همشهری آنلاین: شرکت گوگل فناوری اشاره‌ای را خلق کرده‌است که خطاهای ناشی از لمس بخش‌های نادرست نمایشگرهای کوچک را از بین برده و به کاربر امکان دهد با کوچکترین نمایشگرهای موجود نیز بدون خطا کار کند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين،‌ اين فناوري كه پروژه سلي (  Soli )نام دارد مي‌تواند كوچكترين حركات انگشت دست كاربر را با استفاده از رادارهايي كه در ميان ريزتراشه‌هايي كار گذاشته‌شده‌اند، شناسايي كند؛ فناوري كه به گفته ايوان پوپيروف مخترع آن مي‌تواند بازار تجهيزات لمسي را متحول سازد.

پوپيروف هدايت تيمي از طراحان و سازندگان را در لابراتوار محرمانه پروژه‌ها و فناوري‌هاي پيشرفته گوگل به عهده دارد. به گفته وي با استفاده از يك ريزتراشه راداري كوچك مي‌توان كوچكترين حركات و لرزش‌هاي دست انسان را براي بهره‌بردن در راستاي تعامل با رايانه‌ها و تجهيزات پوشيدني رديابي كرد.

اين مخترع روس مي‌گويد ابداع جديدش مي‌تواند صفحات لمسي مجازي ايجاد كند كه كاربر مي‌تواند با كمك از حركات اشاره‌اي آن را كنترل كند. به گفته وي اين فناوري متفاوت از حسگرهاي دوربين‌داري است كه هم‌اكنون در بازار وجود دارد،‌ زيرا اين تكنولوژي بر پايه امواج رادارهاي نامرئي ناشي از تراشه‌‌اي كه مي‌توان آن را درون هرچيزي گنجاند، ساخته شده‌است.

به گفته محققان بزرگترين چالش كاهش ابعاد راداري به بزرگي يك جعبه كفش به اندازه‌اي كوچك بود كه بتوان آن را درون يك ريزتراشه گنجاند. محققان با الهام از نسل جديد واي-فاي كه واي-گيگ ناميده مي‌شود، توانستند در عرض 10 ماه رادار را با همكاري شركت تراشه‌سازي آلماني اينفي‌نئون به ابعاد ميليمتري توليد كنند.

به گفته پوپيرف اين تراشه‌هاي راداري اكنون براي توليد انبوه آماده‌اند. به گفته وي پروژه سولي در حقيقت به هيچ دوربيني مجهز نيست و مي‌توان آن را در هر وسيله و ابزاري گنجاند، براي مثال مي‌توان آن را درون مبلمان خانه،‌خودرو،‌رايانه‌هاي پوشيدني، ساعت، اسباب‌بازيها و يا هرجاي ديگري كه افراد بخواهند از طريق آن با رايانه‌ها تعامل پيدا كنند،‌گنجاند.

همچنين از اين تكنولوژي مي‌توان براي تعامل با اجسام در فضاي مجازي و بازي‌هاي مجازي نيز استفاده كرد. پوپيروف كه به تازگي اين فناوري را در كاليفرنيا در معرض چشم توسعه‌دهندگان به نمايش گذاشته‌است مي‌گويد اين فناوري مي‌تواند حركات دست را از فاصله يك متري رديابي كند درست ماننددستكش‌هايي كه در فيلم گزارش اقليت براي كنترل نمايشگرها و تجهيزات ديجيتال استفاده مي‌شد.

پوپيروف در مراسم رونمايي كه دركاليفرنيا برگزار شد، با روشن كردن يك راديو از فاصله دور و با ماليدن دو انگشت شصت و اشاره به يكديگر توانست توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب كند.

کد خبر 299288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha