سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: احمدرضا درویش که به اندازه یک دهه سکوت کرده و تمام وقت خود را به آماده‌سازی پروژه پرهزینه و تاریخی «رستاخیز» اختصاص داده بود، در یک‌ماه اخیر به اندازه ۱۰سال حرف زده و به منتقدان فیلم خود پاسخ گفته است.

فیلم

او شامگاه دوشنبه در مراسم اكران افتتاحيه رستاخيز در نمايشگاه قرآن به اشتباه خود در بخش‌هايي از روايت كربلا ازجمله صحنه شهادت حضرت علي اصغر(ع) اعتراف كرد و از همه خواست پس از تماشاي نسخه تازه، درباره او و فيلمش قضاوت كنند.به گزارش همشهري، 2سال پس از نمايش نسخه 180دقيقه‌اي رستاخيز در جشنواره سي و دوم فيلم فجر و بردن 8سيمرغ بلورين حاصل از 11نامزدي، از امروز موافقان و مخالفان به تماشاي فيلمي مي‌نشينند كه تفاوت‌هايي نسبتا اساسي با نسخه اصلي دارد؛ رستاخيز سال 94چيزي حدود 50دقيقه كمتر از نسخه سال 92است و در آن خبري از نمايش چهره حضرت علي اكبر(ع) نيست و خون حضرت علي اصغر(ع) 6ماهه، به سوي آسمان مي‌رود.

  • حاشيه‌هاي پيش از آغاز

نمايش رستاخيز در باغ‌موزه دفاع‌مقدس همراه با تقدير از 6هنرمند عاشورايي با حاشيه‌هايي ناخواسته توأم شد. قرار بود نمايش فيلم همزمان با اذان مغرب و وقت افطار به پايان برسد كه توقف عجيب 30دقيقه‌اي آن هم 20دقيقه پس از آغاز نمايش باعث شد تماشاگران حدود نيم ساعت پس از اذان هم در سالن حضور داشته باشند. رئيس حوزه هنري هم كه در مراسم حضور داشت، حمايت خود را از سازندگان رستاخيز اعلام كرد و از منتقدان خواست قبل از هرموضع‌گيري، نسخه اصلاح‌شده فيلم را ببينند. در هرحال، تلاش براي اكران گسترده رستاخيز براي بسياري از علاقه‌مندان سينما يادآور اوايل دهه 80و كمپين اكران فيلم سينمايي «دوئل» است.

فيلم قبلي درويش پس از يك نمايش نسبتا موفق در جشنواره با هياهوي فراوان روي پرده سينماهاي سراسر ايران رفت و در نهايت چندان كه انتظار مي‌رفت، در گيشه به توفيق نرسيد. حالا خيلي‌ها منتظر عملكرد رستاخيز درويش هستند تا فروش آن را با دوئل يك دهه پيش مقايسه كنند.

  • آغاز اكران عيد فطر

با نمايش فيلم‌هاي رستاخيز و «خداحافظي طولاني» فرزاد مؤتمن دور جديد اكران تابستاني بعد از پايان ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود و در ادامه با پايين آمدن كف فروش «نهنگ عنبر» سامان مقدم و «عصر يخبندان» مصطفي كيايي، 2فيلم «دوران عاشقي» عليرضا رئيسيان و «مزار شريف» عبدالحسن برزيده وارد گردونه اكران فيلم‌هاي دومين‌ماه تابستان خواهند شد؛ گرچه نهنگ عنبر براي در اختيار داشتن سينماي سرگروه فقط تا پايان تيرماه فرصت دارد.

  • رستاخيز در شهرستان‌ها

رستاخيز كه پراميدترين فيلم اكران عيد فطر است، از امروز همزمان در تهران و 50سالن سينما در سراسر ايران ازجمله شهرهاي مشهد، اصفهان، شيراز، رشت، كرمان، زنجان و... روي پرده مي‌رود. خداحافظي طولاني هم كه بازگشت فيلمساز كهنه‌كار به سال‌هاي دور و تا حدودي يادآور فضا و داستان «شب‌هاي روشن» است، چشم اميد به يك گيشه نسبتا مناسب دارد.
سعيد آقاخاني براي بازي در خداحافظي طولاني سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را برده و ساره بيات، ميترا حجار و نادر فلاح ديگر بازيگران فيلم تازه مؤتمن هستند.

  • آمار فروش فيلم‌هاي روي پرده

از ميان فيلم‌هاي در حال اكران، بيشترين فروش از آن نهنگ عنبر است كه 3ميليارد تومان در تهران فروخته و يك ميليارد و 300ميليون تومان در شهرستان‌ها. نمايش فيلم در 80 سينماي سراسر ايران همچنان ادامه دارد. «گينس» محسن تنابنده 930ميليون تومان از اكران در تهران به‌دست آورده و 480ميليون تومان درآمد آن از اكران در 25سالن شهرستان بوده است. عصر يخبندان با گذشت 3هفته از اكران 700ميليون تومان فروخته و نمايش عمومي آن همچنان ادامه دارد. بدترين عملكرد در ميان فيلم‌هاي جديد هم به «از رئيس‌جمهور پاداش نگيريد» كمال تبريزي اختصاص دارد كه از اكران در تهران و شهرستان‌ها 190ميليون تومان درآمد داشته است.

اين دومين شكست تجاري تبريزي پس از ناكامي مطلق «طعم شيرين خيال» در اكران نوروزي است. فيلمساز قديمي سينماي ايران سال گذشته «طبقه حساس» را روي پرده داشت كه بيش از 6ميليارد تومان فروخت و از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال 93 بود.

کد خبر 301098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha