چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از قبیل اپل، گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت از باراک اوباما و دولتش درخواست کرده‌اند تا دستشان را از اسمارت‌فون‌ها و ایمیل‌های کاربرانشان کوتاه سازند.

اوباما

براساس گزارش CNN، اين شركت‌ها در نامه‌اي خطاب به باراك اوباما كه متن آن اولين‌بار توسط واشنگتن‌پست مطرح شد نوشته‌اند رمزنگاري قوي شالوده امنيت اقتصاد اطلاعاتي مدرن است.

شركت اپل مقابله با سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا را از سال گذشته آغاز كرد، زماني كه آي‌فون‌هاي كاربرانش را رمزنگاري كرد و كار دسترسي به اطلاعات آنها را براي مسئولان قضايي و اجرايي دشوارتر ساخت. رمز عبور آي‌فون تنها ابزاري است كه با استفاده از آن مي‌توان از سد اين رمزنگاري عبور كرد،‌اين به آن معني است كه حتي زماني كه پليس مجوز نفوذ به درون يك آي‌فون را دارد،‌ بايد رمز ورود به آن را بداند تا بتواند قفل را باز كند.

شركت گوگل نيز امكان رمزگذاري گوشي‌هاي اندرويدي را براي كاربرانش فراهم آورده‌است، اما خود از ابتدا اين كار را روي گوشي‌هاي اندرويدي انجام نمي‌دهد. اما اين شركت يكي از چندين شركتي است كه به تازگي رمزگذاري ارتباطات آنلاين كاربرانش را آغاز كرده‌است.

دولت اوباما نسبت به سياست‌هاي رمزگذاري شركت‌هاي تكنولوژي به شدت اعتراض كرده‌ و ادعا مي‌كند اين‌كار مانعي براي تعقيب و يافتن تبهكاران و مضنونين خواهد‌بود. FBI نيز اين شركت‌ها را وادار كرده تا راه‌هاي نفوذي را در نرم‌افزارهاي گوشي‌هايشان باقي بگذارند تا مقامات اجرايي و قضايي بتوانند در صورت نياز به اطلاعات افراد دسترسي پيدا كنند.

اما شركت‌هاي تكنولوژي در نامه‌اي كه خطاب به اوباما نوشته‌اند از وي درخواست كرده‌اند از هيچ هر قانوني كه شاه‌كليد نفوذ به ارتباطات مشتريان اين شركت‌ها را در دستان مقامات قضايي و اجرايي قرار خواهد‌داد، پشتيباني نكند: ما مصرانه از شما درخواست مي‌كنيم تا هر درخواستي كه منجر به تضعيف امنيت محصولات شركت‌هاي آمريكايي مي‌شود را رد كنيد. ما درخواست مي‌كنيم كاخ سفيد بر بسط سياست‌هايي متمركز باشد كه استفاده از تكنولوژي قدرتمند رمزگذاري را ترويج مي‌دهند. سياست‌هايي كه در مقابل از امنيت سايبري محافظت كرده و رشد اقتصادي و حقوق بشر را در داخل و خارج از آمريكا تضمين خواهند كرد.

در اين نامه هشدار داده شده كه ايجاد راه نفوذ مخفيانه در ارتباطات كاربران منجر به بروز تهديد‌هاي امنيتي و زيرپاگذاشته‌شدن حقوق شهروندي و حق حريم خصوصي خواهد‌شد.

به نظر مي‌آيد كاخ‌سفيد با شركت‌هاي تكنولوژي برسر رمزگذاري وارد نبردي محكوم به شكست شده است. شركت‌هاي تكنولوژي در پشتيباني از رمزگذاري با يكديگر متحد شده‌اند و مجلس آمريكا نيز درخواست FBI براي ايجاد راه نفوذ به ارتباطات شهروندان براي به دام انداختن تبهكاران را به استهزا گرفته‌است.

جهت اين جريان از سال 2013 عليه دولت آمريكا شد، زماني كه ادوارد اسنودن كارمند آژانس امنيت ملي آمريكا دست اين نهاد را رو كرد و از برنامه جاسوسي بزرگ آن پرده‌برداشت. توليد گوشي‌ها و ايميل‌هاي رمزگذاري شده واكنشي اجباري به اين افشاگري بود. اما حقيقت اين است كه سازمان‌هاي اطلاعاتي و نيروهاي پليس به راحتي مي‌توانند اين رمزگذاري را شكسته و به آن نفوذ كنند،‌ حتي اگر كاربر اسمارت‌فون خود اين رمز را در اختيار آنها قرار ندهد.

به گفته مت بليز يكي از برترين متخصصان رمزگذاري، با 10 هزار حدس مي‌توان يك كد چهار رقمي را پيدا كرد و اين كار براي يك رايانه تنها چند ثانيه زمان مي‌برد.

کد خبر 295670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha