مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

سید محمد فخار: همزمان با فرارسیدن فصل پاییز، ۲مهمان ناخوانده از ۲سوی شهر وارد شدند اما تا جایی که از شواهد و قراین پیداست، تا ۶ ‌ماه دیگر هم سر رفتن از تهران ندارند.

ترافیک

ساعت 6:02 صبح يكي از اين مهمانان ناخوانده، حوالي غرب تهران در خيابان ستارخان محدوده شيخ فضل‌الله ديده شد و تا ساعتي بعد در همه بزرگراه‌هاي شهر خود را به شهروندان نشان داد. «ترافيك» امسال پس از مهر1390 بار ديگر از ساعات نخستين طلوع آفتاب در شهر موجب كندي رفت‌وآمد و افزايش تأخير حضور شهروندان در مراكز اداري، تجاري و علمي شد. از سوي ديگر «آلودگي هوا» كه در 6‌ماه دوم سال همواره زندگي شهروندان را با خطرات متعدد مواجه مي‌كند، ديروز به‌رغم وزش بادي با سرعت 43كيلومتر در شهر، مهمان تهراني‌ها شد.

اين دو مهمان ناخوانده از صدها صفحه نمايشگر مركز كنترل ترافيك، به آساني قابل مشاهده بودند؛ جايي كه ماه‌هاست مسئولان شهري براي كنترل ترافيك و آلودگي هواي شهر در 6‌ماه دوم سال تلاش مي‌كنند. ديروز اما آخرين جلسه ستاد استقبال از مهر 93در مركز كنترل ترافيك شهر از ساعت 6:30صبح با حضور همه نهادهاي دست اندركار تشكيل شد.

افزايش 30درصدي حجم ترافيك بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي سطح شهر از نخستين ساعات كاري صبح آغاز شد و نخستين تصادف رانندگي تهران در اين روز ساعت 6:38بامداد در شمال به جنوب بزرگراه يادگارامام به وقوع پيوست. نكته شايان توجه اينكه در ترافيك صبحگاهي اول مهر تصادف جرحي رخ نداد و تنها در بزرگراه يادگار امام تقاطع ايوانك آتش‌سوزي خودرو باعث كندي حركت خودروها شد. نظارت لحظه به لحظه بر ترافيك پايتخت و وضعيت خدمات‌رساني ناوگان حمل‌ونقل شهري و هماهنگي‌هاي لازم و برطرف كردن مسائل و مشكلات ترافيكي و سرويس‌دهي وسايل نقليه عمومي از مهم‌ترين اقدامات اين جلسه بود.

  • گلايه از تمركز ساعات شروع به كار

سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران كه پس از بازديد 2ساعته از سطح شهر و نظارت ميداني بر وضعيت ترافيك معابر شهري، ساعت 8صبح در مركز كنترل ترافيك تهران حضور پيدا كرده بود، اعلام كرد كه ترافيك بيشتر بزرگراه‌هاي شهر از ساعت 7:30صبح به اوج خود رسيده است.

براساس بررسي‌هاي به‌عمل آمده، تمركز ساعت شروع به‌كار مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف در بازه زماني 7 تا 8 صبح ازجمله دلايل تجمع انبوه سفرهاي درون شهري و تراكم و تمركز ترافيك در اين يك ساعت بوده است. تشكري هاشمي راهكارهاي برون رفت از اين وضع را توزيع زمان آغاز به‌كار مراكز آموزشي و دستگاه‌هاي اجرايي و اداري دانست. وي تأكيد كرد: از روز 29شهريور شاهد جهش قابل توجهي در ميزان تأخيرهاي ترافيكي بوديم كه اين ميزان طي روزهاي 30 و 31 شهريور بيشتر شد و در روز اول مهر به اوج خود رسيد. وي با تأكيد بر اينكه با افزايش 88 دستگاه واگن جديد مترو و 170دستگاه اتوبوس بازسازي شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومي طي مراسمي در روز شنبه 29شهريور، ظرفيت جابه‌جايي اتوبوسراني و مترو به ميزان قابل توجهي افزايش يافته، خاطرنشان كرد: به همين ميزان امكان خدمات‌رساني ناوگان به شهروندان نيز بهتر و بيشتر شده است.

سرهنگ تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران بزرگ نيز كه از حاضران اوليه جلسه ديروز بود، به خبرنگاران اعلام كرد: ترافيك صبحگاهي نسبت به سال‌هاي قبل نيم ساعت زودتر شروع شد و حجم خودروها نشان داد ترافيك 10درصد نسبت به سال قبل افزايش يافته است.

به گفته وي تا پايان مهرماه نيروهاي راهور بيشتر در نقاط نزديك به مدارس ابتدايي مستقر هستند تا ضمن رفع گره‌هاي ترافيكي به وضعيت سلامت تردد شهروندان نيز رسيدگي كنند. حسيني درخصوص مقايسه ترافيك مهرماه امسال با سال گذشته نيز بيان كرد: ترافيك اول مهر امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته به‌دليل افزايش تعداد خودروها و كاربران ترافيك حدود 10درصد سنگين‌تر شد.

  • استقرار صدها گروه امدادرسان در شهر

براساس تصميم مديريت شهري، شيفت بندي مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني، به‌نحوي درنظر گرفته شد تا در ساعات اوج ترافيك صبح و عصر، وسايل نقليه عمومي به ميزان كافي در اختيار عموم قرار گيرد، ضمن اينكه استفاده از اتوبوس و مترو براي دانش‌آموزان و دانشجويان در روز اول مهر رايگان بود. استقرار 95واحد نظارتي تاكسيراني و 90واحد نظارتي اتوبوسراني از اول مهر به‌منظور نظارت بر خدمات رساني صحيح ناوگان حمل‌ونقل عمومي در نقاط مختلف شهر انجام شد تا درصورت وجود هرگونه مسئله و مشكلي در زمينه خدمات دهي به شهروندان، نسبت به رفع مسائل و مشكلات اقدام كنند.

کد خبر 272902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha