مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: اگر بخواهیم تهران را در مقایسه با سایر نقاط کشور و نسبت به بقیه شهرها بسنجیم، تهران تنوع فعالیت‌های بیشتری دارد.

در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و... بیشتر از شهرستان‌ها امکانات تفریحی و آموزشی و رفاهی دارد.

مهندس صمد ذواشتیاق،شهرساز  ادامه می‌دهد که با توجه به تنوع جمعیتی تهران که اغلب جوان هستند و بیش از نیمی از جمعیت این شهر را این قشر تشکیل می‌دهد، مسلما این امکانات پاسخگوی نیاز آنان نیست.

وی به کمبود مراکزی که بتواند فعالیت‌های جوانان را ساماندهی کند و آنان را به صورت هدفمند به فعالیت وادارد اشاره می‌کند و می‌افزاید: مسلما فعالیت‌های جوانان باید در چارچوب خاصی برنامه‌ریزی شود و گر نه حرکات آنان لجام گسیخته می‌شود.

متاسفانه با نگاهی به اماکن ورزشی و فرهنگی نمی‌توانیم مراکزی را پیدا کنیم که از این ویژگی بهره‌مند باشند و بتوانند در قالب یک مرکز علاوه بر مرکزیت فعالیتی بتواند از نظر فکری نیز به آنان کمک کند. وی این ضعف را ناشی از نداشتن اماکن این چنین که فراگیر هم باشد، می‌داند.

باید توجه داشت تهران تنها شهری است که برای انسان‌هایی که فعالیت می‌کنند و پول در‌می‌آورند طراحی شده است. در واقع این شهر برای افراد سالم بنا شده است و به سایر اقشار کمتر توجه شده است.

ذواشتیاق می‌افزاید: ما در این شهر به سالمندان کمتر توجه کرده‌ایم. به معلولان هم همین طور. این شهر متاسفانه اماکن کمی برای فعالیت‌ اقشار مختلف به ویژه نسل جوان آماده کرد‌ه‌است و سراسر ساختمان است و بزرگراه.

او تهران را دارای روحی لطیف نمی‌داند و این شهر را سراسر سرشار از بی‌نظمی می‌داند که در طول دو قرن توسعه بی‌رحمانه و آسیب‌های جدی به محیط زیست، هم‌اکنون با مشکلات فراوانی به پیش می‌رود. اما شهری که تصویری ناملموس و نامأنوس یافته، امروزه گام‌های تازه‌ای به سوی آینده‌ای برمی‌دارد که امیدوار کننده است.

در واقع آنچه تهران را به پیش می‌برد رویای شیرینی است که از همان روزها حاکمان آن در اندیشه داشتند و در رویای رسیدن به آن هر بار این شهر را به گونه تغییر می‌دادند. اما امروز این شهر پس از قبض و بسط‌های فراوان راه خود را یافته است و گام‌های محکم‌تری رو  به آینده برداشته است. صمد ذواشتیاق با گفتن این سخنان رنگی از امید بر لبانش می‌نشیند.

تهران این شهر 200 ساله، امروزه به کابوس بزرگی برای ساکنان آن بدل شده‌است، اما طراحان شهری معتقدند این شهر دارای رگ‌های زندگی‌بخش جوشانی است که می‌تواند این شهر را زنده‌تر از همیشه، به حرکتی تازه‌تر وادارد.

کد خبر 30481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز