همشهری آنلاین: برخی از گالری های تهران از هفته گذشته میزبان آخرین نمایشگاه های خود در سال ۹۳ شده و تعدادی دیگر نیز از نیمه اسفند به استقبال آخرین نمایشگاه های خود در سال‌جاری می روند.

گالری‌های تهران

به گزارش مهر؛‌  گالری‌های تهران در آخرین فعالیت‌‌های خود در سال ۹۳ نمایشگاه های مختلفی را میزبانی می‌کنند که «عکس های جدیدتر»، «هزار و سیصد و شصت ساعت و بیست و یک دقیقه»، «کله ملق»، «آفرینش حوا» و «نگران نباش بوکوفسکی» عناوین تعدادی از این نمایشگاه هاست.

گالری اُ

گالری اُ در آخرین نمایشگاه سال ۹۳ خود عکس‌های محمدرضا میرزایى را با عنوان «عکس‌های جدید‌تر» به نمایش می گذارد. این نمایشگاه از ۱۵ تا ٢۵ اسفندماه برپاست و شامل تازه ترین آثار این هنرمند است.

در عکس‌های محمدرضا ميرزايی هميشه چالشی ميان انتزاع و واقع‌نمايی و البته ميان چيزی و هيچ وجود دارد که او آن را از ويژگي‌های ذاتی عکاسی مي‌داند. در نمايشگاه «عکس‌های جديدتر» ميرزايی يک ‌بار ديگر با حذف کلمات از کنار تصاويرش، مخاطبان را به ديدن عکس‌هايی دعوت می‌کند که شايد اصولا به کلمات ترجمه‌ ناپذيرند.

چيزهای پيش و پا افتاده و روزمره به جهت حضور هميشگی و آشنايی بيش از حد، ناديده گرفته می‌شوند و به موقع و گاهی هم بسيار سريع و بی ‌آنکه حتی متوجه شويم، جايشان را به جايگزين‌ها می‌دهند. 

هر چند که تصاوير انتزاعی او بعضاً چشم‌نوازند، اما روشن است که عكاس تنها در پی يافتن بهترين فرم چيزها نيست و شايد هدف فرم‌ها بيش از کشف و مواجهه با زيبايی، ايجاد پرسش باشد. او گاهي آن قدر به چيزها نزديک است و يا اين که آنقدر نور بر آن‌ها تابانده که سخت مي‌توانيم بگوييم آن چيز دقيقاً چيست و اينجاست که عنوان نمايشگاه، اين تنها کلمات توصيفی در کنار عکس‌ها، می ‌تواند مهمتر جلوه کند. اما او به سياق عکس‌هايش طفره می ‌رود و عنوان «عکس‌های جديدتر» را براي اين نمايشگاه انتخاب می ‌کند که خصوصا بعد از نمايشگاه قبلی‌اش «عکس‌هاي جديد» عنوانی کنايه‌آميز و ابزورد به نظر مي‌رسد.

این نمایشگاه تا ٢۵ اسفند در گالرى اُ واقع در خیابان ویلا، کوچه خسرو، پلاک ۴۶ دایر است.

گالری ایوان سپید

نمایشگاه گروهی از آثار اعضای انجمن نقاشان ایران از جمعه ۱۵ اسفند تا ۲۰ اسفند در گالری ایوان سپید برپا می شود.

در این نمایشگاه آثاری از ندا معين افشار، فيروزه امينی، سهيلا حقيقت، فروغ خوشنويس، مريم خيری، پروانه رزاقی، فاطمه شاه علی، فروزان شيرغانی، ترانه صادقيان، احمد طالبي، شبنم طلوع، کيوان عسگری، رفعت فکوری، سُها کبيری، مهين لطف محمدی، مريم مجتهدی مقدم و ناصر محمدی روی دیوار می رود.

این گالری در مهرشهر کرج، بلوار ارم، بعد از باغ سیب، جنب سه راه شهرداری، پلاک ۲ واقع است.

گالری آران

«هزار و سیصد و شصت ساعت و بیست و یک دقیقه» عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی‌ نوگل مظلومی است که از روز جمعه ۱۵ اسفندماه تا ۲۴ اسفندماه در گالری آران برپاست.

اين هنرمند جوان در آثارش به دغدغه مرگ و نيستی می پردازد و در کاتالوگ نمايشگاهش می نويسد: «مرگ بازگشت به تهی است. چرا تهی را می پسندم؟ از آن جهت که ذهن ما فرای زندگی را متصور نيست. پيش و پس زندگی، آنجا که توان تصورش بر ما پوشيده است، تهي است. مرگ همان تهی بی کران است که زندگی در فواصلش ايجاد می شود. مرگ چيزي نيست که انجام يا واقع شود. مرگ از هرگونه فعلی عاريست. مرگ در حالی که از هرگونه فعلی عاريست تمامی افعال را نيز در برمی گيرد، زيرا که مرگ زندگی را در برگرفته است. در حقيقت آن چه که واقع می شود زندگيست. اين گونه، مرگ هم زندگی است و هم نيست.

گالری آران در کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲واقع شده است.

گالری نقش جهان

گالری نقش جهان نیز از نیمه اسفندماه در آخرین نمایشگاهش برای سال ۹۳ پذیرای دومین نمایشگاه سالانه خود است که به ارائه آثار ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی هنرمندان پیشکسوت نقاش اختصاص دارد.

این نمایشگاه تا ۲۵ اسفندماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برای بازدید و خرید علاقه مندان دایر است.

گالری نقش جهان در خیابان نیاوران، خیابان باهنر، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی، شماره ۹ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری افرند

این گالری از نیمه  اسفندماه پذیرای یک نمایشگاه کاریکاتور با عنوان «کله ملق» است که گردهمایی کاریکاتوریست های «نیشخط» محسوب می شود و با همکاری روزنامه قانون در گالری افرند به نمایش گذاشته می شود.

این آثار تا ۲۲ اسفندماه در این گالری به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان ۱۹ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک ۴۸ روی دیوار خواهد بود.

گالری شیرین

نمایشگاه نقاشی‌های ارگانیک مصطفی دمیرچی (داچی) با عنوان «آفرینش حوا» آخرین نمایشگاه گالری شیرین در سال ۹۳ است که روز جمعه ۱۵ اسفندماه گشایش می یابد.

دمیرچی پس از یک دهه در تهران دومین نمایشگاه انفرادی خود را برپا می‌کند. در این نمایشگاه که از لحاظ تکنیک، متریال و موضوع نگاه متفاوتی را در عرصه هنر معاصر ایران دنبال می‌کند ۱۷ اثر ارگانیک این هنرمند در گالری شیرین بر روی دیوار خواهد رفت. آثار دمیرچی که جملگی در قطع‌های بزرگ از ۲ تا ۸ متر هستند، نگاه آزاد این هنرمند به فرم‌ها و خطوط مواج هنر نگارگری ایران را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. داچی در این آثار تلاش داشته تا با بهره‌گیری از تکنیک‌های هنر مینیاتور جذابیت این هنر را در ابعاد بزرگ جنبه مفهومی و معاصر بخشد.

همچنین این هنرمند بر اساس مواد رنگین هنر کهن نگارگری در ساختاری جسارت‌آمیز با استفاده از متریال‌های زندگی معاصر، آثار خود را با مواد ارگانیک همچون، قهوه، شکلات، کاکائو، چای و ادویه‌ها رنگین ارائه کرده است.

موضوع آثار دمیرچی (داچی) نیز آفرینش حوا و هبوط انسان بر روی زمین است. هبوطی که از تسلیم تا نافرمانی، از مکر تا پشیمانی و از سرگردانی تا سرگشتگی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

نمایشگاه مصطفی دمیرچی (داچی) تا ۲۵ اسفندماه در گالری شیرین واقع در کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ برپاست.

گالری شکوه

گالری شکوه در آخرین نمایشگاه سال ۹۳ خود روز جمعه ۱۵ اسفندماه نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ محمدعلی یزدچی را میزبانی می کند.

یزدچی در این نمایشگاه ۳۰ اثر آبرنگ بر روی مقوا در ابعاد ۷۰×۷۰ سانتی متر را به تماشا می گذارد. او در تازه ترین آثارش فضای شهری، گل و طبیعت را در بستری رئال و آبستره به تصویر کشیده است.

محمدعلی یزدچی قریب به ۲۰ سال است که آبرنگ کار می کند. این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می شود.

نمایشگاه آثار محمدعلی یزدچی تا چهارشنبه  ۲۰ اسفند ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر خواهد بود و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار دیدن کنند.

گالری صا

گالری تازه تأسیس «صا» با نمایش آثار مدرن و معاصر ١۹ هنرمند شناخته شده روز جمعه ۱۵ اسفند آغاز به کار می کند و به جمع سایر گالری های تهران اضافه می شود. این گالری به مدیریت مریم صالحى به نمایش آثار متنوعی درعرصه هنرهای تجسمی اختصاص خواهد داشت.

رضا نامى نمایشگاه گردانى نخستین نمایشگاه رسمى گالرى صا را به عهده دارد. در این نمایشگاه آثاری از ۱۹ هنرمند شامل بهرام دبیرى، معصومه مظفرى، گیزلا وارگا سینایى، رضا یحیایى، محمدحسین عماد، شهره مهران، آریا اقبال، نیلوفرقادرى‌نژاد، حمید پازوکى، علیرضا جدى، على ذاکرى، فرح ابوالقاسمى، احمد نصراللهى، سیمین اکرامى، کتایون مقدم، توران زندیه، رضا افسری، کوروش گلنارى و مهدى احمدى آثار تازه‌اى روى دیوار مى‌رود.

گالرى صا در خیابان پاسداران، بوستان هشتم، پلاک ١٣۴ طبقه همکف واقع است و غیر از دوشنبه‌ها علاقه مندان مى توانند همه روزه از این گالرى در ساعت ۴ تا ٨ بعدازظهر دیدن کنند.

گالری هفتان

گالری هفتان، نمایشگاهی از آثار گنجینه ای خود را  برای آخرین نمایش سالانه خود برگزیده است که به آثار نقاشی، نقاشی خط، طراحی و مجسمه از هنرمندان شناخته شده اختصاص دارد.

این نمایشگاه جمعه ۱۵ اسفندماه با آثاری از هانيبال الخاص، نصرت الله مسلميان، محمدوحيد موسوی جزايری، مهرداد خطايي، معصومه مظفری، رضوان صادق زاده، رضا هدايت، سيما شاهمرادی، فروزان پرويزفرزام، حسن حاضر مشار، شبنم طلوع، رامين مهدي نژاد، اکبر نيکان پور،مهرين مختاری، اصغر شاملو، مجيد حسين زاده، مهرداد پورنظرعلی، فريبا فاطمی، ناصر محمدی، سوسن مبشر، نيکروز سيدی، نرگس خادمی، عليخان عبدالهی، هانی نجم، شيوا شهلا، زهرا محمودی و فاطمه افشاری گشایش می یابد و تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد.

گالری هفتان در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، خیابان سلیمان خاطر، کوچه ابرارغربی پلاک ۶۵ واقع است.

گالری فرامرزی

این گالری نیز از ۱۵ تا ۲۵ اسفندماه میزبان نمایشگاهی از گلیم‌های مرغابی کردستان با عنوان «مرغآبان» است.

گالری فرامرزی در میدان ونک، خیابان ونک، کوچه ارم، پلاک۶ واقع است.

گالری ژیوار

گالری ژیوار آخرین نمایشگاه سالانه خود را به نمایش آثار خوشنویسی اختصاص داده است.

در این نمایشگاه خوشنویسی‌های سیف الله بختیاری با عنوان «گلستان شیدایی» برپا می شود که از ۱۵ تا ۲۵ اسفند در این گالری به نشانی خیابان شریعتی، خیابان ظفر، خیابان آقازاده فرد، کوچه بنفشه، پلاک ۱۴ پذیرای علاقه مندان است.

گالری ۲۶

گالری ۲۶ نیز آخرین نمایشگاهش را به بازارچه نوروزی عرضه آثار هنری اختصاص داده است که  از ۱۵ تا ۲۲ اسفند در این گالری به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ برپاست.

گالری هما

نقاشی‌های فرشید شفیعی با عنوان «نگران نباش بوکوفسکی» که از ۱۵ اسفندماه در گالری هما روی دیوار می رود، آخرین نمایشگاه این گالری است که تا ۲۶ اسفندماه ادامه دارد.

 گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع است.

کد خبر 289104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha