سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو از مصرف پایین مواد لبنی در کشور خبر داد و گفت: سرانه تولید شیر و لبنیات در کشورمان ۱۳۰ لیتر و سرانه مصرف حدود ۸۰ لیتر است که در مقایسه با میانگین جهانی که ۱۲۰ لیتر و نسبت به کشورهای اروپایی که ۳۰۰ لیتر گزارش شده، خیلی کمتر است.

شیر


رسول ديناروند با اشاره به اينكه ماجراي روغن پالم باعث توجه مردم به لبنيات كم‌چرب شد، افزود: در اين مدت توليد لبنيات كم‌چرب 2 تا 3 برابر شده است. مصرف لبنيات كم‌چرب همان هدفي است كه ما دنبال مي‌كنيم.

هشدار رئيس سازمان غذا و دارو درباره مصرف كم مواد لبني در حالي است كه در چند سال گذشته و پس از حذف يارانه شير، مصرف سرانه شير در كشور نسبت به سال‌هاي پيش كاهش يافت.

هدايت حسيني، مديركل نظارت بر غذاي وزارت بهداشت پيش از اين آماري داده بود كه اگرچه با آمار رئيس سازمان غذا و دارو همخواني ندارد، اما باز هم آن را بايد هشداري براي پايين‌بودن مصرف لبنيات تلقي كرد. به گفته حسيني، هر فرد بايد در طول سال بيش از ۱۰۰ليتر شير مصرف كند درحالي‌كه اين ميزان در كشور ما به‌طور متوسط زير ۶۰ ليتر است بنابراين دولت و شوراي‌عالي سلامت درصدد است تا با تمهيداتي ازجمله فرهنگسازي و پرداخت يارانه سرانه مصرف شير را در كشور بالا ببرد.

شير جزو مواد اصلي تأمين‌كننده كلسيم بدن انسان است كه تقريباً جايگزين مناسب‌تري ندارد، كمبود كلسيم عامل مهم بروز پوكي استخوان در سنين بالاتر است، بدن انسان در تمام عمر به كلسيم نياز دارد و به‌خصوص تا سن ۱۸ سالگي كه ذخيره كلسيم بدن انجام مي‌شود بايد هر روز شير مصرف شود، بنابراين به هيچ‌وجه نبايد شير از سبد غذايي افراد حذف شود. از ميان تمام گروه‌هاي سني، كودكان زير 2سال، نوجوانان در سن بلوغ و زنان باردار و شيرده به‌عنوان گروه آسيب‌پذير بيش از همه در معرض خطر هستند.

کد خبر 272061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha