همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند صابون‌های دست ضدباکتری حاوی یک ماده شیمایی بالقوه خطرناک مزیتی بر صابون‌های معمولی از لحاظ کشتن میکروب‌ها ندارند.

soap

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ماده شیمیایی به نام تریکلوسان از مدت‌ها پیش به‌عنوان یکی از رایج‌ترین اجزای صابون‌های ضدباکتری به کار می‌رفته است. کارشناسان می‌گویند این صابون‌های ضدباکتری که میلیون‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند، فروش سالانه یک میلیارد دلاری در آمریکا دارند.

اما بررسی‌هایی که استفاده از این صابون‌ها را به مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها و اختلالات هورمونی مربوط کرده‌اند، باعث شد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دستور بازبینی ایمنی آن‌ها را بدهد و این روند ممکن است به ایجاد محدودیت‌هایی در فروش آن‌ها بینجامد.

اکنون یک بررسی منتشرشده در ژورنال Antimicrobial Chemotherapy گزارش می‌کند، هنگامی موضوع شستن معمول دست‌ها مطرح است، «تفاوت عمده‌ای» میان اثرات باکتری‌کشی صابون معمولی و صابون ضدباکتری وجود ندارد.

به گفته نویسندگان این مقاله، تریکلوسان فقط پس از 9 ساعت قرار گرفتن در مجاورت میکروب‌ها توانست تأثیر خود را ایجاد کند.

این پژوهشگران درباره آزمایش‌هایشان نوشتند: «در دوره‌های زمانی کمتر از شش ساعت تفاوتی میان این دو صابون از لحاظ نابود کردن باکتری‌ها مشاهده نشد.»

این گروه تحقیقاتی برای ارزیابی توانایی‌های میکروب‌کش تریکلوسان، 20 سویه باکتریایی خطرناک،‌ ازجمله اشریشیا کولای، لیستریا مونوسیتوژنس و سالمونلا انتریدیس را در ظرف‌های کشت مجاور صابون ضدباکتری یا صابون معمولی قرار دادند.

این نمونه‌ها تا دمای 22 تا 40 درجه سلسیوس حرارت ديدند، تا قرارگیری به آب گرم یا داغ برای 20 ثانیه- مدت‌زمان توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت برای شستن دست- شبیه‌سازی شود.

این پژوهشگران در مرحله بعد باکتری‌ها روی دست‌های 16 بزرگ‌سال که دست‌کم در طول هفته گذشته از صابون ضدباکتری مصرف نکرده بودند، گستردند.

سپس به این افراد گفته شد که دست‌هایشان را به مدت 30 ثانیه با استفاده از صابون ضدباکتری یا صابون عادی و آب با دمای 40 درجه بشویند.

مین سوک ری‌ای، یکی از دو نویسنده مقاله، از دانشگاه کره در سئول، گفت این گروه برای همه آزمایش‌ها از صابون ضدباکتری حاوی تریکلوسان 0.3 درصد، حداکثر مقدار مجاز این ماده در اتحادیه اروپا، کانادا،‌ استرالیا، چین و ژاپن استفاده کردند.

آنان دریافتند که هیچ تفاوت «عمده‌ای» میان صابون ضدباکتریایی و صابون معمولی وجود ندارد و تصمیم گرفتند ببینید آیا خیساندن باکتری‌ها با این صابون‌ها می‌تواند نتیجه متفاوتی ایجاد کند یا نه.

آن‌ها دریافتند که صابون حاوی تریکلوسان «فقط پس از 9 ساعت قرار گرفتن در کنار باکتری‌ها نسبت به صابون‌های معمولی به‌طور مشخصی بهتر عمل کرد»- یعنی مدت‌زمانی که برای شستن دست بيش از حد طولانی است.

این پژوهشگران گفتند که لازم است مصرف‌کنندگان آگاه باشند که صابون‌های ضدباکتری محافظت در برابر میکروب‌ها را تضمین نمی‌کنند.

مین گفت: «باید اغراق کردن درباره تأثیربخشی این صابون‌ها را که ممکن است باعث گمراهی مصرف‌کنندگان شود،‌ ممنوع کرد.»

او افزود،‌ چندین تولیدکننده صابون از پیش استفاده از تریکلوسان را متوقف کرده‌اند. از میان 53 نوع صابون ضدباکتری بررسی‌شده در کره در سال 2014 فقط سیزده‌تا هنوز حاوی این ماده شیمیایی بودند.

کد خبر 307563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha