یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

پول‌ها از خواب بیدار می‌شوند. از هفته گذشته برخی نشانه‌های خروج نقدینگی از پارکینگ پول نمایان شده است.

در آستانه مهلت پايان مذاكرات هسته‌اي در 10تير ماه، نماگر شاخص بورس به خط حمايت پرقدرت 60هزار واحد برخورد كرده و سرمايه‌گذاران ترغيب شده‌اند دارايي هايشان را از حساب‌هاي بانكي و اوراق مشاركت خارج كنند. به گزارش همشهري، رسم است سرمايه‌گذاران در شرايط بحراني به مكان‌هاي امن پناه مي‌برند، در طول يك سال و نيم بحران نزول در بورس بخش زيادي از نقدينگي به سمت بازار اوراق با درآمد ثابت كه اصطلاحا به آن پاركينگ پول گفته مي‌شود مهاجرت كرد. اين موضوع به‌صورت تصاعدي به بحران نزول شاخص هم دامن زد.

به بيان بهتر زماني كه سرمايه‌گذاران نمي‌توانند سودي بالاتر از نرخ تورم در بورس به‌دست بياورند به سمت بازارهايي مي‌روند كه بتوانند سودي بيشتر از تورم 17درصدي بسازند. با توجه به نزول شاخص سرمايه‌گذاران ترجيح دادند پول‌هايشان را يا در سپرده‌هاي 20درصدي بانكي سرمايه‌گذاري كنند يا آنها را در اوراق مشاركت، صكوك و يا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ويژه كه بيش از 24درصد سود مي‌دهند سپرده كنند.

همين موضوع باعث شده حجم روزانه معاملات بورس به شكل محسوسي كاهش يابد. اما از هفته گذشته مولفه‌هاي آماري بورس نشانه‌هاي جديدي را به نمايش گذاشته است. آمارها گوياي اين واقعيت هستند كه سرمايه‌گذاران آماده خارج كردن نقدينگي خود از پاركينك پول هستند، به‌نظر مي‌رسد علت اصلي اين موضوع رسيدن شاخص بورس به خط حمايت 60هزار واحد و نزديك شدن به پايان احتمالي مذاكرات هسته‌اي در 10تير‌ماه است. به لحاظ تكنيكال مرز 60هزار واحد نقطه پرقدرتي براي بازگشت دوباره شاخص است.

اين دو مولفه اساسي ظرف روز‌هاي گذشته موجب شده برخي از سرمايه‌گذاران مترصد بازگشت به بازار‌هاي سرمايه‌گذاري پر ريسك‌تر شوند. نخستين نشانه آن افزايش حجم و ارزش معاملات روزانه بورس در معاملات هفته گذشته است. ظرف چند هفته گذشته ارزش روزانه معاملات بورس به كمتر از 100ميليارد تومان رسيده بود كه اين روند در مبادلات هفته قبل دوباره به سطحي بالاتر از اين ميزان بازگشت، حتي در مبادلات ديروز در مجموع 639ميليارد تومان سهام در فرابورس و 211ميليارد تومان سهام در بورس مورد دادوستد قرار گرفت كه اين ميزان مبادلات نشانه اميدبخشي براي آغاز يك روند صعودي ملايم در بورس است.

در عين حال در مبادلات هفته گذشته حجم معاملات سكه آتي در بورس كالا كه يك بازار بسيار پرريسك است با 117درصد رشد به سطح ابتداي خرداد‌ماه برگشت. هفته گذشته سرمايه‌گذاران درمجموع 178ميليارد تومان سكه در معاملات آتي بورس كالا خريدند. سطح معاملات آتي سكه در هفته دوم خرداد به پايين‌ترين سطح خود در چند سال گذشته رسيده بود و فقط 44ميليارد تومان قرارداد آتي سكه مبادله شده بود.

  • چه ميزان پول به پاركينگ رفته است؟

در حال حاضر اوراق با درآمد ثابت كه از آن به‌عنوان پاركينگ پول ياد مي‌شود با نرخ‌هاي سود 21 تا 25درصد جذابيت زيادي براي سرمايه‌گذاران پيدا كرده است به‌طوري كه براساس آمار موجود از ابتداي سال تاكنون 4400ميليارد تومان نقدينگي وارد اين بازار شده است. اين ميزان معامله در 3ماهه نخست امسال در مقايسه با سال قبل به لحاظ ارزش 34درصد و به لحاظ حجم 39درصد رشد نشان مي‌دهد. بررسي بازده سالانه اوراق بدهي در بازار سرمايه نشان مي‌دهد، اين اوراق در يك سال گذشته حداقل بازده 21.5درصد و حداكثر بازده 24.7درصد را براي دارندگان خود به ارمغان آورده‌اند. اين ارقام در مقايسه با ميانگين بازده بازار سهام در سال گذشته قابل توجه است.

ميانگين بازده بازار سهام به درسال 93معادل 12.6درصد بود. مقايسه اين ارقام نشان مي‌دهد بازده اوراق بدهي فعال در بازار سرمايه در مقايسه با بازار سهام يا نرخ سود سپرده در بازار پول رقم بسيار بالاتري بوده و اين امر باعث شده بخشي از نقدينگي موجود در بازار سهام به سمت بازار اوراق بدهي سوق پيدا كند.

  • بازار اوراق بدهي يا پاركينگ پول چيست؟

بازار اوراق بهادار به‌طور كلي از چند بازار اصلي به نام‌هاي سهام، بدهي و مشتقات تشكيل شده است. بازار اوراق بدهي از اجزاي اصلي بدنه بازار سرمايه است. دراين بازار فعلا اوراقي چون صكوك و مشاركت مورد معامله قرار مي‌گيرد. نرخ سود تضمين‌شده اغلب اين اوراق بين 20 تا 22درصد است ولي بازده برخي از اين اوراق به 25درصد هم رسيده است. بازار اوراق بدهي در مجموعه بازارسرمايه به پاركينگ پول هم مشهور است.

کد خبر 298740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha