دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعضای شرکت‌کننده در یک اجلاس سازمان ملل در روز شنبه ۱۶ مه گفتند ۴ کشور شامل روسیه جلوی پیشنهادی را برای افزودن آزبست کریزوتیل به فهرست مواد خطرناک در معرض محدودیت‌های صادراتی، گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه‌هایی که در اجلاس ژنو در روز شنبه حضور داشتند، اعلام کردند که روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و زیمبابوه با وارد کردن این ماده معدنی که آزبست سفید هم نامیده می‌شود و کارشناسان بهداشتی می‌گویند سرطان‌زا است، به فهرست پیمان روتردام مخالفت کردند.

پیمان روتردام سال ۱۹۹۸ دادوستد مواد شیمیایی را با ملزم کردن صادرکنندگان به اینکه کشورهای مقصد کاملا از خطرات آنها آگاه شده و موافقت آشکار خود را با وارادت آن اعلام کرده باشند، محدود می‌کند.

گروه‌های جامعه مدنی و اتحادیه‌ها که خواستار وارد کردن کریزوتیل به این فهرست هستند، از اینکه پنجمین تلاش در طول یک دهه برای انجام این کار با بن‌بست روبرو شده است، ابراز خشم کردند.

برایان کوهلر، رئیس بخش بهداشت، امنیت و توسعه پایدار در اتحادیه جهانی IndustriALL در این باره گفت: «وارد نشدن آزبست کریزوتیل به این فهرست معنای آن است که میلیون‌ها کارگر در معرض این ماده همچنان از خطرات مرگبار آن بی‌اطلاع باقی خواهند ماند.»

او افزود: «کشورهایی که از این فهرست حمایت می‌کنند باید قاطع‌تر عمل کنند تا مانع باقی ماندن پیمان روتردام به صورت یک مضحکه شوند.»

پیمان روتردام نیاز به اجماع کامل همه اعضای دارای حق امضا دارد، به این معنا که یک کشور منفرد هم می‌تواند از درخواست برای وارد کردن یک ماده جدید به فهرست جلوگیری کند.

به گفته سازمان‌دهندگان این کنفرانس، اجلاس ژنو توانست حشره‌کش متامیدوفوس را به این فهرست بیفزاید، اما نتوانست طیفی از مواد شیمیایی دیگر، از جمله آفت‌کش پارکوآت را که بررسی‌ها بیانگر ارتباط ان با بیماری پارکینسون بوده‌اند، به این فهرست بیفزاید.

آلکساندرا کاتربو، یکی از دو هماهنگ‌کننده سازمان «اتحاد پیمان روتردام»، هشدار داد که تاخیر این اجلاس در وارد کردن کریزوتیل به فهرست مواد ممنوع پیامدهای هولناکی داشته باشد.

  • حکم مرگ

او خطاب به کنفرانس گفت: «هر سال که شما این ماده را فهرست نمی‌کنید، هزاران و هزاران نفر از مردم در معرض این ماده قرار می‌گیرند و این امر به معنای حکم مرگ آنها است.»

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دست کم ۱۰۷ هزار نفر در سال به علت سرطان‌های مربوط به آزبست و بیماری‌های ریوی مانند آزبستوز و مزوتلیوم می‌میرند.

با اینکه مدت‌های طولانی است که خطرناک بودن سایر انواع آزبست برای سلامت تایید شده است، کریزولیت به طور گسترده‌ای، به خصوص به عنوان یک جزء ارزان‌قیمت در مواد ساختمانی مورد استفاده در کشورهای در حال توسعه به کار می‌رود.

حدود دو میلیون تن آزبست کریزوتیل در هر سال تولید می‌شود، و صنایع تولیدکننده ان و شماری از کشورهایی تولیدکننده یا مصرف‌کننده این نوع آزبست می‌گویند این ماده بی‌خطر است.

اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «خطر دچار شدن به سرطان در جمعیت‌های قرار گرفته در معرض میزان‌هایی بسیار پایین آزبست مشاهده شده است.»

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱۲۵ میلیون نفر در محل کار در معرض آزبست قرار می‌گیرند.

خانواده‌های کارگران نیز می‌توانند از طریق گردوغبار روی لباس‌ها در معرض آزبست قرار گیرند، و مواد ساختمانی در خانه‌ها می‌توانند منبعی برای در معرض قرارگیری ساکنان برای دهه‌ها به این ماده باشند.

شاراد ساوانت، کارگر آزبست ۷۵ ساله در کارخانه آزبست ترنر و نیوال در بمبئی پس از تشخیص آزبستوز در خود و همسرش به ژنو
آمده بود تا برای در فهرست قرار دادن کریزوتیل لابی کند.

او از طریق یک مترجم به خبرنگاران گفت: «کودکانم می‌دانند که من رنج می‌برم و مادرشان رنج می‌برد.» و ابراز نگرانی کرد که فرزندان بزرگسالش و حتی نوه‌هایش ممکن است در معرض آزبست قرار گرفته باشند.

او گفت: «این خطای شرکت آزبست است.»

هند برای مدت درازی سرسختان مخالف افزودن کریزوتیل به فهرست پیمان روتردام بوده است، اما در نهایت به جمع چهار کشوری که که رسما با این وارد کردن به فهرست مخالفت کردند، نپیوست.

تلاش‌های گذشته برای فهرست کردن کریزوتیل برای مدت‌های درازی بوسیله کانادا، یک تولیدکننده عمده این ماده، ناکام گذاشته شد، اما این دولت در سال ۲۰۱۲ حمایت خود از این صنعت را کنار گذاشت.

و امسال نیز، کنشگران از اینکه برزیل ،یک تولیدکننده دیگر کریزوتیل، از فهرست کردن این ماده حمایت کرد، خشنود شدند.

کد خبر 295230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha