همشهری آنلاین: هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز عصر فردا آغاز به کار می‌کند و تا ۱۲ سپتامبر/ ۲۱ شهریور نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

جشنواه ونیز

به گزارش  فارس،هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز بعدازظهر فردا با نمایش فیلم سینمایی «اورست» ساخته «بالتازار کورماکور» و با بازی «جیسون کلارک» و «جیک جیلنهال» افتتاح خواهد شد.

این فیلم ماجرای واقعی صعود به اورست در سال 1996 را به تصویر کشیده که طی آن هشت کوهنورد جان خود را از دست می‌دهند.

در بخش مسابقه جشنواره امسال 21 فیلم از کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به «دختر دانمارکی» ساخته «تام هوپر»، «کرگدن» ساخته «ژائو لیانگ»، «آنومالیز» ساخته «چارلی کافمن»، «جانوران درنده خوی ناکجا‌آباد» ساخته «کاری فوکوناگا» و «به یاد آور» ساخته «آتوم ایگویان» اشاره کرد.

سینمای ایران نیز امسال تنها با فیلم سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با بازی «برزو ارجمند» و «نیکی کریمی» و به کارگردانی «وحید جلیلوند» در بخش رقابتی افق‌ها حضور یافته است.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» اولین ساخته «جلیلوند» درباره یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری است که جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان اردیبهشت می‌کشد. دخالت پلیس قائله را به ظاهر پایان می دهد ولی قضیه به همین جا ختم نمی‌شود.

بخش افق‌ها را هیأتی به ریاست «جاناتان دمی»،کارگردان آمریکایی، (سکوت بره‌ها)، به عهده خواهد داشت.

ریاست هیأت داوران بخش مسابقه جشنواره امسال ونیز را نیز «آلفونسو کوآرون» به عهده دارد و چهره‌های سرشناسی چون  «الیزابت بنکس»، بازیگر آمریکایی،«دیانه کروگر»، بازیگر آلمانی،«امانوئل کاریر»، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و نویسنده فرانسوی، «نوری بیگل سیلان»، کارگردان ترک برنده نخل طلای کن، «پاول پاولیکوفسکی»، کارگردان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای فیلم «آیدا»، «فرانچسکو مانزی»، کارگردان ایتالیایی، «هو هیسائو هسین»، کارگردان تایوانی برنده نخل طلای بهترین کارگردانی، «لین رمسی»، کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی در این هیأت او را همراهی خواهند کرد..

در پوستر جشنواره ونیز که معمولا شخصیت محور است، امسال به «ناستاسیا کینسکی»، بازیگر آلمانی و «ژان_پی‌یر لیو»، بازیگر فرانسوی ادای احترام شده است.

در پوستر امسال تصویر اصلی به «کینسکی»، بازیگر فیلم‌های ‌«پاریس تگزاس» و «همین طور بمان» اختصاص یافته و در گوشه‌ای دیگر دورنمایی از «ژان_پی‌یر لیو» در فیلم «چهار صد ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو» به تصویر کشیده شده است.

تصویر «لیو» در فیلم «چهار صد ضربه» در واقع تصویر اصلی پوستر جشنواره ونیز در سال گذشته میلادی بود.

به این بهانه در این گزارش تلاش شده تا نگاهی مختصر به تاریخچه این جشنواره که معتبرترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود، داشته باشیم.

  •  جشنواره ونیز با قدمتی قریب به 9 دهه، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است

جشنواره فیلم ونیز اولین بار سال 1932 به عنوان اولین جشنواره بین‌المللی سینمای جهان در ایتالیا افتتاح شد.

این جشنواره را «کنت جوزپه ولپی» به صورت جشنواره‌ای که هر ساله در اواخر ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، پایه‌گذاری کرد.

«ولپی» تاجر و سیاستمدار ایتالیایی، از سال 1925 تا 1928 وزیر اقتصاد ایتالیا بود و سرانجام 6 نوامبر 1947 درگذشت.

  • جایزه شیر طلایی

جایزه معتبر این جشنواره «شیر طلایی» است که هر ساله به بهترین فیلم بخش مسابقه اعطا می‌شود.

این جایزه اولین بار سال 1949 توسط کمیته برگزارکنندگان جشنواره ونیز معرفی شد و تا به امروز مهم‌ترین جایزه این جشنواره محسوب می‌شود.

پیش از شیر طلا، جایزه‌ای تحت عنوان the Gran Premio Internazionale di Venezia (جایزه باشکوه بین‌المللی ونیز) وجود داشت که معادل شیر طلای ونیز امروز بود و در سال‌های 1947 و 1948 به برنده اصلی اعطا می‌شد.

پیش از این، برترین جایزه جشنواره ونیز، جایزه «کاپ موسولینی» بود که به بهترین فیلم ایتالیایی و بهترین فیلم غیر ایتالیایی (خارجی) اهداء می‌شد.

جایزه شیر طلایی دوم نیز 21 سال پس از شیر طلا پایه‌گذاری شد. این جایزه ‌هر ساله توسط ‌هیئت داوران به هنرمندانی اعطا می‌شود که کارنامه درخشانی در عرصه سینما داشته باشند و در بخش مسابقه این جشنواره نیز شرکت کرده باشند.

  •  جایزه شیر نقره‌ای

جایزه «شیر نقره‌ای» نیز هر ساله به بهترین کارگردان شرکت‌کننده در بخش مسابقه اعطا می‌شود. این جایزه نیز چند سال پس از شیر طلایی به عنوان دومین جایزه معتبر بخش مسابقه این جشنواره معرفی شد.

  •  جایزه کاپ ولپی

 «کاپ ولپی» (به یاد بنیانگذار این جشنواره «جوزپه ولپی») به بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد تعلق می‌گیرد.

 علاوه بر این سه جایزه اصلی، چند جایزه غیراصلی نیز در دیگر بخش‌های جشنواره به برندگان اعطا می‌شود.

  • رکوردداران جوایز ونیز

سینمای فرانسه با کسب 14 شیر طلا، رکورددار این جایزه است و البته نکته جالب توجه آن است که از مجموع 54 برنده‌ شیر طلا، 33 نفر از کشورهای اروپایی بوده‌اند.

سال گذشته نیز کمدی سورئال «کبوتری بر روی شاخه به هستی فکر می‌کند» از سینمای سوئد ساخته «روی اندرسون» موفق به کسب جایزه معتبر شیر طلای بهترین فیلم شد.

 

از سال 1949 تاکنون تنها 4 زن در بخش کارگردانی توانسته‌اند برنده جایزه شیر طلا شوند که عبارتند از: «میرا نایر» از هند و«صوفیا کاپولا» از آمریکا (اولین زن آمریکایی برنده این جایزه) که طی سال‌های اخیر برنده این جایزه شده‌اند و «مارگارتا فون تروتا» از آلمان و «اگنس واردا» از بلژیک که بیش از یک دهه از برنده شدن‌شان می‌گذرد.

سال گذشته نیز «الکساندروس آوراناس»،کارگردان یونانی برای فیلم «خشونت پنهان»، شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

 

اگر چه آمریکایی‌ها تاکنون جوایز افتخاری زیادی را در این جشنواره از آن خود کرده‌اند ولی تنها 4 شیر طلا در میان این جوایز دارند که از جمله برنده‌های این 4 جایزه می‌توان به «رابرت آلتمن» و «دارن آرنوفسکی» اشاره کرد.

کد خبر 305789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha