مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: تهران از ۱۵ اردیبهشت یک نگارخانه بزرگ آثار هنری شامل نگارگری، خوشنویسی، فرش و کتیبه‌‌نویسی را روی بیلبوردهای شهری در معرض دید شهروندان قرار خواهد داد.

تماشای آثار فاخر هنری از درون خودروها لذتی دیگر دارد.

بيش از 1500بيلبورد شهر تهران، از امروز به‌مدت 10روز، ميزبان 700 اثر فاخر فرهنگي و هنري خواهد بود تا پايتخت 10روز را بدون تابلوهاي تبليغاتي تجربه كند. شهروندان در اين مدت در نگارخانه‌اي به وسعت 636كيلومترمربع زندگي خواهند كرد. در روزهايي كه بسياري از شهروندان به‌دليل مشغله و كار زياد مدت‌هاست سري به نگارخانه‌هاي شهر نزده‌اند، آثار برجسته هنري از دل نگارخانه‌ها به خيابان‌هاي شهر آمده‌اند تا مردم هر چه بيشتر با آثار فرهنگي و هنري فاخر به جا مانده از نياكان‌شان بيشتر آشنا شوند؛ آثاري كه گاه شايد نمونه‌اش را در هيچ موزه‌اي نتوان ديد.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با تأكيد بر اينكه بيش از 500طرح از آثار فاخر نگارگري، خوشنويسي، فرش، كتيبه‌‌نويسي و بناهاي تاريخي ايران به نمايش درمي‌آيد، گفت: بقيه طرح‌ها، آثار فاخر ديگر كشورهاي جهان است كه از 15تا 25ارديبهشت در سطح شهر تهران اكران مي‌شود. جمال كامياب با ابراز اميدواري از بابت اينكه با اكران اين طرح‌ها بتوان شهروندان را به ديدن مراكز فرهنگي به‌ويژه موزه‌ها ترغيب كرد، گفت: متأسفانه آمار بازديد از موزه‌ها از تعداد افرادي كه در آن مشغول به‌كار هستند كمتر است.

اميدواريم بتوانيم با اكران اين طرح‌ها در سطح شهر، شهروندان را با بخش‌هاي فرهنگي آشتي دهيم. وي با بيان اينكه از چند‌ماه قبل با شركت‌هاي تبليغاتي در اين زمينه مذاكره شده تا بخشي از سهم فرهنگي تابلوهاي تبليغاتي در اين بازه زماني به اين كار اختصاص پيدا كند، گفت: همكاري‌هاي لازم صورت گرفته است. وي با تأكيد بر اين موضوع كه اين كار براي نخستين‌بار در ايران و حتي جهان انجام مي‌شود، گفت:

تا به حال پيش نيامده كه در يك بازه زماني مشخص، بخش عمده سازه‌هاي تبليغات تجاري به اكران فرهنگي اختصاص يابد. به گفته كامياب، براي نخستين‌بار كل سازه‌هاي تجاري به اكران‌هاي فرهنگي اختصاص پيدا كرده كه اميد مي‌رود بازخوردهاي خوبي داشته باشد. وي اظهار اميدواري كرد كه با استقبال خوب شهروندان اين اتفاق در تقويم سازمان زيباسازي شهر تهران جايي براي خود باز كند و هر ساله شاهد اين اتفاق خوب و پسنديده باشيم. آنگونه كه وي معتقد است، در سال اول اجراي اين طرح مسلما ابعاد گوناگون اين اتفاق مورد بررسي قرار گرفته است اما نمي‌توان ادعا كرد كه طرح «نگارخانه‌اي به وسعت شهر» بي‌نقص است؛ از اين‌رو پس از اجراي اين طرح در سال‌جاري مشكلات آن بررسي و ارزيابي مي‌شود تا درصورت اجراي مجدد آن در سال‌هاي آينده، مشكلات كمتري به‌وجود آيد.

  • آثار بديع هنري در شهر

در اين روزها بسياري از آثاري كه در موزه‌هاي معتبر دنيا هم گاهي به نمايش گذاشته مي‌شود، پيش روي شهروندان تهراني است. آثاري زيبا و تنيده با فرهنگ اين مرز و بوم. قرار است 30درصد از بيلبوردهاي شهري، آثار هنرمندان خارجي را به نمايش درآورد و 70درصد از آثار به نمايش درآمده نيز ايراني باشد؛ آثاري بديع و بسيار زيبا. از قطعات خوشنويسي ميرزا علي‌اصغر و آقا لطفعلي گرفته تا اشكال قلمدان علي اشرف و آقا صادق. همچنين خطوط زيباي ميرزا غلامرضا و ميرزا يدالله و آثاري از موزه كمال‌الملك در معرض ديد شهروندان قرار خواهد گرفت. اين آثار بي‌ترديد ارديبهشت تهران را ارديبهشتي‌تر خواهد كرد.

يكي از آثاري كه روي بيلبورد شهري جاي خواهد گرفت، مرقع ميرزامهدي استرآبادي است كه تنها يك نسخه آن در موزه سن‌پترزبورگ است و تصاويري از آن براي نخستين بار روي بيلبوردهاي پايتخت، رنگي از هنر ايران‌زمين خواهد زد.

  • تابلوهايي براي ماندن

تهران اين روزها ارديبهشتي‌تر از هر ارديبهشتي‌است. بيش از 700اثر فاخر فرهنگي و هنري به جاي تبليغات شهري روي بيلبوردهاي پايتخت جا خواهند گرفت. نه پيامي تبليغاتي نه نشاني از بازاريابي و كالاهاي پرزرق و برق. هر چه هست شكوه هنر است و زيبايي و تاريخ و تمدني كه از اين آب و خاك برخاسته است. جمال كامياب گفت:

«اين اقدام تلاشي كوچك است از هجوم تبليغات بي‌مهار به شهرها كه براي نخستين بار در جهان به اجرا درمي‌آيد.» اقدامي كه گامي بلندپروازانه است. گامي براي زيباتر كردن شهر و اقدامي عملي براي ارتقاي فرهنگ شهر. جمال كامياب از همكاري خوب شركت‌هاي تبليغاتي براي اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت شهر» خبر داده و مي‌گويد: براساس توافق صورت‌گرفته قرار است بخشي از ظرفيت‌هاي تبليغاتي بيلبوردهاي شهري به فعاليت‌هاي فرهنگي اختصاص يابد. هرساله هنگام عقد قرارداد با شركت‌هاي تبليغاتي اين تعهدات اعلام شده است و تمامي شركت‌ها نيز با اين اقدامات موافقند. مسلما ما راضي به ضرر و زيان هيچ شركتي نيستيم. البته لازم است بگويم كه در اين مسير شركت‌هاي تبليغاتي با ما همكاري خوبي داشته‌اند.

کد خبر 294116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha