یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

پیام دینی و سیاسی حرکت باشکوه مسلمانان در کربلا، در ســالــی که خطر تکفیری‌ها بیش از همیشه در کمین اسلام نشسته است، از چشم رسانه‌های دنیا پنهان نماند.

اربعین

رسانه‌هاي دنيا ديروز همچنان تحليل‌ها و گزارش‌هاي خود را به كنگره عظيم مسلمانان در كربلا اختصاص دادند. حركتي كه به زعم آيت‌الله مكارم شيرازي، رعب و وحشت در دل دشمنان اسلام و مكتب اهل‌بيت(ع) انداخت و بدخواهان را متوجه اين موضوع كرد كه نمي‌توانند عشق به حضرت سيدالشهدا(ع) را از دل‌ها بيرون كنند. بعد امنيتي و سياسي اين حركت مذهبي امسال بيش از سال‌هاي ديگر مورد توجه رسانه‌هاي دنيا قرار گرفت. هم از اين جهت كه زائران حسيني بدون توجه به تحركات وحشيانه داعش در عراق وارد نجف و كربلا شده بودند و هم از اين جهت كه اين كنگره در امنيت تقريبا كامل انجام شد.

شبكه تلويزيوني يورو نيوز در تحليلي در اين‌باره اعلام كرد كه بيش از ۲۰ ميليون نفر از مسلمانان در روزي كه آن را اربعين مي‌خوانند با وجود تهديدات داعش به زيارت پيشواي سوم مذهبي خود رفتند. اين رسانه گفت كه غيراز شيعيان عراق، مسلماناني از كشورهايي همچون ايران، پاكستان، افغانستان، بحرين و هند در اين آيين با‌شكوه مذهبي حضور داشتند.

يكي از مقامات عراق گفت كه برگزاري اين مراسم بدون كمترين حادثه حاصل پيروزي نيروهاي ما در برابر گروه تروريستي داعش است.خبرگزاري فرانسه هم در گزارشي با اشاره به اينكه امسال مراسم اربعين از نظر شمار زائران ركورد شكست، افزود:17.5 ميليون نفر شمار افرادي بود كه امسال براي شركت در مراسم اربعين به كربلا رفتند؛ از اين تعداد، 4.5 ميليون نفر خارجي و دست‌كم يك ميليون نفر از آنان ايراني بودند. اين خبرگزاري افزود: برخي از آنها بيش از ۱۲ روز با پاي پياده از منتهي‌اليه جنوبي عراق يا امتداد مرز ايران خود را به كربلا رسانده و برخي ديگر سوار بر اتوبوس و كاميون‌هاي پر ازدحام به اين شهر آمده بودند.

  • مصاف نرم

در تحليل برگزاري ايمن اين مراسم عماد‌افروغ مي‌گويد: راهپيمايي اربعين امسال ثمره بذري است كه امام حسين(ع) در سال ۶۱ هجري قمري با خون خود كاشتند، اين امر به استراتژي مصاف نرم امام بازمي‌گردد.افروغ در گفت‌وگو با فارس درباره تجلي قدرت شيعيان در راهپيمايي ۲۰ ميليوني روز اربعين اظهار داشت: اين سؤال به حس و حال و برداشت ما از اين فضا بازمي‌گردد. وي گفت: من در كل، اين موضوع را به نگرش و رويكرد امام حسين(ع) بر‌مي‌گردانم و آن مصاف نرمي بود كه ايشان در مواجهه با دشمن تا بن دندان مسلح به ابزار زر و تزوير، داشت.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: همه آنچه در اين ايام شاهد بوديم وازاين به بعد نيز شاهد خواهيم بود ثمره بذري است كه امام حسين(ع) كاشتند و ايثار خون با آن شرايط و وضعيت از هر انساني ساخته نيست، چرا كه از يك اعتماد مطلق به خداوند بر‌مي‌خيزد و اين شور و عشق‌آفريني كه مدام در حال خلق شدن است به حماسه‌آفريني امام حسين(ع) بازمي‌گردد.
مهدي المدرسي روحاني متعلق به خاندان برجسته المدرسي درعراق نيز در يادداشت بلندي براي نشريه هافينگتون پست آمريكا پيام اربعين را اينگونه بيان مي‌كند:

نه حج مسلمانان است و نه كوب ملاي هندوها، آنطور كه شناخته مي‌شود اربعين پرجمعيت‌ترين گردهمايي دنياست... اربعين يك ويژگي ديگر هم دارد، درحالي‌كه مشخصا يك تمرين روحي شيعه است، سني‌ها، مسيحي‌ها، يزيدي‌ها، ‌زرتشتي‌ها و حتي صابئين هم در زيارت و همينطور خدمت به زائران شركت مي‌كنند. اين روحاني در ادامه مطلبش كه متن كامل آن را هفته نامه مثلث هم منتشر كرده، درباره قدرت نمايي مسلمانان در اين مناسك هم مي‌نويسد: فقط نگاه كردن به تعداد انسان‌هايي كه در حركت هستند، نفس شما را خواهد گرفت.

چيزي كه به يگانگي آن مي‌افزايد، اين است كه با بدتر شدن شرايط امنيتي، حتي مردم بيشتري تحريك مي‌شوند تا تهديدهاي تروريستي را به چالش بكشند و رژه مقاومت برگزار كنند، بنابراين، راهپيمايي زيارتي تنها يك تمرين مذهبي نيست، بلكه بيانيه بارزي از مقاومت است، ويدئوهايي منتشر شده است كه نشان مي‌دهد چطور يك بمبگذار انتحاري خود را در ميان مردم منفجر مي‌كند و بعد زائران زيادي در كنار انفجار تجمع مي‌كنند تا به‌صورت هماهنگ اين شعار را بخوانند كه «اگر دست و پاهايمان را قطع كنند؛ تا سرزمين مقدس سينه خيز خواهيم رفت».

  • قدرت‌نمايي مسلمانان

اين چنين هم هست كه اين نكته و اين بي‌توجهي به تهديدهاي امنيتي از نگاه رسانه‌ها پنهان نمي‌ماند و بي‌بي‌سي در گزارشي درباره قدرت‌نمايي شيعه در روز اربعين مي‌نويسد: ميليون‌ها زائر شيعه با وجود تهديدهايي كه از ناحيه گروه‌هاي تندرو وجود دارد، در مراسم اربعين در روز شنبه در شهر كربلا شركت كردند. بسياري از اين زائران چندين روز پياده‌روي كردند تا به عزاداري روز شنبه برسند. مسافت حدود ۸۰ كيلومتري نجف تا كربلا مسير اصلي راهپيمايي زائران بوده است. عراق براي جلوگيري از حملات پيكارجويان سني گروه موسوم به دولت اسلامي(داعش) تمهيدات امنيتي گسترده‌اي درنظر گرفته است. اعضاي داعش شيعيان را بدعت‌گذار مي‌دانند.

بي‌بي‌سي گفت: چه براي يك باور مذهبي و چه براي اعلام يك پيام سياسي، حضور ميليوني عزاداران دركربلا همه نگاه‌ها را به‌خود جلب كرده است و اين ناظران ممكن است سؤال كنند پيام عاشورا كه گفته شده «تن ندادن به ذلت» است، درزندگي امروز اين عزاداران چه تأثيري گذاشته است و يا رويترز در اين‌باره مي‌نويسد: ميليون‌ها نفر از شيعيان براي گراميداشت روز اربعين در كربلا و اطراف اين شهر گرد هم آمدند. اين مراسم از بزرگ‌ترين رويدادهاي مذهبي در تاريخ محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي عراق با محاصره كردن شهر كربلا در تلاش براي محافظت از جان زائران بودند. مراسم اربعين حسيني بزرگ‌ترين اجتماع ديني-مذهبي در دنيا به شمار مي‌رود كه امسال با وجود تهديد گروهك تروريستي - تكفيري داعش بيش از 20ميليون مسلمان در اين مراسم شركت كردند.

حجت‌الاسلام پناهيان، درباره اين اجتماع عظيم مي‌گويد: شايد بتوان گفت هركسي امروز در اجتماع عظيم زيارت اربعين شركت مي‌كند، به‌نوعي نام خود را در شمار مدافعان اسلام ثبت كرده است؛ چون دفاع از حرم اهل‌بيت ‌عليهم‌السلام و مسلمانان، دفاع از اسلام است. امروز حضور در پياده‌روي اربعين، تقويت جبهه اسلام در برابر كفر است و اين قدرت‌نمايي عظيم اربعين، مايه‌ امنيت جهان اسلام و حتي جامعه‌ اسلامي ماست.»

کد خبر 281029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha