سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

نگار شهیددخت: امروزه نفوذ به دنیای مجازی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی افراد به امری فراگیر تبدیل شده و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای دیجیتال شده است تا آنجا که هر روز خبر‌هایی از حملات هکری شنیده می‌شود.

گوشی موبایل

اگرچه رعايت نكات ايمني و استفاده از نرم‌افزارهاي آنتي‌هك تاحدي جلوي تخريب اطلاعات كاربران مجازي را گرفته است اما شايد همين امر باعث شده باشد كه هكرهاي حرفه‌اي گستره فعاليت‌هاي خود را افزايش داده و به سراغ كاربران تلفن همراه آمده باشند.

هك‌ موبايل به اين معنا نيست كه ديگر كاربر اختياري در كنترل تلفن همراه خود نداشته باشد بلكه بسته به نوع حمله‌اي كه صورت گرفته ممكن است دفترچه تلفن يا تمامي ‌پيام‌هاي كوتاهي كه در صندوق دريافت پيام‌ها (inbox) وجود دارد براي هكر ارسال شود. هر چند قدمت هك تلفن همراه به قدمت هك كامپيوترها نمي‌رسد اما با پيشرفت روزافزون امكانات تلفن‌همراه اين وسيله هم در معرض خطر حمله هكرها قرار دارد تا آنجا كه هر فرد با داشتن نرم‌افزارهاي مخصوص هك به راحتي قادر خواهد بود تلفن همراه كاربر را هك و از اطلاعات شخصي كاربران استفاده كند.

فعاليت هكرهاي ايراني درحال حاضر فقط در نفوذ به اطلاعات شخصي كاربران خلاصه مي‌شود و همين سرك كشيدن به حريم خصوصي ديگران و انتشار اطلاعات شخصي آنان باعث شده تا امروزه شاهد گسترش نرم‌افزارهاي مخصوص هك و فروش آن از طريق اينترنت باشيم.

برخي از نرم افزارهاي هك مي‌توانند از همه‌‌چيز روي تلفن‌هاي همراه كپي بگيرند، موقعيت مكاني آن را ذخيره كنند و هركدام از اجزاي آن را كه مي‌خواهند روشن و خاموش كنند. تمام اين كارها مي‌تواند طوري انجام شود كه كاربر هيچ‌گاه به‌وجود اين نرم‌افزارها روي تلفن همراه خود پي نبرد. آنها حتي مي‌توانند امكان كنترل تلفن همراه از راه دور را فراهم كنند و از تمام پيامك‌هاي داخل گوشي كپي بگيرند.

رايج‌ترين شيوه هك موبايل توسط افراد سودجو بلوتوث است و بيشترين هك موبايل در مكان‌هاي عمومي صورت مي‌گيرد چرا كه برخي از افراد با روشن‌كردن بلوتوث گوشي‌هاي موبايل اقدام به تبادل اطلاعات ازجمله فيلم، موسيقي و ... مي‌كنند.

نفوذ به تلفن همراه هميشه به نصب و به كارگيري نرم‌افزار و استفاده از تكنولوژي بلوتوث خلاصه نمي‌شود. هم‌اكنون برخي از وبلاگ‌ها به چگونگي واردكردن كدهاي مخصوصي جهت ورود به فايل‌هاي شخصي گوشي قرباني خود مي‌پردازند كه با اين روش، پرداخت وجه مكالمات فرد به‌حساب قرباني گذاشته مي‌شود. حتي در برخي از مواقع نيز مشاهده شده كه به وسيله ارسال پيام كوتاه يا وارد كردن يك كد مخصوص مي‌توان گوشي و سيم‌كارت فرد مقابل را به راحتي سوزاند!

اگر كاربران تلفن همراه در زمينه استفاده از فناوري بلوتوث و GPRS از يك سو و نيز در اختيار نگذاشتن گوشي تلفن همراه خود در دسترس افراد سودجو نكات ايمني را رعايت كنند، خطركمتري متوجه آنان خواهد شد.

گوشي‌هاي هوشمند با داشتن سيستم عامل، از ريسك بالاي هك‌شدن برخوردارند به همين دليل كاربران بايد از روش‌هايي براي محافظت از اطلاعات شخصي‌اي كه در گوشي‌هايشان وجود دارد استفاده كنند. روش‌هاي پيشنهادي مي‌تواند براي حفاظت در مقابل تهديدات و نفوذ به گوشي‌هاي موبايل مؤثر واقع شود.

1- مطمئن شويد بلوتوث تلفن همراهتان هميشه خاموش است مگر در مواردي كه خود به آن نياز داريد.

2- حتي‌المقدور از هندزفري‌هاي مجهز به تكنولوژي بلوتوث استفاده نكنيد (از لحاظ پزشكي نيز استفاده از آن سبب آسيب‌هاي جدي در مغز و گوش مي‌شود) چرا كه به‌خاطر روشن بودن بلوتوث مي‌توانند از گوشي شما سوءاستفاده كنند.

3- گزينه‌هاي موجود در قسمت بلوتوث گوشي خود را به‌نحوي تنظيم كنيد كه براي دريافت فايل‌هاي ارسالي حداقل 2 بار از شما و فرستنده موافقت بخواهد.

4- هنگام اتصال به اينترنت از طريق تلفن همراه روي لينك‌ها و پيام‌هاي نامطمئن كليك نكنيد.
بهتر است پيام‌هاي ناشناس يا ايميل‌هاي نامطلوبي را كه در آنها لينكي درج شده است مورد استفاده قرار ندهيد زيرا در اكثر مواقع مخربان با ارسال يك كد مخرب مي‌توانند گوشي‌هاي هوشمند را تحت كنترل در بياورند.

5- از بازي‌ها و اپليكيشن‌هاي موجود در منابع غيرمعتبراستفاده نكنيد. اگر به بازي يا اپليكيشن احتياج داريد، سعي كنيد آنها را از منابع معتبر دريافت كنيد. بعضي از همين بازي‌ها مي‌توانند آلوده به كدهاي مخربي باشند كه باعث بروز مشكلات حاد مي‌شوند.

6- از اطلاعات موقعيتي و شخصي خود محافظت كنيد. اگر علاقه‌مند به عكاسي با موبايل خود هستيد و نمي‌خواهيد كه اطلاعات موقعيتي و برخي ديگر اطلاعات شخصي شما توسط عكس منتشر شود، كافي است گزينه‌هاي مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غيرفعال كنيد.
موبايل‌هاي جديد اين امكان را دارند كه وقتي عكسي با موبايل خود مي‌گيريد، اطلاعات موقعيتي شما را توسط GPS دريافت كرده و ضميمه تصوير كنند. گفتني است اين اطلاعات زماني مشخص مي‌شود كه عكس گرفته شده را توسط موبايل خود روي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد.
اما اگر شما تصاويري را از قبل گرفته‌ايد و هنوز آنها را در هيچ شبكه‌اي به اشتراك نگذاشته‌ايد، كافي است با نرم‌افزارهايي همچون Microsoft Photo Tools تمامي مشخصات شخصي خود را از روي تصوير گرفته شده حذف كنيد.

7- واي فاي گوشي همراه خود رادر مكان‌هاي ناامن خاموش كنيد. اگر شما به هر دليلي نمي‌خواهيد بلوتوث يا واي فاي خود را خاموش كنيد، بهتر است از گزينه «عدم‌نمايش براي ديگران» يا «حالت امن» و يا گزينه‌هاي مشابه كه در بخش امنيتي تنظيمات دستگاه شما موجود است، استفاده كنيد.

8- هر وقت مي‌خواهيد وارد سرويس ايميل يا سايت بانكي خود شويد، آدرس را با پيشوند https وارد كنيد (مثلا https://gmail. com). به اين ترتيب به شيوه‌اي امن به سايت مورد نظر وصل مي‌شويد و امكان سرقت اطلاعات بسيار كم خواهد شد.

9- هميشه آپديت‌هاي منظمي براي سيستم عامل‌هاي آندرويد، ويندوز فون و iOS منتشر مي‌شود. برخي از هكرها از اين موضوع سوءاستفاده كرده و فايل‌هاي آلوده خود را به‌عنوان آپديت موبايل در اينترنت منتشر مي‌كنند. مراقب اين موضوع باشيد و هميشه آپديت سيستم عامل را توسط برنامه Update Manager خود گوشي انجام دهيد.

10- يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد رعايت كنيد اين است كه هيچ‌گاه حساب‌هاي بانكي خود را توسط نرم‌افزار‌هاي ناشناس باز نكنيد بلكه از نرم افزار بانكي مخصوص بانك خود كمك بگيريد.

 

کد خبر 278282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha