چهارشنبه 28 شهریور 1397 | به روز شده: 5 ساعت و 47 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 23:51:33 | کد مطلب: 295149 چاپ

چطور از چوب زیر بغل استفاده کنیم؟

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
برخی از آسیب‌دیدگی‌های پا ممکن است شما را وادارد که از چوب‌های زیربغل برای راه رفتن استفاده کنید؛ اما آموختن استفاده از این چوب‌ها ممکن است به این سادگی‌ها هم نباشد.

برای اینکه بتوانید با چوب زیر بغل راه بروید، به این صورت عمل کنید:

هنگامی که راست ایستاده‌ باشید، چوب‌های زیربغل باید به  2.5 سانتی‌متری زیربغل شما برسند، و دست‌‌گیره‌های آن باید در راس مفصل‌های لگن شما قرار گیرند. هنگامی که دستگیره‌‌های چوب زیر بغل را گرفتید، آرنج‌های‌تان را اندکی خم کنید (در صورتی که چوب‌ها اندازه درستی داشته باشند، آرنج‌ها به طور طبیعی خم می‌شوند).بیشتر وزن‌ و فشارتان را روی دست‌های‌تان بگذارید و نه روی زیر بغل‌های‌تان.

crutches

برای راه رفتن بدن‌تان را اندکی به جلو خم کنید، و چوب‌های زیر بغل را در ۳۰ سانتی‌متری جلوی‌تان بگذارید. گام برداشتن را طوری آغاز کنید که گویی می‌خواهید با استفاده از پای آسیب‌دیدده‌تان راه بروید، درعوض وزن‌تان را روی چوب‌های زیر بغل بیندازید. بدن‌تان به آرامی از بین چوب‌های زیربغل به جلو بکشانید. گام بعدی را به پای سالم‌تان به طور معمول بردارید. هنگامی که پای سالم‌تان روی زمین است، چوب‌های زیربغل را به جلو حرکت دهید و آماده برداشتن گام بعدی شوید. همیشه به جلو نگاه کنید، نه به پایین به سمت پاهای‌تان.

برای نشستن از یک صندلی محکم استفاده کنید. پای آسیب‌دیده‌تان را در جلو قرار دهید و هر دو چوب زیربغل را با یک دست‌تان بگیرید. از دست‌ دیگرتان برای برای حس کردن نشمینگاه صندلی در پشت‌تان استفاده کنید. به آهستگی خودتان را روی صندلی پایین بیاورید. هنگامی که نشستید، چوب‌های زیربغل‌تان را در محلی نزدیک تکیه دهید. به یاد داشته باشید که چوب‌های زیربغل را به طور وارونه روی زمین تکیه دهید تا از افتادن آنها جلوگیری شود.

برای بلندشدن از روی صندلی خودتان را روی صندلی به جلو بیاورید. هر دو چوب زیربغل را با دست طرف پای سالم‌تان بگیرید. خودتان را به بالا فشار دهید و روی پای سالم‌تان بایستید.

برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها باید هم قوی و هم انعطاف‌پدیر باشید. در جلوی پلکان، نرده دستگیره آن را با یک دست بگیرید و یکی از چوب‌ها را زیر بغل طرف دیگر قرار دهید. هنگامی که از پله‌‌ها بالا می‌روید، پای سالم‌‌تان را اول جلو بگذارید و پای مجروح‌تان در پشت سرتان بالا نگهداشته می‌شود.

هنگامی که از پله‌ها پایین می‌آیید، پای مجروح‌تان را در جلو نگهدارید و در پایین آمدن از هر پله روی پای سالم‌تان در عقب تکیه کنید. هر بار فقط یک گام بردارید. ممکن است در ابتدا نیاز به کمک داشته باشد. اگر با پلکانی مواجه شدید که نرده دستگیره ندارد، از هر دو چوب زیر بغل‌تان استفاده کنید و با به کار بردن قدرت بیشتر با پای سالم‌تان بالا و پایین بروید.

اگر احساس ناپایداری می‌کنید، ممکن است آسان‌تر باشد که روی هر پله بنشینید و با حرکت دادن باسنتان از پله‌ها بالا و پایین بروید. با نشستن روی پایین‌ترین پله بنشینید، به‌طوری‌که پای مجروحتان در جلو قرار داشته باشد. هر دو چوب زیر بغل را به‌صورت خوابیده در مقابل پله‌ها با دست مقابل طرف پای مجروح بگیرید. باسنتان را با استفاده از دست آزاد و پای سالمتان برای تکیه کردن به بالا بکشید. همین شیوه را هنگام پایین آمدن از این نوع پلکان به کار ببندید.

منبع: HealthDay