یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

موضوع شورایاری‌ها و اصلاح آیین‌نامه‌ تشکیل انجمن شورایاری‌ها بیشترین وقت جلسه شورای شهر تهران را به‌خود اختصاص داد چه آنکه تا زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مدت زیادی باقی نمانده است.

قالیباف در شورای شهر

اين موضوع مهم باعث شد كه محمدباقر قاليباف، شهردار پايتخت هم در يكصد و همجدهمين جلسه شوراي شهر تهران حضور داشته و توضيحاتي ارائه بدهد.

  • تقويت شوراياري‌ها با رويكرد محله‌محوري

شهردار تهران در جريان بررسي اصلاح موادي از مصوبه تشكيل انجمن‌هاي شوراياري اسلامي شهر تهران گفت: «امروزه ملاقات‌هاي متعدد با اقشار متعدد، مديريت زمان را از ما گرفته است؛ بنابراين بايد بتوانيم اين وظيفه را در مقياس محله و توسط مديريت محله انجام دهيم. در سال84 كه توفيق خدمت در شهرداري را پيدا كردم وقتي برنامه‌هاي خود را در همين سالن ارائه مي‌دادم به 2رويكرد اشاره كردم كه اساس برنامه‌ريزي‌ام براي مديريت شهر تهران بود. نخست رويكرد به مسائل اجتماعي و فرهنگي و دومين رويكرد محله محوري و محله‌گرايي كه در حوزه مديريت شهري مدنظر قرار گرفت.»

محمدباقر قاليباف گفت كه طبيعتا رويكرد محله‌محوري بدون توجه به شوراياري‌ها امكان‌پذير نبود چراكه عقبه شوراي شهر و شهرداري مردم بوده و آنان هستند كه بايد براي اداره شهرشان ايفاي نقش كنند. وي اضافه كرد: «در اين راه هم چالش‌هاي بسياري را پيش رو داشتيم. ازجمله اينكه مي‌گفتند بايد لفظ انجمن براي اين تشكيلات به‌كار برده شود و ما چون نفس حضور مردم برايمان مهم بود و همواره حضرت امام و رهبر عظيم‌الشان انقلاب بر حضور مردم در صحنه و نيز مردم سالاري ديني تأكيد داشتند بر اين موضوع اصرار داشتيم.» وي اعلام كرد كه به‌عنوان شهردار از هيچ كاري در راستاي تقويت شوراياري‌ها مضايقه نخواهد كرد.

شهردار تهران همچنين با اشاره به نبود لوايح حمايتي مجلس شوراي اسلامي براي محلات گفت: «در قانون اساسي از شوراي محلات نام‌برده شده ولي متأسفانه در قانون مجلس كه براي شوراها وضع شده توجهي به محلات نشده است و اين موضوع بايد برطرف شود. »
قاليباف در ادامه و با ارائه پيشنهادهايي، اصلاح آيين‌نامه تشكيل شوراياري‌ها را خواستار شد و گفت: «آيين‌نامه بايد به‌گونه‌اي اصلاح شود كه افراد واجد شرايط به‌طور حتم بومي باشند چرا كه ما به‌دنبال هويت بخشي به محلات هستيم نه هويت بخشي به افراد. » وي تأكيد كرد كه شوراياران بايد در ناظر بودن به‌كار وتصميم‌سازي‌ ايفاي نقش كنند نه در تصميم‌سازي‌. وي همچنين عنوان كرد: «بايد گفت كه سطح تحصيلات براي ما نيز از اهميتي خاص برخوردار است در عين اينكه بايد به جوانگرايي هم اهميت داد اما نه تا آن حد كه پخته‌گرايي را در محله از بين ببريم.»

شهردار تهران خطاب به اعضاي شوراي شهر گفت: «عزيزان هر اقدام ما بار سياسي دارد اما توجه داشته باشيد اگر در مجموعه شهرداري كاركرد سياسي پيدا كنيم خودمان به‌دست خودمان سيستم را منهدم كرده‌ايم. كاركرد سياسي را به شوراي محلات وارد نكنيم چراكه اين اتفاق از ريشه اين نهاد مردم سالاري ديني را مي‌خشكاند.»گفتني است در راستاي بررسي اصلاح موادي از مصوبه تشكيل انجمن‌هاي شوراياري شوراي اسلامي شهر تهران مواردي نظير سطح تحصيلات، سن و مدت محل سكونت اصلاح شد.

  • گزارش عملكرد ستاد شوراياري‌ها

در جلسه  شوراي شهر تهران همچنين گزارشي از عملكرد مالي ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران از سوي مرتضي طلايي ارائه شد. طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران در ابتداي اين گزارش گفت: «خلاصه وضعيت بودجه سال93 ستاد هماهنگي شوراياري‌ها نشان مي‌دهد بودجه مصوب سال93 براي شوراياري‌ها 55ميليارد ريال بوده كه از اين مبلغ 31ميلياردو500 ميليون ريال تا تير‌ماه سال‌جاري به‌حساب واريز شده است.» به گفته وي از مبلغ واريز شده تا تاريخ 6دي‌ماه سال‌جاري مبلغ 7ميليارد و 567ميليون ريال جذب شده كه جذب 26.30درصدي بودجه را نشان مي‌دهد. طلايي گفت كه از مبلغ 55ميليارد ريال 30ميليارد ريال سهم برگزاري انتخابات دوره چهارم شوراياري‌ها خواهد بود و 25ميليارد ريال اعتبار ستاد هماهنگي شوراياري ها.نايب‌رئيس شوراي شهر تهران همچنين به تعهدات ستاد هماهنگي شوراياري‌ها تا پايان سال در قالب 3سرفصل اشاره كرد.

وي همچنين ياد آور شد‌ كه مجموع هزينه‌هاي جاري ستاد 63ميليون تومان بوده است كه به اين مبلغ بايد 200ميليون تومان ديگر براي تجهيز ساختمان شوراياري اضافه كرد.رئيس كميته حمل‌ونقل سپس گفت‌ كه اين گزارش، گزارش خوب و مبسوطي بود اما بهتر است چنين گزارش‌هايي از قبل در اختيار اعضا قرار گيرد تا آنان نيز نظرات خود را با دقت بيشتر بيان كنند.

محسن سرخو گفت: «به‌منظور جلوگيري از شائبه در رابطه با هزينه‌هاي اين ستاد بهتر است حسابرسي ويژه از طرف سازمان حسابرسي از ثمن‌ها و هم ستاد هماهنگي شوراياري‌ها صورت گيرد.»وي در ادامه افزود: «من يك ايراد شكلي به اين ستاد دارم؛ عنوان اين ستاد، ستاد هماهنگي شوراياري‌هاست يعني بايد هماهنگي ايجاد شود نه اينكه اعضاي شورا در موضوع شوراياري دخيل باشند.» سرخو اضافه كرد: «ما نبايد شوراياري‌ها را از شورا منفك كنيم كما اينكه شوراياري‌ها و ثمن‌ها مي‌توانند با سازو كار مناسب در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به بودجه‌بندي كميسيون‌هاي شورا فعاليت جدي داشته باشند.»

  • از استاندارد نبودن هلي‌پدها تا تهديد اراضي اوين

اعضاي شوراي شهر تهران درجلسه ديروز خود، تذكراتي از استاندارد نبودن هلي‌پدها (محل­‌هاي نشستن بالگردها) تا تهديد اراضي اوين و اينكه سازه در حال ساخت در بيمارستان امام خميني مجوز ساخت ندارد را ياد‌آور شدند.محمدمهدي تندگويان، سخنگوي كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيزبا اشاره به عدم‌تشكيل 10ساله كميسيون رسيدگي به اختلاف مساحت اراضي و مستحدثات و محل وقوع ملك و اينكه تصميمات اين كميسيون براي شهرداري قطعي و لازم الاجرا بوده است، خاطرنشان كرد: «نكته ابهام در اين است طي اين مدت كه كميسيون تشكيل نمي‌شده، مسائل مربوط به آن در شهرداري چگونه حل و فصل مي‌شده است.»

وي در ادامه به سازه‌ در حال احداث در بيمارستان امام‌خميني(ره) نبش اتوبان شهيد چمران اشاره كرد و گفت كه اين سازه در 11طبقه با 150هزار مترمربع در حال ساخت است، در شرايطي كه نه پروانه و نه مجوز ساخت دارد.به گفته وي طي استعلامي كه از شهرداري منطقه به عمل آمده مشخص شده است كه اين سازه مجوزهاي لازم براي ساخت‌وساز را ندارد. وي در تذكر ديگر خود به وضعيت نامطلوب­ هلي‌­پدها در سطح شهر تهران اشاره كرد و گفت: «طي گزارشي مشخص شده است كه تهران با اجراي 45پروژه داراي 118هلي پد خواهد شد. اين در حالي است كه هيچ‌كدام از پدهاي ايجاد شده براي امدادونجات استعداد فرود را ندارند چرا كه اندازه قانوني آنها براي فرود بالگردها استاندارد نيست.»

نايب‌رئيس كميسيون حمل‌ونقل و عمران شورا نيز با اشاره به ارائه طرحي درخصوص ايجاد پياده‌راهي حد فاصل چهارراه مدرس تا ميدان ونك كه قرار شد به‌صورت عادي در شورا مورد بررسي قرار گيرد، گفت: «متأسفانه بعد از طرح اين موضوع در شوراي شهر، شاهد گودبرداري بخشي از كناره اين مسير در زمين دبيرستان رازي بودم كه با پيگيري‌هاي صورت گرفته از شهرداري منطقه3 مشخص شد، قرار است در اين محل مسجدي بنا شود. »

اسماعيل دوستي با اشاره به اينكه در اين مسير جمعيت ساكن وجود ندارد پيشنهاد داد تا در طراحي و اجراي اين مسجد تجديدنظر شود و حداقل در اين بنا عقب‌نشيني مورد بحث در طرح ايجاد پياده راه لحاظ شود. وي همچنين به ساخت و سازهاي غيراصولي در حريم و اراضي اوين اشاره كرد.

عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نيز در پاسخ به اظهارات همتايش درخصوص ساخت مسجد در مدرسه رازي گفت: «در راستاي اجراي مصوبه ساخت 400مسجد محله‌اي، تفاهمنامه‌اي بين معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري با آموزش و پرورش به امضا رسيده تا در مدارسي كه در كنار خيابان‌هاي اصلي هستند و بخشي از زمين‌هايشان قابليت ساخت مسجد را دارند، مساجد دو در ساخته شود.» به گفته وي ساخت مسجد در اين محل نيز براساس اين تفاهمنامه است.

محسن پيرهادي ديگر عضو شورا هم يادآور شد: «از چهارراه خيابان وليعصر تا خيابان پسيان تنها يك مسجد داريم كه داخل كوچه يكي از محلات است. اين در شرايطي است كه خيابان‌هاي همجوار با خيابان وليعصر محل سكونت هستند. بنابراين نمي‌توانيم با درنظر گرفتن اين موضوع كه اين راسته تجاري و اداري است نيازهاي ساكنين همجوار و كناري اين محل را ناديده بگيريم.» اينطور كه پيرهادي اعلام كرد اين مسير حداقل نياز به 4يا 5مسجد دارد.

رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز با اشاره به وقايع دي‌ماه سال 88و راهپيمايي عظيم نهم دي‌ماه همان سال گفت: «اين وقايع بايد واكاوي شوند. البته در تحليل‌ها بايد به يك وحدت برسيم.» مجتبي شاكري همچنين به شرايط نامطلوب فرهنگي در واگن‌هاي مترو كه مملو از مسافر است اشاره و اظهار كرد كه امنيت فرهنگي و روابط غيراخلاقي حاكم در مترو قابل دفاع نيست. به گفته وي حضور دستفروشان در واگن‌ها شرايطي را ايجاد كرده است كه بيشتر مسافران ناراضي‌اند؛ بهتر است براي اين معضل حركت‌هايي صورت گيرد.

  • فاجعه بزرگ بم و توجه به ساخت‌و‌سازها

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ابتداي جلسه شورا با اشاره به سالروز وقوع زلزله بم در 5دي‌ماه سال 82، از اين روز به‌عنوان فاجعه بزرگي در تاريخ كشورمان ياد كرد و به ضرورت توجه در استقامت و بهره‌برداري صحيح در ساخت‌و‌سازها تأكيد كرد. وي با اشاره به آثار برجاي مانده از اين فاجعه يادآور شد: «شهر بم و استان كرمان با وجود اينكه 11سال از آن واقعه مي­‌گذرد هنوز زخم‌هايشان التيام پيدا نكرده ­است.» وي يادآوري اين روز را بهانه‌اي براي توجه بيشتر در ساخت و سازهاي جديد شهر تهران، نوسازي بافت‌هاي فرسوده و روان‌سازي‌ ترافيك دانست.

کد خبر 282354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha