قیمت سکه در بازارمبادلات آتی بورس کالا در ۳‌ ماه گذشته ۲۴۰ هزار تومان کاهش یافته است

بورس

قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا روي موج خوش‌بيني نسبت به آينده رو به نزول است، قيمت اين قرارداد‌ها در 3‌ماه گذشته 240هزار تومان كاهش يافته است. به گزارش همشهري، معاملات آتي سكه در بورس كالا يك دماسنج سياسي - اقتصادي است كه وقايع مهم را از قبل پيشگويي مي‌كند، معامله گران در اين بازار آينده يك محصول را مبادله مي‌كنند.

تازه‌ترين اطلاعات نشان مي‌دهد قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه طلا كه پس از مذاكرات سوم آذرماه پارسال به اوج خود رسيده بود، در 3‌ماه گذشته به‌ويژه از ابتداي سال تاكنون تحت‌تأثير خوش‌بيني نسبت به آينده مذاكرات با كاهش زيادي مواجه شده است به‌طوري‌كه در مبادلات هفته گذشته تفاوت قيمت اين اوراق با قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار تهران به پايين‌ترين حد خود رسيد و حتي در برخي سررسيد‌ها قيمت نقدي سكه با قيمت قرارداد آتي آن در بورس كالا يكسان شد. اين در حالي است كه قيمت هرقرارداد پس از سوم آذر‌ماه93 يعني همزمان با پايان دور دوم مذاكرات هسته‌اي با رشد زيادي مواجه شد.

بسياري از بازار‌ها ازجمله بازار سرمايه انتظار داشتند تكليف مذاكرات هسته‌اي در سوم آذر‌ماه مشخص شود اما بي‌نتيجه ماندن اين مذاكرات در پاييز پارسال منجر شد بازار سرمايه به‌ويژه بازار اوراق آتي سكه طلا اميد خود را نسبت به مذاكرات ازدست بدهد و نسبت به آينده آن بد بين شود.

اين بد بيني بلافاصله منجر به رشد معاملات قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا شد به‌طوري كه از آذر‌ماه كه نتايج مذاكرات هسته‌اي مشخص شدقيمت اين اوراق مسير صعودي را پيمود و حتي قيمت طولاني‌ترين سررسيد قرارداد آتي طلا يعني شهريور94 در دي‌ماه پارسال به بالاترين نقطه خود رسيد و از مرز يك‌ميليون‌و230 هزار تومان فراتر رفت.

اين شرايط تا روز‌هاي نخست بهمن‌ماه ادامه يافت و فقط در اسفند‌ماه به‌دليل بروز نشانه‌هاي اميد‌بخش در مذاكرات هسته‌اي از روند صعودي آن كاسته شد. با آغاز سال جديد و مشخص‌شدن دور نيمه‌نهايي مذاكرات هسته‌اي بر شدت روند نزولي قيمت اوراق تسهيلات مسكن افزوده شد و قيمت سررسيد شهريور94 در هفته گذشته به 990هزارو500 تومان رسيد. به اين ترتيب قيمت اين اوراق ازدي‌ماه پارسال تاكنون 240هزار تومان كاهش يافته است.

  • تحليل يك كارشناس

يك كارشناس بازار سرمايه درباره دلايل نزول قيمت اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس گفت: انتظار مي‌رفت به‌دليل شروع‌ماه جديد و افزايش نقدينگي دردست مردم بازار نقدي سكه با افزايش تقاضا مواجه شود، اما نه‌تنها اينطور نشد بلكه موقعيت‌هاي فروش در معاملات آتي سكه نسبت به موقعيت خريد برتري پيدا كرد و حجم معاملات در اين روز نسبت به روز‌هاي گذشته كاهش يافت. هاني جمالي به پايگاه خبري بورس كالاگفت:

اطمينان از بهبود روند اقتصادي كشور تا حدي بر رفتار معامله‌گران تأثير گذاشته است به‌طوري‌كه غير از اخبار مهم سياسي، پارامتر ديگري بازار را با نوسان بالا روبه‌رو نمي‌كند. او تأكيد كرد: دليل ديگر افت قيمت‌ها، كاهش اندك قيمت ارز بوده است و تا زماني كه اخبار مثبت در بازار انتشار پيدا كند قيمت‌ها با همين روند پيش مي‌رود، بنابراين پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد بازار آتي با توجه به ثبات نرخ ارزتا پايان هفته جاري به روند با ثبات و احتمالا كمي كاهشي ادامه دهد.

کد خبر 293127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha