همشهری‌آنلاین: دولت آلمان طبق مصوبه دادگاه قانون اساسی این کشور موظف نیست،معاملات تسلیحاتی‌اش را پیشاپیش به پارلمان گزارش دهد.

germany constitutional court

هيات قانون اساسی آلمان به شکایت سه عضو  حزب سبزهای آلمان، کریستیان اشتروبله، کلاودیا روت و کاتیا سراغ اين موضوع رفت و بعد از بررسي ،اين حکم را صادر کرد.

البته این سه فرد پرنفوذ از حزب سبزها از دادگاه خواسته بودند، دولت را موظف کند  پیشاپیش گزارش معاملات تسلیحاتی خود را در اختیار پارلمان این کشور قرار دهد.

قاضی‌های عالی‌ترین مرجع قضایی آلمان پس از بررسی‌‌های جامع به نفع دولت رای دادند و در عين حال برای نمایندگان این حق را نيز قائل شدند که از دولت در رابطه با تصمیم‌های شورای امنیت فدرال سوال کنند.

شورای امنیت فدرال از صدراعظم و هفت وزیر تشکیل شده‌است. صادرات جنگ‌افزار به کشورهایی که به دلایل سیاسی یا نقض حقوق بشر مورد خاص محسوب شوند؛ با مجوز این شورا امکان‌پذیر است.

صادرات جنگ‌افزار از آلمان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود یک چهارم کاهش داشته است. البته ارسال انوع تسليحات به کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیستند، افزایش داشته؛سنگاپور، عربستان سعودی و الجزایر به ترتیب در رده‌ی اول تا سوم فهرست این کشورها هستند.

به گزارش رسانه آلماني و انگليسي‌زبان د لوكال،الجزاير، قطر،آمريكا،عربستان و اندونزي به ترتيب رده‌هاي نخست تا پنجم كشورهاي واردكننده تسليحات از آلمان در سال 2013 هستند. 

کد خبر 275612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha