یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هش تگ (Hashtag) این روزها دنیای وب را تسخیر کرده است. از پست‌های توییتر گرفته تا عکس‌های اینستاگرام، روزانه میلیون‌ها کلمه تبدیل به برچسب‌هایی برای دنبال کردن موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

hashtag

بعضی از هش‌تگ‌ها نظیر instagood# و tbt# یا همان throwbackthursday به بیش از 300 میلیون عکس متصل هستند. جالب اینجاست که بعضی از متخصصین بازاریابی از روند پیشرفت هش تگ‌ها برای تعیین استراتژی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما تابحال به این فکر کرده‌اید که هش‌تگ و کاراکتر # چطور وارد ارتباطات روزمره ما شده است؟ بر اساس اسناد تاریخی، اولین نشانه‌ها از کاراکتر # به متون دست نویس نیوتن برمیگردد که وقتی می‌خواسته علامت اختصاری پوند (lb) را روی کاغذ بنویسد آنقدر سریع اینکار را انجام می‌داده که نتیجه چیزی شبیه کاراکتر # در می‌آمده است. بعد از آن استفاده از ‎# تنها محدود به نمایش علامت پوند بود تا زمانی که در سال 1962 آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شرکت AT&T به نام بل (Bell) شروع به ساختن پوسته‌ای جدید برای تلفن‌های دکمه (تا قبل از آن شماره‌گیر دوار برروی تلفن‌ها نصب می‌شد) کرد.

newton

چپ: دست نویس اسحاق نیوتن - راست: علامت اختصاری پوند در نوشتار انگلیسی

در این تلفن‌ها اعداد 0 تا 9 جوری قرار داشتند که دو طرف عدد صفر خالی می‌ماند و تصمیم گرفته شد دو کلید جدید به تلفن‎های شیک و جدیدی که قرار بود به بازار بیایند اضافه شود. مهندسان آزمایشگاه بل تصمیم گرفتند از دو کاراکتر # و * برای نام این دو کلید استفاده کنند. یکی از دلایل این انتخاب این بود که کامپیوترها این دو کاراکتر را از طریق جدول کاراکترهای ASCII می‌شناختند.

جالب اینجاست که مهندسان آزمایشگاه بل نامی برای کاراکتر # به ذهنشان نمی‌رسید برای همین بعد از چند سال کلمه ساختگی Octotherp به عنوان نام # برگزیده شد. در بین مهندسان برق معروف است از آنجا که کارمندان آزمایشگاه بل علاقه خاصی به قهرمان آمریکایی المپیک، جیم تورپ (Jim Thorpe) داشتند نام این کاراکتر را به Octothope تغییر دادند.

keypad phone

از دهه شصت تا سال 2007 این کاراکتر (که تا آن زمان به پوند معروف بود) به هیچ وجه جایگاه امروزی خود را نداشت. در سال 2007 اولین استفاده از # در شبکه‌های اجتماعی توسط یکی از گرافیست‌های گوگل به نام کریس مسینا پیشنهاد داده شد. وی در یکی از پست‌های توییتر خود گفت به نظرش استفاده از این کاراکتر برای تعیین موضوعات گفتگو و پست‌ها خوب است.

بعد از مدتی استفاده از هش‌تگ برای برچسب دادن به پست‌ها ابتدا در توییتر و سپس فیس‎‌بوک و سرانجام اینستاگرام به شدت رایج شد تا جایی که این روزها کمتر پستی را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنید که بدون هش‌تگ مناسب ارسال شود.

یکی از کاربردهای رایج # ایجاد مسابقات عکاسی در اینستاگرام است. برای مثال صفحه رسمی اینستاگرام )با نام کاربری instagram) هر هفته مسابقه‌ای به نام "پروژه آخرهفته هش‌تگ" (Weekend Hashtag Project) برگزار می‌کند و از کاربران می‌خواهد عکس‌های خود را با موضوعات مشخص با یک سری هش‌تگ واحد ارسال کنند. برای مثال هش‌تگ WHPmystery# مربوط به عکس‌هایی از مناظر و اجسامی است که به نوعی حس اسرارآمیز بودن را در بیننده تدایی می‌کنند.

صفحه رسمی شهرداری تهران (Tehranmunicipal) نيز از ‌هش‌تگ #شهرچنار برای برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع مناظر زیبای شهر تهران استفاده می‌کند.

کد خبر 285911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha