همشهری آنلاین: انتشار نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به رهبران ایران، برای دومین هفته پیاپی مذاکرات هسته‌ای با تهران را در مرکز رویارویی سیاسی میان کاخ سفید با رژیم صهیونیستی و اکثریت جمهوریخواه کنگره از سوی دیگر قرار داد.

به گزارش ایرنا، بی.بی.سی در گزارشی افزود: نامه‌ای بی‌سابقه با هدف تضعیف باراک اوباما که با واکنش بی درنگ کاخ سفید و نمایندگان ارشد کنگره از حزب دمکرات روبرو شد؛ از رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنا گرفته که آن را سیلی محکی به وجهه ایالت متحده آمریکا در سطح بین المللی خواند تا معاون ریس جمهوری که این اقدام را دون شان سنا دانست و گفت نمونه ای شبیه آن را در تمام 36 سالی که سناتور بوده ندیده است.

گزنده ترین پاسخ را خود باراک اوباما داد و این نامه را یاری رساندن جمهوری خواهان به جناح های تندرو در ایران و ائتلاف نامتعارف خواند.

این دعوا بر سر یک تصمیم حساس در حوزه سیاست خارجی، به یک جنگ لفظی میان دو جناح اصلی در واشنگتن محدود نمانده و بازتاب گسترده ای در افکار عمومی آمریکا داشته است.

از شبکه های خبری دیداری و شنیداری گرفته تا روزنامه های بزرگ و کوچک و کمدین های معروف سیاسی - که گاه تاثیر و تعداد بینندگانشان در آمریکا بیشتر از رسانه های خبری است - و البته شبکه های اجتماعی مثل توییتر و فیس بوک.

بحث هایی که عمدتا شامل انتقادهای گاه بسیار تند علیه 47 سناتور بود؛ دمکرات ها تنها معترضین به این نامه نبوده اند، بعضی رسانه ها، کارشناسان سیاست خارجی و نمایندگانی که معمولا از سیاست های اوباما دل خوشی ندارند نیز اقدام 47 نفر را زیاده روی و زیر سوال بردن اختیارات رییس جمهوری دانسته‌اند.

تیتر روزنامه دست راستی 'دیلی نیوز' در نیویورک که اتفاقا از نشریات منتقد اوباماست از این جمله است؛ این روزنامه عکس چندتن از سناتورهای ارشد امضا کننده این نامه را با تیتر 'خائنان' منتشر کرد.

استفاده از این عنوان در ادبیات سیاسی آمریکا به هیچ وجه معمول نیست، استدلال نشریه مذکور این بود که سناتورهای امضا کننده این نامه در مسیر زدن یک گل سیاسی به باراک اوباما، منافع کل آمریکا را به خطر انداخته‌اند.

عکس صفحه اول این روزنامه به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی همخوان شد و در توییتر ترکیب 47خائن در قالب یک 'هشتگ' مورد استقبال وسیع قرار گرفت.

همزمان روزنامه های محلی دیگری که الزاما با سیاست های دولت اوباما موافق نیستند هم در این مورد با کاخ سفید همراه شدند.

سرمقاله های روزنامه های روز چهارشنبه از 'سالت لیک تریبیون' در ایالت محافظه کار یوتا گرفته تا 'کوریر جورنال' در ایالت کنتاکی که رهبر جمهوری خواهان در سنا این ایالت را نمایندگی می کند و نشریه 'نیوزآبزرور' در ایالت کارولاینای شمالی، در کنار روزنامه های عمده ای مثل یواس ای تودی، بوستون گلوب و نیویورک تایمز، همه با عنوان هایی مانند آیا نمایندگان کنگره دیوانه شده اند؟ نوشتن این نامه را به باد انتقاد گرفتند.

بعضی فعالان ضد جنگ و دمکرات هم طوماری را روی وب سایت کاخ سفید گذاشتند که در آن با استناد به قانونی که بیش از 200 سال پیش به تصویب رسیده، نویسنده و سناتورهای امضا کننده این نامه را مستحق محاکمه دانستند؛ بیش از 1٣0 هزار نفر این طومار را در عرض 48 ساعت امضا کردند.

هیلاری کلینتون کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از حزب دمکرات برای سال ٢٠١٦ هم از این قافله عقب نماند و در یک توییت نوشت: کسانی که قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری را دارند نباید پای چنین نامه ای را امضا کنند.

این سونامی انتقاد، برخی از سناتورهای جمهوری خواه را در موضع دفاعی قرار داده است. هفت نفر از سناتورهای جمهوری خواهی که آن نامه را امضا نکردند، گفتند که از اول می دانستند نامه به ایران با هدف تضعیف اوباما، می تواند دردسر ساز باشد.

جنگ تند لفظی در واشنگتن بر سر مذاکرات با ایران که در تاریخ روابط پر فراز و نشیب دو کشور بی سابقه است و نشان از میزان اهمیت پروژه به شکست کشاندن این مذاکرات برای جمهوری خواهان دارد.

بی.بی.سی در پایان خاطرنشان کرد: تا این لحظه تهدید به تصویب تحریم های بیشتر، دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، نوشتن نامه به رهبران جمهوری اسلامی و هشدار در مورد به رسمیت نشناختن تعهد احتمالی آمریکا به ایران و جامعه بین المللی، هیچ کدام نتوانسته حرکت رو به جلوی مذاکرات را متوقف کند اما بی شک مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق با ایران را به یک مساله حیثیتی و سیاسی برای اوباما، با پی آمدهای جدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، تبدیل کرده است.

کد خبر 289782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha