شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بیست‌وپنجمین سالروز تخریب دیوار برلین معروف به پرده آهنین امروز شنبه ۱۷ آبان و فردا یک‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه در آلمان برگزار می‌شود.

berlin wall

گفته مي‌شود دو میلیون نفر در مراسم فروپاشی دیوار برلین شرکت خواهند كرد.

شركت‌كنندگان در مراسم امروز مي‌گويند شهرداری برلین امسال سنگ تمام گذاشته‌است؛ از برگزاری کنسرت و فرستادن بادکنک‌های بزرگ سفید به آسمان برلین گرفته تا دعوت از افراد معروف و سیاستمداران.

به گزارش رويترز،ريسه‌هايي از 8هزار لامپ به طول ۱۵ کیلومتر و در امتداد محل پیشین دیوار برلین ، جمعه شب روشن شد  و تا يك‌شنبه‌شب روشن مي‌مانند.

پس از جنگ جهانی دوم و در سال۱۹۴۷، چهار کشور اصلی پیروز جنگ یعنی متفقین(آمریکا، بریتانیا، فرانسه و شوروی پيشين)آلمان را به چهار بخش که هر کدام تحت کنترل یکی از آن‌ها بود تقسیم کردند.

برلین به عنوان پایتخت آلمان نیز از اين جداسازی در امان نبود. بنابر این با وجود این که تمام شهر برلین در قسمت تحت نفوذ شوروی قرار داشت میان متفقین تقسیم شد.

البته قسمت تحت کنترل نیروهای شوروی پيشين بیشتر از سایر قسمت‌ها بود و شامل بخش شرقی شهر می‌شد.

در اولین ساعات روز یک شنبه سیزدهم اوت ۱۹۶۱، نیروهای نظامی آلمان شرقی خیابان‌های منتهی به نقاط مرزی را محاصره کردند و کارگران در مرز مشغول ساختن دیواري شدند كه بعدها از آن با نام "پرده آهنين" ياد مي‌كردند.

با ساخت اين ديوار که ارتفاعش به دو متر می‌رسید، ارتباط بین بخش‌های شرقی و غربی شهر کاملاً قطع شد. ساخت این دیوار آن‌قدر با عجله انجام شد که بسیاری از خانواده‌ها که در مناطق مختلف شهر زندگی می‌کردند برای مدت ۲۸ سال از یکدیگر جدا شدند.

این دیوار در نهم نوامبر (18 آبان) سال 1989 تخریب شد و دو آلمان غربی و شرقی سابق با یکدیگر متحد شدند.

 

berlin wall

تصوير شهر در زمان وجود پرده آهنين و بعد از فروپاشي آن

هنوز دو تکه از دیوار برلین در این شهر وجود دارد.

بخش‌هایی از این دیوار به سایر کشورها نیز فروخته شده‌است.درحال حاضر ۳۴ قطعه از دیوار اصلی برلین در موزه نگهداری می‌شود.

کد خبر 277099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha