شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر چند وجود ابر در جنوب کشور تا حدودی بررسی‌ها را با مشکل مواجه کرده اما بر اساس بررسی‌ها و اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها، منشاء گرد و غبار در اهواز داخلی است.

به گزارش ايرنا،‌ ضیاء الدین شعاعی افزود: عملیات حفاری وزارت نفت موجب خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم شده است و از این رو این حوضه به منشا گرد و غبار داخلی تبدیل شده است.

وی ادامه داد:البته اکنون با تعهد وزارت نفت، آب حوضچه شماره سه به سمت بخشی از تالاب هورالعظیم رها سازی شده است که امیدواریم با استمرار این روند تا حدودی شاهد کاهش گرد و غبار باشیم.

وی با بیان اینکه دو نقطه در کشور جزو اولویت‌های جدی برای مقابله با گرد و غبار است، گفت:یک نقطه شهر زابل است که به لحاظ خشکسالی، خشک شدن دریاچه هامون و وزش بادهای 120 روزه با مشکل گرد و غبار مواجه است و منطقه دیگر اهواز در جنوب کشور است.

شعاعی ادامه داد:عملیات مقابله با گرد و غبار در این مناطق در حال انجام است اما گاهی با به وجود آمدن شرایط خاص مانند وضعیت فعلی اهواز، مشکل حادتر می‌شود.

وی گفت:وزش باد از جنوب کشور و افزایش سرعت آن در چند روز گذشته مشکلاتی را برای مردم اهواز ایجاد کرده و موجب شده است غلظت آلاینده در این شهر به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد.

مدیر مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: اکنون در حال طراحی یک پروژه ضربتی برای مقابله با گرد و غبار در جنوب کشور هستیم که امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز این کار زودتر انجام شود.اکنون در حال تعامل و رایزنی با دولت و وزارت نفت هستیم تا بتوانیم با تامین اعتبار مورد نیاز فرایند گرد و غبار را در سالجاری کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه این پروژه شامل مالچ پاشی، کشت و ایجاد فضای سبز است،گفت:البته در دولت نهم وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار اجرای این پروژه شد که بر این اساس تاکنون حدود 3 هزار هکتار از اراضی در جنوب مالچ پاشی شده است اما با توجه به شدت بحران در منطقه این روند کافی نیست.

شعاعی تاکید کرد: امیدواریم این طرح ضربتی یک تا دو هفته آینده آماده شود و با تامین اعتبار کافی جزو اولویت های کاری دولت قرار گیرد.

وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای مقابله با گرد و غبار شامل مالچ پاشی و ایجاد فضای سبز 200 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که از چند سال پیش پیمانکار در حال کار است اما با توجه به شرایط بحرانی منطقه این میزان اعتبار کافی نیست بنابراین پیشنهاد افزایش اعتبار و تعداد پیمانکار را به دولت داده‌ایم که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

شعاعی تاکید کرد: برنامه این هفته سازمان محیط زیست تعامل با دولت است تا بتوانیم اعتبارات بیشتری را تخصیص دهیم تا کار به صورت چند پیمانکار و چند گروه انجام شود.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال اسناد پروژه مقابله با گرد و غبار برای مالچ پاشی و کشت آماده و به پیمانکار واگذار شود، البته هنوز میزان عرصه برای مالچ پاشی مشخص نشده است که امیدواریم همزمان با پیشنهاد اعتبار به دولت، عرصه‌ها نیز مشخص شود.

وی درباره فعالیت‌های برون مرزی برای مقابله با گرد و غبار گفت: در این زمینه تفاهم نامه‌ای با کشور عراق منعقد شده و در آن بر همکاری دو کشور برای مقابله با این پدیده تاکید شد، اما برخی عوامل موجب کند شدن این روند همکاری شده است.

مدیرمقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون اهواز 2بار در شرایط بحرانی افزایش غلظت آلاینده‌های هوا قرار گرفته که اولی منشا خارجی و از سمت عربستان و دومی که اکنون با آن مواجه است منشا داخلی دارد.

پدیده گرد و غبار در روزهای پایانی هفته گذشته منطقه شمال استان خوزستان و اهواز را فرا گرفت و بروز آن مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست خوزستان به ایرنا گفته بود: میزان گرد و غبار در آبادان 225، اندیمشک 127، سوسنگرد 767، امیدیه 654، بهبهان 589، گتوند 166 و شوش 460 میکروگرم بر مترمکعب است.

لاهیجان زاده گفت: میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب است.

کد خبر 285883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha