چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: گونه‌های مختلف پرندگان، آشیانه‌های متفاوتی دارند که هر یک با دیگری فرق دارد. شاید فکر کنیم که تفاوت این آشیانه‌ها‌ تنها در اندازه و مکانشان است، اما این‌طور نیست.

این آشیانه‌های عجیب

برخی لانه‌ها آن‌قدر عجیب و غریب هستند كه تصور این‌كه، پرندگان چه‌طور آن‌ها را می سازند هم دشوار است! در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از این آشیانه‌های شگفت‌انگیز و جالب.

* * *

تزئینات با زباله

كوركور سیاه (Black Kite)، نام پرنده‌ای است كه خانه‌اش را با زباله‌ و به‌ویژه پلاستیك تزیین می‌كند! به گفته‌ی دانشمندان، این كار برای پنهان‌كردن تخم‌ها انجام می‌شود. برخی دیگر از پرنده‌شناسان براین باورند كه كوركورها برای نشان‌دادن یكدیگر به هم این كار را می‌كنند. به هر حال این پرنده زباله‌های پلاستیكی را به آشیانه‌اش می‌برد و لانه‌ی متفاوتی خلق می‌كند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

 

خانه‌های قیفی‌شكل

طول این لانه‌های عجیب بین یك تا دو متر است؛ از مو و الیاف درختان گرمسیری مثل موز ساخته می‌شود و پرندگان ماده از ۹ تا ۱۱ روز برای ساخت آن وقت می‌گذارند. روی هر درخت معمولاً حدود ۳۰ لانه، از این دست لانه‌ها وجود دارد، اما بعضی وقت‌ها ۱۵۰ آشیانه روی یك درخت هم دیده شده است. جالب است بدانید اگر پرنده‌ی نر از لانه‌ی ساخته شده خوشش نیاید آن را از بین می‌برد و كار باید دوباره آغاز شود!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

 

كاخی برای عقاب

خودت را سلطان آسمان كه بدانی، باید هم چنین خانه‌ی بزرگی برای خودت مهیا كنی! آشیانه‌ی عقاب‌ها معمولاً‌ بزرگ است، اما لانه‌ی گونه‌ای عقاب به نام عقاب سر‌سفید، آن‌قدر بزرگ است كه آدم هم در آن جا می‌شود. این گونه از پرندگان با اولین جفت‌گیری شروع به ساخت خانه می‌كنند و هر سال خانه‌شان را بزرگ و بزرگ‌تر می‌كنند. بزرگ‌ترین خانه‌ی عقاب سر‌سفید، در سال ۱۹۶۳ میلادی كشف شد كه با سه متر طول، چندین آدم را می‌توانست در خودش جای دهد!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

 

مجتمع مسكونی موروثی

این واحد آپارتمانی كه می‌بینید، لانه‌ی نه یك پرنده، كه صدها پرنده است! پرندگان بافنده با نام «سوشیبل ویور» (Sociable Weaver) كه واقعاً بافندگان ماهری هم هستند، در بیابان‌های گرم و خشك نامیبیا، آن را برپا می‌كنند. پرندگان بافنده به كمك این آشیانه كه مثل عایق عمل می‌كند، از گرمای سوزان در امان می‌مانند. نزدیك به ۴۰۰ پرنده در چنین آشیانه‌ای كنار هم زندگی می‌كنند و جالب است بدانید خانه‌شان برای چندین و چند نسل یعنی چیزی حدود ۱۰۰ سال باقی می‌ماند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

 

تنور یا آشیانه؟

این خانه‌ی گِلی متعلق به گونه‌ای «هورنرو» به‌نام «روفوس هورنرو» (Rufous Hornero) است كه در آمریكای جنوبی زندگی می‌كنند. آن‌ها گِل و لای موجود در جنگل را جمع‌آوری كرده و روی هم می‌گذارند و چیزی شبیه به‌یك تنور سنتی می‌سازند! هر پرنده‌ای كه متولد می‌شود لانه‌ی خودش را دارد، برای همین معمولاً در محل زندگی این پرندگان، چندین لانه‌ی گِلی وجود دارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

 

كوچك، اما مقاوم

كوچك‌ترین آشیانه‌ی پرندگان متعلق به مرغ مگس‌خوار است. اندازه‌ی این لانه كم‌تر از سه سانتی‌متر است. برای همین دیدنش در میان شاخ و برگ‌ها راحت نیست. لانه‌ی مرغ مگس‌خوار به شكل یك فنجان كوچك اما مقاوم ساخته می‌شود كه پرنده، داخل آن می‌رود. این لانه از برگ‌، خزه‌ و گلسنگ ساخته می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

کد خبر 268199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha