همشهری آنلاین: دادگاه جرایم جنگی بنگلادش روز دوشنبه ،رهبر سابق حزب عوامی لیگ این کشور را به خاطر جرایم جنگی در طی جنگ استقلال (بنگلادش از پاکستان) به مرگ محکوم کرد.

نقشه بنگلادش

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از داکا، دادستان ها در بنگلادش گفتند مبارک حسین 64 ساله رهبر محلی سابق حزب عوامی لیگ که درسال 2011 از این حزب اخراج شد، در ارتباط با جرایمی نظیر کشتار جمعی ، آدم ربایی و شکنجه، مجرم شناخته شده است.

بنگلادش که در پایان سلطه انگلیس بر پاکستان درسال 1947 بخشی از این کشور بود درپی بروز جنگ بین ملی گرایان بنگلادشی تحت حمایت هند و نیروهای پاکستانی ازاین کشور جدا شد.

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در سال 2010 میلادی خواستار تحقیق درخصوص جرایم جنگی صورت گرفته درطول این جنگ 9 ماهه شد.

مخالفان وی می گویند حسینه تحقیق درخصوص جرایم جنگی را باهدف ازمیان برداشتن دو حزب عمده مخالف دولت وی، حزب ناسیونالیست خالده ضیاء نخست وزیر سابق این کشور و جماعت اسلامی حزب هم پیمان آن صورت داده است.

اما باتوجه به اینکه این اولین حکم علیه یکی از رهبران سابق حزب حاکم بنگلادش بوده، این اقدام نخست وزیر با این ادعا که وی قصد از میان برداشتن رقبای خود را دارد، مغایرت است.

این درحالی است که تاکنون چندین نفر از رهبران ارشد حزب مخالف جماعت اسلامی بنگلادش به دلیل جرایم مشابه به مجازات مرگ محکوم شده اند.

کد خبر 278986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha