شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: چرخ یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است که زندگی را به حرکت واداشت! اما برای برخی افراد چرخ یعنی صندلی چرخ‌دار و صندلی چرخ‌دار یعنی محدودیت در حرکت.

پایی برای رفتن

دانشمندان سال‌هاست که به فکر جایگزینی مفید و کارآمد برای صندلی چرخ‌دار هستند تا افرادی که ناتوانی‌های حرکتی دارند، بتوانند راحت‌تر این‌طرف و آن‌طرف بروند.

«ری‌واک» (Re‌Walk) نام یک اختراع جدید است. وسیله‌ای که به افراد با اختلالات حرکتی کمک می‌کند راه بروند. ری‌واک یک روبات یا اسکلت موتوری است که با پوشیدن آن، افرادی که فلج یا دچار ضایعات نخاعی هستند، می‌توانند راه بروند.

سال‌ها برای ساخت ری‌واک تحقیق و بررسی شده است. یک سیستم کنترل کامپیوتری روی این وسیله نصب شده که مجهز به حسگر است و هنگام راه‌رفتن، ایستادن یا حتی بالا‌رفتن از پله‌ها دستورهای لازم را می‌دهد. به این ترتیب پای فرد تکان می‌خورد و می‌تواند حرکت کند. پیش‌تر، از این دستگاه تنها در مراکز درمانی استفاده‌ می‌شد، اما با تمام‌شدن آزمایش‌های موفقیت‌آمیز روی ری‌واک، حالا دیگر امکان خرید و پوشیدن آن فراهم شده است. البته یکی دو سالی است که در برخی کشورهای اروپایی نیز به فروش می‌رسد.

ری‌واک با توجه به نیاز هر کاربر ساخته می‌شود. یعنی با توجه به وزن، قد، نوع ناتوانی و... دستگاهی سازگار با بدن هر شخص تولید می‌شود. این دستاورد جدید، تحولی مهم برای افراد با مشکلات حرکتی است. چرا که به آن‌ها امکان می‌دهد فعالیت‌های روزانه‌شان را بیرون از خانه و در محیط‌های عمومی دنبال کنند.

انرژی این روبات از باتری‌هایی که درون یک کوله‌پشتی قرار گرفته‌اند، تأمین می‌شود. در حال حاضر این باتری‌ها تا سه ساعت و نیم کار می‌کنند. وزن این دستگاه ۱۵ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ی نزدیک سبک‌تر و استفاده از آن راحت‌تر شود.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۲

کد خبر 267724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha