دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۶
۰ نفر

فضا> آیدا ابوترابی: حالا دیگر تعدادشان به قدری شده که باید از قبل احتمال برخوردشان را بررسی کرد. زباله‌های فضایی در مدار زمین در حرکتند و هر چند وقت یک‌بار، دردسرهایی پدید می‌آورند.

دردسرهای زباله‌های فضایی

در تازه‌ترین خبری که سازمان ناسا منتشر کرده، یک زباله‌ی فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی برخورد کرد و رادیاتور ساختار خنک‌کننده را دچار اختلال کرد. اما خوشبختانه هیچ نشستی رخ نداد و این بار به خیر گذشت! اما این زباله‌ها از کجا آمده‌اند و برای چه در فضا خطرآفرین می‌شوند؟

زباله‌های فضایی اجسام معلقی هستند که دور زمین در گردشند. گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۵۰۰هزار جسم در مدار زمین معلق‌اند. اندازه‌ی بخش عمده‌ی آن‌ها کم‌تر از پنج سانتی‌متر است، اما با همه‌ی کوچکی، سرعتشان حدود ۲۸هزار کیلومتر بر ساعت است. به‌همین دلیل برخوردشان می‌تواند به ماهواره‌ها، سفینه‌ها، فضانوردان یا ایستگاه فضایی آسیب‌های جدی برسانند.

زباله‌های فضایی هم باقی‌مانده‌ی اجسام پرتاب شده به فضا و ماهواره‌های منفجرشده هستند و هم قطعات کوچک اجرام آسمانی یا جدا شده از شهاب‌سنگ‌ها. حالا افزایش تعدادشان باعث شده شرکت‌های فضایی به فکر پیداكردن راهی، برای جمع‌آوری آن‌ها بیفتند. مثلاً ردیاب‌های خاصی برای بررسی آ‌ن‌ها ساخته شده که وضعیت حرکت و احتمال برخوردشان را گزارش می‌دهند و یا دستگاه‌هایی مانند تور ساخته شده که امکان جمع‌آوری آن‌ها را داشته باشند. و این یعنی ماهواره‌های دیگری باید به فضا پرتاب شوند تا باقی‌مانده‌ی ماهواره‌‌ها و سفینه‌ها را جمع کنند! برای همین پاک‌سازی فضا در چند سال آینده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فضایی به شمار می‌رود.

کد خبر 265447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha