همشهری آنلاین: رییس دفتر مقام معظم رهبری گفت: مفاخر و اندیشمندان کشور به نحو مطلوب در جامعه شناسانده نشده‌اند لذا باید با برگزاری یادواره‌ها و همایش‌های گوناگون در این زمینه تلاش کرد.

آیت الله محمد محمدی گلپایگانی روز پنجشنبه در حاشیه همایش تفسیرنگاری در حوزه علمیه خراسان یادواره مرحوم آیت الله میردامادی نجف آبادی طی گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: مفاخر، علما و اندیشمندان بسیاری در طول تاریخ در حوزه‌های مختلف از جمله علوم دینی منشاء تاثیرگذاری بسیار در کشورمان بوده و آثار با ارزشی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

وی گفت: میزان آشنایی مردم نسبت به علما و اندیشمندان کشورمان کم است لذا این طیف ارزشمند باید بیش از پیش به مردم و جامعه معرفی شوند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری افزود: مرحوم آیت الله میردامادی نجف آبادی یکی از علما صاحبنظر حوزه علمیه خراسان از جمله در تفسیر و قرآن پژوهی بود و 40 سال بدون تعطیلی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) نسبت به این امر اهتمام می‌کرد.

وی شناخت کامل نسبت به احادیث و روایات اهل بیت(ع) را دیگر خصوصیت مهم تفاسیر آیت الله میردامادی نجف آبادی ذکر و بیان کرد: قرآن پژوهی و تفسیر این کتاب الهی بدون عنایت لازم به احادث ائمه اطهار(ع) نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

آیت الله محمدی گلپایگانی ادامه داد: زهد، تقوا، اخلاص کامل و ساده زیستی از دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت الله میردامادی نجف آبادی بوده است.

وی گفت: انسان هر اندازه که عالم باشد و در زمینه‌های گوناگون پیشرفت کند اگر به مبانی اخلاقی توجه نداشته باشد به صورت جدی منحرف خواهد شد.

رییس دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ از جایگاه خاصی در توسعه علوم و معارف دینی برخوردار بوده و علما و اندیشمندان بسیاری در این زمینه تلاش کرده و منشاء اثر بسیار بوده اند که از جمله آنها می‌توان به آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی، شیخ طبرسی و غیره اشاره کرد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه استانهای خراسان به برکت انقلاب اسلامی رشد بسیاری داشته‌اند.

آیت الله محمدی گلپایگانی گفت: امروز فرهنگ و معارف اسلامی و تشیع در سطح جهان در حال گسترش است و تقاضاهای بسیاری از نقاط مختلف جهان برای اعزام مبلغ به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال می‌شود و مقام معظم رهبری بسیار با دوراندیشی به این مساله عنایت خاص دارند.

همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه‌های علمیه استانهای سه گانه خراسان در سده اخیر یادواره آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی صبح امروز با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد.

بازشناسی حوزه کهن تفسیر در حوزه های علمیه خراسان در سده های اخیر، جریان شناسی مفسرین، بررسی ابعاد علمی اجتماعی و وجوه شخصیتی قرآن پژوهی در این حوزه مهمترین اهداف برگزاری این همایش بود.

در این همایش قرآن پژوهان معاصر حوزه علمیه خراسان آیت الله واعظ زاده خراسانی، حجت الاسلام دکتر مهدوی راد، پروفسور مهدی محقق و آیت الله استادی در تشریح ابعاد شخصیتی آیت الله میردامادی نجف آبادی و اثر شاخص وی به سخنرانی پرداختند.

در حاشیه این همایش نیز میزگرد تخصصی با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه و شرکت کنندگان مطرح آن با محوریت بررسی اهداف و بخشهای همایش برگزار شد.

همچنین رونمایی از جلد جدید کتاب خلاصه الابیان فی تفسیر قرآن، برگزاری نمایشگاهی از آثار تفسیری مفسران و قرآن پژوهان حوزه علمیه خراسان از قرن سوم تاکنون از مهمترین برنامه های جنبی این همایش است.

کد خبر 292384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha