چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: غبار خانه‌ به صورت میانگین حاوی ۹ هزار گونه میکروب مختلف است که تنوع این گونه‌ها به موقعیت خانه‌ها و به مکانی بستگی دارد که غبارها در آن جمع می‌شوند.

براساس گزارش BBC، محققان دانشگاه كلرادو با تجزيه و تحليل غبار به‌دست آمده در 1200 خانه مسكوني در سرتاسر ايالات متحده توانستند به اين آمار قابل توجه دست‌يابند.

اين دانشمندان دريافتند نوع باكتري‌ها و قارچ‌هاي كشف شده در خانه‌هاي مسكوني به مكان جمع شدن غبارها در خانه، ساكنان خانه و حضور يا عدم حضور حيوانات خانگي بستگي دارد. اين مطالعه بخشي از پروژه علمي شهروندي حيات وحش در خانه‌هاي ما است.

داوطلبان از 1200 خانه در سرتاسر ايالات متحده نمونه‌هاي غبار خانه‌هاي خود را براي محققان ارسال كردند. اين گرد و غبارها از بالاي در اصلي خانه‌ها برداشته‌شدند،‌فضايي كه به گفته دانشمندان معمولا در حين تميزكاري ناديده گرفته مي‌شوند. 

تحليل‌هاي ژنتيكي غبارهاي خانه نشان داد اين غبارها پرورشگاه ميكروب‌هاي متنوعي هستند. محققان دريافتند ميانگين گونه‌هاي ميكروبي در هر خانه دو هزار نوع است و ميكروب‌هاي مشهوري از قبيل اسپرگيلوس، پنيسيليوم، آلترناريا و فوساريوم نيز در ميان ميكروب‌ها ديده مي‌شوند.

با اين‌همه ساختار دقيق اكوسيستم ميكروب‌ها به موقعيت خانه‌ها بستگي دارد. به گفته دانشمندان بيشتر اين ميكروب‌ها از خارج خانه و از طريق لباس و يا پنجره‌هاي باز  وارد شده‌اند. از اين رو موقعيت خانه‌ها در تركيب‌بندي ميكروب‌ها نقشي كليدي دارد.

محققان همچنين دريافتند ميانگين تنوع گونه‌هاي ميكروبي در هر خانه هفت هزار نوع است كه برخي از آنها به بدن انسان مرتبط هستند، اما حضور تعدادي ديگر از آنها به افراد و اشيائي كه در خانه وجود دارند بستگي دارد. براي مثال باكتري‌هايي كه در آن يك مرد و يك حيوان خانگي زندگي مي‌كردند با باكتري‌هاي خانه‌اي كه يك زن تنها در آن زندگي مي‌كرد با هم متفاوت بودند. همچنين حضور حيوانات خانگي تاثيري قابل‌توجه در افزايش تعداد باكتري‌هاي خانگي دارد.

اگرچه برخي از اين ميكروب‌ها ممكن است با بيماري‌هايي مانند حساسيت در ارتباط باشند،‌اما بيشتر آنها بي‌ضرر و حتي مفيد هستند. به گفته محققان اين حقيقت زندگي است: ما در محاصره ميكروب‌ها هستيم.

کد خبر 305127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha