همشهری آنلاین: مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: سهمیه پذیرش دانشجویان شاهد و ایثارگر در کنکور از ۴۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، حسن شهرکی‌پور در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان ایلام گفت: هدف از کاهش سهمیه پذیرش دانشجویان ایثارگر و شاهد، ورودی آسان به دانشگاه‌ها در مقایسه با گذشته و دیدگاه مردم و حتی اعضای خانواده‌های ایثارگر و شاهد نسبت به سهیمه این افراد است.

وی افزود: 60 هزار دانشجوي شاهد و ایثارگر تا سال 89 در کشور وجود داشت که اکنون با توجه به شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها این رقم به بیش از 176 هزار نفر افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، سهیمه دانشجویی را همواره یک چماق بر سر دانشجویان شاهد و ایثارگر توصیف کرد و افزود: این موضوع با کاهش سهمیه تا حدودی مرتفع شد.

شهرکی‌پور یادآور شد: سال گذشته 500 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر مقطع کارشناسی ارشد همانند دیگر دانشجویان بدون بهره‌گیری از سهمیه ایثارگری در مصاحبه علمی شرکت کردند که افزون بر 300 نفر آنها در این مرحله قبول و در نهایت 267 نفر در مرحله نهایی پذیرفته شدند.

وی اعلام کرد: یک هزار و 850 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور عضو هیات‌های علمی دانشگاه‌ها بوده، 937 نفر بورسیه، 632 نفر دانشجو دکترا و 87 نفر نیز در رشته‌های فوق تخصص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مشغول به تحصیل و فعالیت علمی هستند.

شهرکی‌پور بیان کرد: افزایش بینش و اطلاعات ایثارگران باعث کاهش مشکلات روحی، روانی و بیماری‌های ناشی از جنگ این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر و شاهد در سال 89 نزدیک به 300 میلیارد ریال بود و امسال این رقم به سه هزار و 340 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: بنیاد شهید و ایثارگران سال گذشته یک هزار و 800 میلیارد ریال برای شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر به دانشگاه‌ها پرداخت کرد که با وجود پرداخت این هزینه باز هم به دانشگاه‌ها بدهکاریم.

شهرکی‌پور تأکید کرد: هزینه آموزش دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌های دولتی بر اساس بخشنامه‌های سال 90 رایگان است و باید قانونگذاران و مسئولان کشوری پاسخگوی مشکل شهریه دانشجویان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشند.

مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور یادآور شد: دانشگاه پیام‌نور 430 میلیون ریال شهریه بلاتکلیف دارد که باید رییس بنیاد شهید و وزیر علوم، تحقيقات و فناوري از طریق مراجع دولتی و قانونی آن را تعییین تکلیف کنند.

شهرکی‌پور افزود: هم‌افزایی بسیار خوبی با ستادهای مرکزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه‌ها انجام شده تا سامانه هیچ دانشجویی در کشور به دلیل پرداخت نکردن بدهی بسته نشود.

وی اضافه کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران سالانه تنها یک هزار و 300 میلیارد ریال برای هزینه شهریه به دانشگاه آزاد پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: شمار دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور سه برابر شده ولی به دلیل مشکلات درآمدی دولت بودجه این سازمان از دو هزار و 400 میلیارد ریال سال گذشته به یک هزار و 800 میلیارد ریال در سال جاری کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد بدهی این سازمان به دانشگاه‌ها تا پایان شهریور ماه پرداخت شود.

شهرکی‌پور ادامه داد: دولت یازدهم 80 میلیارد ریال را برای پرداخت بخشی از طلب دانشگاه‌ها تعهد کرده که تا کنون 30 میلیارد ریال آن تحویل این بنیاد شده است.

وی یادآور شد: دشمنان انقلاب دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور را نشانه گرفته و با رخنه در دانشگاه‌ها سعی در جذب آنها و ایجاد بدبینی نسبت به ارزش‌های ایثارگری و شهادت می‌کنند.

شهرکی‌پور افزود: نیابد بین ایثارگران و فرزندان آنها شکاف و تعارض ارزشی ایجاد شود و وظیفه ما سرکشی مداوم از این افراد، توجه به خواسته‌های آنان و شنیدن درد دل‌های آنهاست.

کد خبر 265989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha