شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: طالبان یک گروه است که در خلال جنگ مردم افغانستان با اشغالگران ارتش شوروی سابق (۱۹۸۹- ۱۹۷۹) شکل گرفت.

طالبان

این گروه که قرائتی تنگ‌نظرانه نسبت به مفاهیم اسلامی دارد به کمک آمریکا و با حمایت مالی - ایدئولوژیک عربستان سعودی به همراه مساعدت‌های بی‌دریغ پاکستان شکل گرفت.

اعضای طالبان مجموعه‌ای از دانش‌آموزان عرب و غیر عربی بودند که پیشتر در جنوب پاکستان مشغول فراگیری اسلامی بودند که عربستان سعودی مروج آن است. این مدارس با کمک مالی دولت ریاض پاگرفته و در جای جای پاکستان، به ویژه جنوب این کشور به ترویج دیدگاه سلفی و وهابی مبادرت می‌کنند.

با چراغ سبز آمریکا، این مجموعه کوچک به سرعت به انواع سلاح‌های پیشرفته تجهیز شد به گونه‌ای که بعد از خروج نیروهای شوروی از افغانستان و تشکیل اولین حکومت مجاهدین افغان در این کشور به ریاست برهان‌الدین ربانی، خود را به عنوان یک تشکل رقیب نشان داد.
تضاد دیدگاه مجاهدین افغان و طالبان کار را به جایی کشاند که میان آنان نبرد درگرفت و افغانستان در دام جنگ داخلی افتاد.

نیروهای طالبان که به دلیل حمایت‌های  آمریکا، عربستان و در این مقطع، پاکستان فوق‌العاده قدرتمند شده بودند به مرور بخش‌های مختلف کشور را اشغال کردند.
آنان با اشغال قندهار در سال ۱۹۹۴ عملا دولتی خودخوانده با قوانین سخت بدوی در این منطقه را به اجرا گذاشتند.

مردم افغانستان که از هرج‌ومرج خسته شده بودند و نیاز شدیدی به استقرار نظم و قانون احساس می‌کردند در ابتدا روی خوش به طالبان نشان دادند. این گروه سرانجام در سال ۱۹۹۶ کابل را اشغال کردند و بدین ترتیب با تصرف پایتخت، حکومت خود را در سراسر افغانستان مستقر ساختند.

اگرچه در این دوران و بعد از آن مقاومت‌هایی از سوی بخشی از مردم و گروه‌های مجاهد افغان صورت گرفت، اما قدرت مالی و نظامی طالبان به همراه نظم آهنینی که این گروه در کشور بوجود آورده بود باعث شد که ثبات و پایداری آن هر روز استحکام بیشتری یابد.
با استقرار حکومت طالبان به مرور چهره خشن و ارتجاعی این گروه و قرائت سلفی- وهابی آنان از اسلام عرصه را بر مردم تنگ‌تر ‌کرد اما کسی یارای مقابله با ‌آن را نداشت.
حامیان طالبان نیز از حضور آنان در افغانستان خشنود بودند.

رهبری طالبان با ملا عمر است. مردی که مخالف عکس بود و آن را حرام می‌دانست و از این روی عکس‌های محدودی از او وجود دارد.

در خلال جنگ‌های داخلی در افغانستان و به ویژه پس از استقرار حکومت طالبان در این کشور، بن لادن رهبر گروه القاعده که به لحاظ ایدئولوژیک ارتباط تام با طالبان داشت به این کشور کوچ کرد. بن‌لادن که در جنگ با نظامیان شوروی از همراهان طالبان بود و سرمایه افسانه‌ای خود را در اختیار طالبان گذاشته بود بعد از متهم شدن به بمب‌گذاری علیه منافع آمریکا مجبور به بازگشت به افغانستان شد و مورد پذیرش و پذیرایی حکومت طالبان قرار گرفت.

در پی ماجرای یازده سپتامبر  و مشخص شدن اجرای این عملیات توسط گروه بن‌لادن، آمریکا از طالبان خواست که بن‌لادن را تحویل دهد اما طالبان امتناع کرد. بدین ترتیب آمریکا رسما به جنگ افغانستان و  حکومت طالبان رفت.

حکومت طالبان در افغانسان سرنگون شد اما غربی‌ها نتوانستند ملاعمر، رهبر طالبان و بن‌لادن، رهبر القاعده را دستگیر کنند.

القاعده دامنه فعالیت‌های تروریستی خود را به سراسر جهان کشاند و نیروهای وفادار به طالبان نیز همچنان به نبرد با نیروهای دولتی افغانستان و ایساف مشغولند.

کد خبر 30297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز