همشهری آنلاین: یک هنرمند که به سبک‌های جدیدی در هنر معرق پرداخته است با گله از بی‌توجهی مسوولان به مقوله‌ی هنر، تأکید کرد: من هیچ انتظاری ندارم.

عباس پهلوان مقدم

يه گزارش ايسنا؛ عباس پهلوان‌مقدم اظهار کرد: 20 سال دویدم و امروز هم هیچ انتظاری از مسوولان ندارم؛ آن‌ها برای هنر آن‌طور که باید، ارزش قائل نشده‌اند و نمی‌شوند.

این هنرمند درباره‌ی ابداع سبک جدید معرق دولایه، سه‌لایه و چندلایه، توضیح داد: در این سبک جدید، تصویر در چند مرحله اجرا می‌شود؛ اگر بخواهیم تصویر را با سبک دولایه اجرا کنیم، ابتدا آن را به دو بخش اجزای دورتر و نزدیک‌تر تقسیم می‌کنیم. قسمت‌های مختلف توسط چسب چوب از پهلو به هم ثابت و چسبانده می‌شود و در پایان از این ترکیب تمام چوب، تصویری برجسته و دوبعدی شامل بُعد دور و بُعد نزدیک به نام معرق دولایه و دوبعدی تمام چوب (دارای چوب‌های رنگی) ایجاد می‌شود.

او افزود: معرق سه‌لایه نیز به همین ترتیب معرق دولایه است و در آن، تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم، اجزای دورتر، اجزای میانه و اجزای نزدیک به ترتیب روی هم نصب می‌شوند و در نهایت، هر لایه مفهوم یک بعد را به بیننده منتقل می‌کند.

پهلوان‌مقدم همچنین درباره‌ی مواد مورد استفاده در آثار معرق چندلایه و چندبعدی، گفت: در این تابلوها از چوب‌های گردو، عناب، زردآلو، زرشک، چنار، سنجد، افرا، ممرز و اقاقیا که رنگ‌های مختلف و متنوع دارند، استفاده می‌شود.

این هنرمند به ثبت بین‌المللی این سبک اشاره و اظهار کرد: این سبک به‌صورت بین‌المللی سال گذشته به ثبت رسید؛ روند ثبت این سبک دو سال به طول انجامید و سازمان فنی و حرفه‌ای در این زمینه همکاری خوبی داشت.

پهلوان‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی تعداد و قیمت آثار این سبک، گفت: هر ماه با دو نفر از همکارانم می‌توانیم 30 تابلو چندبُعدی تولید کنیم و هر اثر با توجه به مواد اولیه و زمان ساخت هریک، حدود 150 هزار تومان قیمت دارد. با استفاده از فرمول‌ها در زمان ساخت تابلوها میان‌بر زدیم. ضمن این‌که باید در این مسیر، ابتکار و تنوع داشت. با این‌که این هنر درآمدزایی چندانی ندارد، من همواره در حال نوآوری بودم.

او همچنین بیان کرد: هر دو طرف تصویر در این سبک، مشابه یکدیگر هستند، به‌طوری که هیچ کارشناسی نمی‌تواند تشخیص دهد کدام طرف رو و کدام طرف پشت است. این سبک با بهره‌گیری از علم ریاضی و فیزیک شکل گرفته است. معرق دو رو با طرح سیمرغ دارای ریزترین قطعات، با وزن 800 گرم، ضخامت دو میلی‌متر و طول و عرض 55×100 سانتی‌متر و دارای حدود 50 هزار قطعه است. در ساخت تابلوی معرق دو روی سیمرغ از چوب‌های مختلف مانند اقاقیا، سنجد، چنار، گردو، عناب، زرشک، زردآلو، افراد و ممرز استفاده شده است.

ابداع‌کننده‌ی سبک معرق دو رو تصریح کرد: ساخت این اثر دو سال طول کشید و با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که کوچک‌ترین تفاوتی حتی در حد میلی‌متر، در این تابلوی معرق و بین دو روی آن وجود ندارد. این تابلو قابل فروش نیست چون در زمان ساخت، به‌دلیل مشکلات مالی، مجبور به واگذاری بخشی از آن شدم، ولی اگر کل ‌کار متعلق به خود من بود، آن را به موزه آستان قدس اهدا می‌کردم.

پهلوان‌مقدم درباره‌ی تابلوهای معرق با زمینه‌های رنگی نیز گفت: سیر ساخت این تابلوها مانند دیگر آثار است، با این تفاوت که در آن‌ها از دو لایه شیشه و چوب یا چرم استفاده شده است. همچنین در این سبک می‌توانیم تابلوهایی با زمینه رنگی، چوبی یا چرمی داشته باشیم. این سبک برای اولین‌بار در دنیا و توسط من و همکارانم اجرا و ثبت شده است.

کد خبر 289482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha