهنگ، يعني كتاب پيوند بزنيم و مثلثي ايجاد كرديم كه كودكان و  نوجوانان، محيط‌زيست و كتاب، سه رأس آن باشند.»

او به تعداد كم كتاب‌هاي منتشر شده براي كودكان در حوزه‌ي محيط‌زيست اشاره كرد و گفت: «متأسفانه كتاب‌هايي با موضوع محيط‌زيست براي اين گروه سني كم تأليف شده و ما مجبور شديم كتاب‌هايي را كه از سال 80 در حوزه‌ي محيط‌زيست منتشر شده بررسي كنيم؛ يعني حدود 13 سال.»

عموزاده‌خليلي به پتانسيل بالاي كودكان و نوجوانان در اين زمينه اشاره كرد و ادامه داد: «با اين پتانسيل و انگيزه‌هايي قوي كه در بچه‌ها وجود دارد، بخشي از جايزه، به آثار كودكان و نوجوانان اختصاص يافت و در  اين حوزه 900 اثر به دست ما رسيد.»

عموزاده‌خليلي ضمن تشكر از نهاد‌ها و سازمان‌هايي كه جشنواره را همراهي كردندگفت: «‌سازمان محيط‌زيست، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي (دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري)، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ‌انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، هفته‌نامه‌ها‌ي دوچرخه و كوله‌پشتي با ما همراه شدند.» او هم‌چنين به گروه‌هاي مختلف سني اشاره كرد و گفت: «گروه سني هفت تا10، 11تا 13 و 14 تا 17 سال، بيش‌ترين علاقه و حضور را داشتند.»

دبير جايزه‌ي سپيدار اضافه كرد: «در مجموع 370 كتاب منتشر‌شده از سوي ناشران مختلف در زمينه‌ي محيط‌زيست به دست مارسيد كه 190 عنوان داستان، شامل 121داستان تأليفي و 69 داستان ترجمه، 74 كتاب شعر شامل 73 عنوان تأليفي و يك عنوان ترجمه و 106 كتاب غيرداستاني شامل 33 عنوان كتاب تأليفي و 73 عنوان ترجمه در اين جايزه مورد ارزيابي قرار گرفتند.» او به آثار چاپ‌نشده هم اشاره كرد و گفت: «در اين حوزه هم 280 اثر در بخش بزرگ‌سال، شامل 90 شعر و‌190 داستان و در بخش آثار كودكان و نوجوانان، 447 اثر مورد بررسي قرار گرفتند.»

در اين نشست  سيد‌رضا كروبي مديرعامل انتشارات فني ايران هم به اهميت محيط‌زيست اشاره كرد  و گفت: «انتشارات فني ايران، اولين كتاب زيست‌محيطي را 20سال پيش منتشر كرد. اين كتاب با شكست كامل روبه‌رو شد. فكر كرديم بايد توجه‌مان را به كودك و نوجوان معطوف كنيم و به‌همين‌خاطر كتاب‌هايي را براي كودكان و نوجوانان منتشر كرديم كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت. كتاب‌هاي سبز، از اولين كتاب‌ها در حوزه‌ي محيط‌زيست بودند. براي همين كم‌كم كار را ادامه داديم و تا امروز 300 عنوان كتاب در حوزه‌ي محيط‌زيست منتشر شده است. »

كروبي ادامه داد: «قرار است 72 كودك و نوجواني كه كار داوري آثار را به‌عهده داشتند در كارگاه‌هايي با عنوان محيط‌زيست آموزش ببينند و ما يك باشگاه «دانش‌‌آموزان سبز» داشته باشيم.»

در ادامه عموزاده‌خليلي درباره‌ي نحوه‌ي ادامه‌ي اين جايزه مي‌گويد: «اعتبار جايزه‌ و تأثير و ماندگاري آن به تدوامش خواهد بود. جايزه‌هايي كه يك‌بار برگزار مي‌شوند و تداوم ندارند، اعتباري هم ندارند. اين جشنواره ادامه خواهد داشت؛ شايد به شكل سالانه يا دوسالانه، البته تصميم‌گرفته‌ايم كه بخش كودك و نوجوان آن را هر سال برگزار كنيم.»

کد خبر 308133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha